Gå til innhold
Arkivverket

[#24555] Tollef Sjulsen/Sivertsen og Olivia Olsdtr., i Brunlanes, Vestfold, ved FT 1900


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Tollef ble født på plassen Orebråten i Hem sogn i Lardal, Vestfold, 15.11.1841, som nr. 3 av 9 søsken. Han ble døpt i Hem kirke 25.03.1842 og konfirmert samme sted 12.10.1856.Han har etter denne dato hittil vært som sunket i jorden, men i kveld mener jeg at jeg har funnet, i FS, at han giftet seg, 42 år gammel, i Langestrand kirke i Larvik 04.11.1883 med Olivia Olsdatter, da 29 år gammel.I FT 1900 mener jeg å ha funnet paret på en gård/plass som heter Jordfallet i Brunlanes. Der fremgår at Tollef og Olivia da har 5 barn: Oskar, f. 1880 ,sjømann, Sofus, f. 1886, Otilie, f. 1888, Helga, f. 1891, og Olaves, f. 1894.Tollef oppgis da å være født i Lardal, hvilket jo stemmer bra. Hans fødselsår angis til 1842, og det stemmer jo i det minste med dåpsåret. Otilie oppgis født i Solør, Hedmark i 1854.Kan noen med tilgang til kirkebok for Langestrand være så vennlig å se etter om Tollefs og Olivias fedre navngis i forbindelse med deres vielse?Jeg ønsker hjelp til å verifisere at det her dreier seg om den riktige Tollef Sjulsen/Sivertsen og til å identifisere denne Otilie nærmere. Solør er (så vidt jeg vet) en del av Hof prestegjeld (?), og der finner jeg 2 stk. Olivia Olsdtr. i FT 1865 av passende alder: en bor på Komperud Braaten og er datter av ugifte Pernille Pedersd., 35 år, den andre bor på Retteraasen og er datter av gårdbruker og selveier Ole Nilss. (51) og hustru Olia Einarsd. (49).Videre lurer jeg på om noen vet noe som helst å fortelle om de 5 barnas videre skjebne. Om de har etterslekt f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Vigde i Langestrand 4. nov. 1883.Ungkar Tollef Sivertsen f. i Laurdal 15.01-1841, 42 ¾ år, opphold Langestrand, far Sivert Mathisen Hem.Og pige Olivia Olsd. 29 år f. Sulabraaten ? Grue (Solør) f. 11.08- 1854. far Ole Olsen. Her er en mulig familie: LenkeJeg har dessverre ikke Kirkebøkene for Grue. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk, Kjell! Jeg antar det du finner i Langestrand kirkebok må sies å bekrefte at dette virkelig dreier seg om den Tollef Sjulsen som jeg lenge har søkt etter uten hell. I kirkebok for Lardal står det riktignok helt tydelig at han er født 15.11.1841 (og døpt 25.03.1842), men det kan jo skje at 15.11. blir lest som 15.01. At hans alder oppgis til 42 3/4 år ved vielsen, mens 42 'blank' er mer korrekt, forutsetter riktignok at han skulle være født mye tidligere i året 1841 enn 15.11., men presten kan jo ha regnet ut hans alder ut fra en oppfatning om at fødselsdatoen faktisk var 15.01.For sikkerhets skyld har jeg sjekket kirkeboken for Lardal opptil flere ganger i dag uten å finne noen annen Tollef døpt i årene 1840-42.Ole og Olivia (Olia er kanskje bare en annen stavemåte? Av dem fantes det mange) var visst svært vanlige navn i Solør-traktene, så det er vel flere mulige 'kandidater'. Men siden du har funnet Olivias fødselsdato, bør jo kirkeboken for Grue kunne ha svaret.Vet du noe om Tollefs og Olivias 5 barn? Eller om hvorledes jeg best kan finne noe om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

En par ting til, Kjell: Det er vel tenkelig at Sætabraaten kan 'bli til' eller se ut som Sulabraaten? Likheten er iallfall stor. Kanskje står det faktisk Sætabraaten i kirkeboken ved vielsen?Ellers er det jo vanligvis slik at en persons alder i FT 1865 angis som 1865 minus fødselsår pluss 1, altså slik at en som er født i 1854 som regel angis som 12 år gammel i FT 1865. (Vedkommende går i sitt 12. år). Men dette ble kanskje ikke gjennomført konsekvent og overalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er vel allerede oppklart, ettersom dere er inne på Grue, men Solør må vel sies å inkludere både Våler, Åsnes og Grue, som er de kommunene som i dag ligger mellom Kongsvinger og Elverum.Grensene har vært litt flytende der oppe, tror jeg. Det er mulig at det gamle Hof prestegjeld inkluderte deler av alle de tre kommunene. Således er det kanskje ikke lett å vite hvilken kirkebok en skal lete i til enhver tid.Dette kan sikkert noen med lokalkunnskap rettlede i (jeg hadde førstegangstjenesten på Haslemoen i Våler, men klarte ikke å lære meg den historiske sogneinndelingen - selv om jeg hadde god tid på kontoret der jeg satt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Hans! FT. 1900 i Brunlanes ser ut til å være riktig, så der har du et utgangspunkt. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00726&variabel=0&postnr=525&fulle=true&spraak=n>LenkeNår det gjelder Jordfallet (Jordfallen) finner jeg ikke noe i Bygdeboken. Så det er vel vanlig prosedyre og lete igjennom kirkebøkene etter dødsfall, vielser og lignende etter spor. Det er synd at det så lite registrert i Larvik og Brunlanes fra kirkebøkene.Grue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Igjen tusen takk til Kjell og til Kristian. Jeg har idag funnet at Tollef og Olivia også døpte en datter Margit i Langestrand 17.08.1884, i tillegg til de 5 barna som nevnes i FT 1900. Hun kan jo tenkes å være i tjeneste et eller annet sted i 1900, men jeg har dog ikke klart å finne henne noe sted i FT 1900, så muligens er hun død som liten.Har nå bestilt kirkebøker for Langestrand og for Tanum i Brunlanes, men dersom noen sitter med noen av disse bøkene, så er det selvsagt meget hyggelig om de vil se etter om noen av barna kan finnes døpt, konfirmert og/eller døde.Tollef og Olivia gifter seg altså i Langestrand i 1883, men sønnen Oskar er født i Brunlanes i 1880, Margit døpt i Langestrand 1884, Sofus (f.1886), Otilie (f.1888) og Helga (f.1891) alle født i Larvik og Olaves (f.1894) i Brunlanes. Så familien har åpenbart flyttet litt frem og tilbake, ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Mathisen

Jeg arbeider fortsatt med Tollef Sjulsen og hans etterslekt. Det siste jeg har funnet er dette:Eldstesønnen Karl Oskar er ikke Tollefs sønn, men 'uekte' sønn av Tollefs senere kone Olivia Olsdatter. Hans far var ungkar og gartner Clas Leonard Andersen, og Karl Oskar dukker senere opp som fadder med etternavnet Andersen. I FT 1900 heter han imidlertid Sivertsen, som alle sine hjemmeværende halvsøsken.Tollefs eldste datter, Margit Syvertsen, f. 1884, finner jeg i FT 1900 i tjeneste i Larvik hos Hanna Marie Hvatum i Fredriksværns 12, Larvik. Og jeg finner henne antagelig igjen som fru Margit Olafsen som fadder for søsteren Helgas datter Gudny. Hun døpes 03.06.1917 i Larvik og faren, Helgas ektemann, heter Lars Olof Olsen Wallin, f. 1891. En annen av fadderne er Sofus Tellefsen. Trolig er dette Helgas bror, som i 1900 kalles Sivertsen, men som altså senere har valgt å ta et sen-navn etter faren Tollef.Helga og Lars Olof døper også en sønn, Olaf Olgeir, 27.04.1918 i Larvik. Da opptrer halvbror til Helga, Karl Oskar Andersen, fabrikkarbeider, som fadder sammen med Helgas søster strykerske frk. Otilie Sivertsen. Ved Lars Olofs navn er i kirkeboken innført et kors, så formodentlig er han død før dåpen fant sted.Videre har jeg funnet en jernarbeider Sofus Tellefsen, f.1886, med hustru Marte Sofie, født Olafsen, som døper en datter, Solveig Marie i Larvik 19.03.1916. Hun ble født 11.11.1915. Denne Sofus er trolig Tollef Sjulsens sønn. Familiens bosted var Ø. Jegersborg 18 i Larvik.Jernarbeider Sofus Tellefsen, f. 1886, døper også datteren Ruth i Larvik 01.09.1918. Mor er da Maren Kirstine f. Kristoffersen, så formodentlig er dette annet ekteskap for Sofus siden så mye tyder på at dette dreier seg om samme mann.Samme ektepar døper sønnen Kristoffer i Larvik 01.05.1920. Faren kalles fortsatt jernarbeider og bostedet er ved begge de 2 siste dåpene Ahlfeldtsgt. 16 i Larvik.På bakgrunn av alt dette ønsker jeg meg info om vielser og begravelser i denne familien, formodentlig i Brunlanes eller Larvik og i følgende tidsrom:Margit Sivertsen, f. 1884, (eventuelt Tellefsen) viet til en Olafsen før 1918.Sofus Tellefsen (Sivertsen), f. 1886, viet til (1) Marte Sofie Olafsen, f. 1883, før 1915, og eventuelt hennes begravelse omkring 1915-17.Samme Sofus viet 1916-18 til Maren Kirstine Kristoffersen, f. 1884.Helga Sivertsen viet 1914 til Lars Olaf Olsen Wallin.Er det noen med tilgang til de aktuelle kirkebøker som har lyst til å hjelpe til her, så mottas slik hjelp med den største takk!MVH Hans M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Hans, Jeg kan vel muligens bidra med noe i forhold til denne slekten, hvis du sender meg din E-mail adresse. Jeg har i hovedsak etterkommere på Wallin siden, og mange av de yngre lever i dag, så jeg har ikke lyst til å legge det ut her.Min E-mail er: einarfred@tiscali.noMed vennlig hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Mathisen

Til Kjell Håkestad:Kan du vennligst oppgi i hvilken kirkebok (Mini eller Klok eller annet?) som du har funnet Olivia Olsdatters vielse til Tollef Sivertsen 4. nov. 1883 i Langestrand, og der hennes fødested angis til Sulabraaten, Grue? (innlegg 2 ovenfor). Jeg sitter nemlig nå med kirkebok for Larvik, MINI I 7, og på micro-fiche-kort nr. 2 av 8 finner jeg også vielsen mellom Olivia og Tollef 4. nov. 1883, men der står ikke de samme opplysninger som du har gitt. Bl. står intet om Olivias fødested ut over Grue, og heller ikke angis noen fødselsdato for Tollef, kun året 1841.Dette er brått blitt litt viktig fordi en person jeg har fått kontakt med, angir andre foreldre for Olivia samt at hun skulle være fra Hagen i Nordre Odalen, noe jeg foreløpig tror ikke kan være riktig.I innlegg 6 var du så vennlig å tilby deg å se etter i bygdebøkene for Grue. Dersom du har hatt anledning til det, er jeg selvsagt spent på resultatet?Mvh Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Hans!Det er KLOK II. 3 1867 – 1899.Larvik som omhandler Langestrand, post 9 1883. LenkeJeg finner ikke noe Gruebøkene, jeg anbefaler at du legger inn et nytt tema. Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk, Kjell. Jeg har nå fått låne den rette kirkeboken og ser jo at det faktisk står at Olivia er fra Sulabraaten. Men noe slikt sted finner jeg ikke i Grue, derimot Sætabraaten. Så det er vel muligens presten som har misforstått hva han rimeligvis har mottatt muntlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.