Gå til innhold
Arkivverket

[#24568] Ole Førlie, 1789-1831, skomakermester i Brevik


Gjest Pål Chr. Warloe
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Chr. Warloe

Han var gift med Alette Maria Olsdatter den 02.11.1819 i Eidanger kirke, Brevik. Han var da 30 år, dvs. født ca. 1789. Alette Maraia var døot 16.01.1793 i Skien. De var foreldre til Kirsten Marie Olsdatter, f. 09.08.1823, døpt 31.08. s. å. i Brevik. Ole Førlie døde 11.08.1831 og ble begravet 15.08.s.å. Han var da 42 år. Andre barn: Otto Olsen Førlie og Sara Marthine Førlie, begge døde som barn. Fødested, -dato? Hvem var hans foreldre? Alle opplysninger mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Fant faktisk en Ole Olsen bosatt på Wolden plads under Førli Nordre i Flesberg, Buskerud, men han er 22 år, dvs. født 1779 og dermed 10 år eldre enn den Ole Førli du søker Lenke. Men den har du vel allerede sett?Mvh Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Chr. Warloe

Takk for tipset! Både kirkebok for vielse og begravelse gir fødselsåret 1789. Det kan jo være samme person, men en glipp i folketellingen slik at han er ti år eldre her? I så fall blir vel neste skritt å søke i kirkebøker for Flesberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er - som du sier - et tips, og det hender jo at det er registreringsfeil i Digitalarkivet. Har du for øvrig sjekket om Ole Førli står i innflytterlistene i kirkeboka? Innflyttere er registrert fra 1817 LenkeGrethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Bjarkø

Det er mulig Ole Førli er lik Ole Ellevsen født på Kongsberg , døpt 10 januar 1789. (i følge Family search). Han er i så fall bror av min ane Lars Ellevsen Førli og sønn av Ellev Ellevsen og Marthe) Jeg hadde funnet noe på dette , men har desverre mistet dataene mine. Har ikke tid til å sjekke ut nå, men jeg føler meg ganske sikker på at det er Flesberg/Kongsberg og denne slekta du skal lete i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Da er det vel kanskje denne husstanden? -Ole Ellevsen, 12 år, Kongsberg, sønn av Ellev (Ellef) Ellevsen Førli (Ellefsen-førlie) LenkeGrethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Ellev Ellevson Førlie (1748-1808) var fra Nedre Førle i Flesberg. Han er omtalt på s.384 i Bind 2 av Flesbergboka. Foreldre var Ellev Håkonson Surten og Ragnhild Persdtr. Førlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Fant dette i kirkeboka Brevik mini 4,1814-1846: (årstall er ikke skrevet før 1823,nummerert fra 1817,kan se ut som det er innført ca.1821)Innflyttet nr.16 Ola Førlie,32 aar,skomager, hvorfra ankommet:Danmark ankom 1819.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.