Gå til innhold
Arkivverket

[#24572] Gloppen - Hetle - Fanteveg


Gjest Omar Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Omar Øverland

Hvordan gikk det med Arne som kom på ”fanteveg”?Samuel Arnesson f. 1836 på Fjæreplassen, Hetle i Gloppen. Foreldrene til Samuel var Arne Samuelsen f. 1815 og Tora Olsdatter Hetle f. 1797. Samuel A. fikk i 1859 en sønn Arne med piken Inger Olsdatter Felde f. 1773. Inger var datteren til Ola Olsson Felde f. 1773 og Kari Eiriksdatter Steinsaker f. 1778. Deres barn Arne S. er i 1859 utflytta til Kristiania. Ifølge boka Soga om Gloppen og Breim bd. V side 421, mener en I. Næss å vite at han kom på ”fanteveg” og blei omstreifer.Hans uekte barn bli oppfostra hos bestefaren Arne Samuelsen Hetle f.1815 og reiste med han til Hol i Fræna i M. og R. Han blei senere g.m. Beate Torsdatter Brattegard Ål i Hal.dal. Arne fikk ei trist skjebne og drukna 15.aug. 1922 i Øverlandsvatnet i lag med 2 av sine døtre Anna og Julie. Det ble mye Samuel og Arne her. Men hvordan gikk det med min tippolderfar Arne f.1859.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Berre eit par oppklarande spørsmål: I følgje bygdeboka s. 421 var det Samuel Arneson f.1836 som kom på fantevegen etter utflytting til Kristiania 1859. Ut frå ditt innlegg kan det sjå ut som om det er sonen Arne - les vi noko ulikt her?Inger Olsdtr, mor til Arne, er fødd 1820, det veit du sikkert, så når du skriv 1773 så er det vel ein rein tastefeil går eg ut frå.Eg skal sjå om eg har noko meir på dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Omar Øverland

Hei Aase. Det var Samuel Arneson f.1836 som kom på fanteveg. Kjenner til dine nevnte lenker. Hadde ei stund selv problem med alle Samuel Og Arnene, men de er nå kommet på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Omar Øverland

Hei og takk Carsten Mulig det kan være rette person, selv om det står fødested Bergen. Alderen er jo også nesten riktig. Kansje at det ikke er riktig at han havnet på fantevei, i og med at han er nevnt som dagarbeider. Hva nå det kan være slags yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

For ein folketeljar i Christiania er det ikkje umuleg at Bergen og Breim kan gå for det same. Eller at avskrivaren har teke feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Omar Øverland

Nesten så jeg tror at det er rette Samuel. Tenk om en kunne komme videre videre med han. Men det er jo kjekt med dette sålangt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Omar Øverland

Samul(Samuel) som i 1865 bodde i Fjerdingensgade, gårdsnummer 1, kan jeg ikke finne i 1875 tellingen. Fjerdingsgaden ble omdøpt til Christian Krogs gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.