Gå til innhold
Arkivverket

[#24574] Sally Batt (eller Rath) Jahnsen, f. Dartmouth, England, 15.02.1790, d. e. 1865


Gjest Pål Chr. Warloe
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Chr. Warloe

Hun giftet seg rundt 1810 med kaperkaptein Jacob Kirsebom Jahnsen, f. 1786. Har hørt at hun var født i Hull, men både Familysearch og 1865-tellingen oppgir Dartmouth som fødested. Familysearch oppgir fødselsdatoen 15.02.1790 og ektemann Georg (sic!) Jansen. I 1865-tellingen er hun oppført som Sally Rath Jansen, enke, 75 år. Hun bor da i Flekkefjord med sin datter Sally Jansen, ugift, 32 år, fødested England. Ifølge 'familietradisjonen' satt Jacob Kirsebom Jahnsen i 'prisonen' i England under Napoleonskrigene, og traff sin kone der borte. Dersom datteren Sally også er født i England, må det bety at de oppholdt seg der rundt 1833. De hadde også sønnen John Adolf Jahnsen, skipskaptein, f. 08.09.1814. Antar at han ble født i Norge. Alle ytterligere opplysninger mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Funnet følgende barn av skipper John Adolph Jahnsen og Esther Marie Olsen/Toftegaard, alle døpt i Bergen:1) Oluf Harald James, født 28.10.1844, døpt 03.01.1845, Nykirken [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=doep1816&variabel=0&postnr=69210&fulle=true&spraak=n>Lenke2) Sally Camilla, født 24.05.1846, døpt 21.06.1846, Nykirken Lenke3) John Adolph, født 18. april 1848, døpt i Nykirken. LenkeJohn Adolph Jahnsen, ”uk skipper”, fødested ”Wansøe”, blir gift 03.01.1844 i Domkirken, Bergen, med jomfru Ester Marie Toftegaard, født i Nykirken sogn, Bergen. Brudgommens alder er oppgitt til 29 år og brudens alder til 21 år Lenke. Ester Marie er født 04.01.1823, datter av kontorbetjent Hans Adolph Toftegaard og Karen Elisabeth Kjer, som er trolovet, lyst i Domkirken 13. søn. e. Trinitatis 1822 LenkeBlant døpte i Bergen har jeg funnet følgende barn av kontorist og kjøpmann John Adolph Jahnsen, født 1848, gift med Katarine Kristine Honorie Lyng, født 1851:1) Ester Marie, født 26.11.1881 Lenke2) Henrikka Olava, født 29.12.1887 Lenke3) Gerda, født 03.01.1892 LenkeFor øvrig mener jeg å ha sett at det i Statsarkivet i Oslo skal finnes materiale vedrørende dem som satt i ”prisonen”. Om det finnes tilsvarende materiale annensteds vet jeg ikke, men du kan ev. ta kontakt med Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Det flere som jeg tror er etterkommere av denne Sally Bath Jansen å finne i databaser fra Bergen og Haugesund på nettet.Grunnen til at jeg har samlet litt på desse er at Richard Laurits Solland Jansen (ifølge tellinger født i Danmark) giftet seg med Nielsine (Sina) Erikka/e Johanne Lund, som var søster av min oldefar. De har blant annet dattrern Sally Bath og sønnen Jacob Kirsebom.Det jeg har er nesten helt ubekreftet og uten forfedre, men hvis det jeg har er av interesse så bare si fra!Navnekombinasjonen 'Henry Bath Jansen' ser også ut til å finnes, men ikke blant 'mine' Jansen, og er kanskje en ledtråd til Sallys familie.Vibeke Lund Åhling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Følgende står i bygdeboken for Lista (Listaboka), bind 2 av Kåre Rudjord på s. 239: 'Jacob Kirsebom Jahnsen 1785-1846 ble skipper, og i 1813 fikk han kaperbrev som fører av farens kaper «Den flyvende Fisk», Den var på 5 kl. og hadde to kanoner og 16 manns besetning. De tok en prise, men den måtte frigis. I et av de første årene i krigen 1807-14 var han blitt oppbragt av et engelsk orlogsskip som etter familietradisjonen ble ført av en kaptein Henry Batt. Jakob fikk et forholdsvis lempelig fangenskap i England, og da han kom tilbake til Eikvåg i 1810, var han gift med Batts datter, Sally, f. ca. 1790, d. i Flekkefjord 1874. De to ble boende i farens hus til 1825. Da solgte han det meste av sitt innbo på auksjon og flyttet til Fredriksberg i København, hvor sønnen Richard er født. I 1830 ble han tollbetjent i Flekkefjord, senere i Rekefjord. Så flyttet han til Portør ved Kragerø, hvor han ble boende til sin død.Barn: Ane Severine 1811, g.m. tollinspektør Nicolai Benjamin Olsen Flekkefjord, Jan Henry 1812, ble skipshandler i Lissabon, John Adolf 1814, skipper g.m. Ester Toftegård, til Bergen, William Batt 1816, til England, Sara 1817, Jakob Kirsebom 1819, Marie Batt 1821, Ane Elisabeth 1824 g.m. kjøpmann Lars Larsen, Flekkefjord, Richard Laurits Soland 1827, g.m. Nilsine Lund, bodde i Sokndal, senere Haugesund, Nicolai Severin 1833, f. i Flekkefjord, Sally 1833, f. i Abelsnes, ug., bosatt i Flekkefjord, Georges f. i Rekefjord.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Jacob Kirsebom Jahnsen, f. ca. 1785, er det forbindelse her til skipper og havnekommisar Johan Fredrik Jansen 1732-1798 på Hidra ved Flekkefjord, gift med Elen Larsdatter Færøe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Jeg tør ikke svare et bastant nei, men det er ikke forbindelse gjennom Jansen-navnet. Johan Fredrik Jansen i Rasvåg på Hidra var født i København, mens Jakob Kirsebom Jansen ifølge bygdebok for Lista har etternavnet etter faren Jon Jansen og farfaren Jan Jonsen fra Eikvåg, bosatt i Loshavn like i nærheten av Farsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Det er kanskje noen likheter her; Johan Fredrik Jansen ble døpt i Kjøbenhavn Vor Frelser 31.03.1739, av foreldre Jan Jansen 1694-1767, skipper, og Dorothea Hansdatter Hofgaard 1710-1775. Denne Jan Jansen sitt borgerbrev for Kjøbenhavn fra 1729 forteller at han var født i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Ref. til innlegg (1)På FS finner jeg en Sarah Batt gift med Jacob Jansen 7 nov 1809, St Marys, Portsea, Hampshire, England.Jeg tror at Sally kann brukes på en som er døpt til Sarah.En Salley Batt blev døpt 9 april 1791 i St Petrox, Dartmouth, Devon, England med foreldre Henry Batt og Sarah, ifølge samme kilde. Mulige søsken: George Henry Graham B. 15/11 1789 samme sted, Henry B. 24/7 1796, s.s., William Courtney B. 28/2 1794,s.s.Og hvis Salley 1791 er rett kannskje hennes foreldre er Henry Batt g. Sarah Vinnay , St Petrox, Dartmouth 11 matrs 1789 (fortsatt FS). Og da er evt.http://genforum.genealogy.com/batt/all.htmlnr. 253 og efterfølgende debatt av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.