Gå til innhold
Arkivverket

[#24575] Ola Jakobsen Kleiv, fødd 1802 på gården Kleiv i Snåsa. Kan noen hjelpe?


Gjest Ørjan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Larsen

Kan noen sjekke Snåsaboka om dette: Ola Jakobsen, f. 1802 på gården Kleiv, Snåsa. Gift 1825 (hvor? Snåsa?) med Gølin Jønsdotter, f. 1792, Jämtland. En datter har jeg, Emfreda Olsdatter, f. 1830 på Fjellseth, død 1910, Holet, Åsa i Snåsa. Gift 1856 med svensken Lars Olofsson, f. 1819 d. 1903 på Holet.Gølin og Ola bodde på Kleiv i Snåsa har jeg fått opplyst.Er det noen som vet når ola ble født og død eksagt og hvor? Når døde Gølin? Dato og sted for giftermålet? Hvem var alle barna og deres menn og hustruer?Gølin er en søster av en av mine aner i Jämtland.Takknemlig for opplysninger.Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Funnet følgende opplysninger:I 1865 bor Ola Jacobsen og kona Gollaug Jensdatter på Klevmoen i Snåsa. Sønnen Jacob Olsen er 40 år og ugift: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61736.wc2&variabel=0&postnr=1995&fulle=true&spraak=n>LenkeI 1900 finner vi Emfri Olsdatter, gift, bosatt på Hullet i Snåsa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest stig steinkjer

Har slått opp i Snåsa Bygdebøker og ser her at det er en del informasjon vedr. dine aner.Ole Jakobsen og Gollaug (Gøril) Jensdtr. bosatt på stedet Fjellset (Haniberget-Nybygget) under Kleiv. Ole fødd 1802 og død 1885. Gollaug født 1792. De ble gift i 1825.Ole og Gollaug hadde datteren Emfrid som var gift m. Lars Olsen (1819-1903). Lars skal være fra Svensk-Gaundal. Lars og Emfrid var bosatt på Åsahaug-Holet, bruk under Åsa. I følge Bygdeboka; ble plassen lagt ned da Lars døde. Videre skal Lasse (Lars) Holi ha vært bygdedokter. Folk hadde serleg tru på hans spesielle kur for engelsk sjuke.Gollaug (Gøril) Jensdtr. var fra Ocke i Mattmar i Jamtland. Foreldre: Jøns Olofsson og Mefrid Mårtensdtr.Foreldre til Ole Jakobsen: Jakob Olsen Kleiv ytre (ca.1757-1825) og Beret Mikkelsdtr. Agle vestre. Beret var Jakob's andre ekteskap, de ble gift 1797.Forfedrene til Jakob og Beret kan finnes i Snåsa Bygdebok; i allefall 3-4 generasjoner. Er det ønskelig med mere informasjon om disse, foreslås det at du oppgir mail-adressen slik at jeg kan sende deg dette via mail.Håper dette er informasjon som hjelper deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ørjan larsen

Hallo og takk for svar.Gollaug Jensdatter het Gølin Jønsdatter i Sverige. Hun kom fra Ocke i Mattmar, Jämtland.Datteren Emfrid er kallt opp etter Gollaugs mor Emfrid Mortensdotter fra Mattmar. Dette du her har skrevet hjelper meg mye, Tusen takk skal du ha. Har du mer info ang. disse? så er min mail adr: orvolla@broadpark.noGodt nyttaar ønskes fra Ørjan Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stig steinkjer

Ørjan,Har forsøkt flere ganger å sende deg mere info på mail (ovolla@broadpark.no), men får bare tilbakemelding på at mail ikke går igjennom.Er dette rett mail-adresse eller kan du ha problemer med mailen ?mvh stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ørjan larsen

Hei Stig.Jeg så at det manglet noe i mailadr.jeg har glemt en bokstav, beklager. Mail adr.: orvolla@broadpark.noHilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ørjan larsen

p.sOm du ser på mitt forrige innlegg....så ser du at du har mistet en bokstav. Fort gjort det. Blir spennende å lese meilen når den kommer.Hilsen fra Ørjan.Takker dere andre som har vært til stor hjelp. Godt nyttår folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Jarle mgne martinussen

Hei og takk Ørjan og Stig Det var mye nytt dette ser at debatten har år 2004 men samma det jeg fikk svar på denne Gollaug fra jemtland detvar fint er der noe flere fra svensk side Får prøve snåsa bøkene om jeg finner dem på Tromsø biblotek ellers må jeg spørre Stig om Gullaug og JakobNybyggerplas og bakover Jeg holder på med Petter Olaus mvh JarleMM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Dette kanhende du har fått rede på nå, men om Gollaug fra Jemtland i innlegg 9 kan dette nevnes: Gölin Jönsdotter, født 21.12.1792 i Ocke i Jemtland med foreldre Jöns Olsson Överberg, f. 02.10.1754 i Kluk, Alsen, Jämtland, og Emfrid Mårtensdotter, født 26.12.1759 i Ytterocke. Jemtland. Gölin ble gift med Ole Jacobsen Klev den 13.11.1825 i Snåsa.Emfrid Olsdatter, født 15.01.1830 som ble gift 29.09.1856 med Lars fra Svensk-Gaundalen men født 18.03.1819 på Hoberg i Kall, Jemtland. (Kilde: Kall C:3 sid 115)Kirkeboka i Kall oppgir ikke navnet på Lars sin far, men mora Ingeborg Larsdatter Sagbakken, f. 03.02.1788, fra Snåsa, ble gift med Olof Persson, f. 10.04.1801 i Över Äng, Kall, bosatt på Svensk-Gaundalen. Vielse i Kall 03.11.1822.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle mgne martinussen

Hei Randi og mange takk Har navn på mor og far til Gullaug og hvor dem kom fra i sverge så alt som jeg får taes mot med takk jeg undres hvor jeg kommer inn i svensk sider fins det noen oppskrift for en nybegynner mvh jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.