Gå til innhold
Arkivverket

[#24577] Høland i Akershus


Gjest Torill Norseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Norseth

Johan Fredrik Hansen f. 1837 Hemnes i Høland,Gift med Anette Olsson f. 1836 i Østvall i Sverige.Disse skal ha arbeidet på en fyrstikkfabrikk i Enebakk.I familien sies det at Anette satt i rullestol. Johans far het Hans Mortensen f. 1805 i Høland. Ved 1875-tellingen bodde Hans på Kragtorp øvre i Høland, og jeg tror hans kone het Anne Andersdatter f.1801. Er det noen som vet noe om disse, datoer og aner bakover? Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hei.Jeg sitter her med kirkebok for Høland, år 1827-1862. Av en eller annen grunn, finner jeg ikke døpte så tidlig. Vet ikke om jeg har fått feil rull eller om det er jeg som har oversett noe.Men i allefall, det jeg fant var Johan Hansen Sletterud under Bjerkenes, konfirmert 10 oktober 1852, 15 år gml, i Hemnes Kirke, Høland.Ifølge familysearch er Hans og Anne gift 14 nov 1826 i Høland. Fødested er Brudal under Holm. Vaksinert 4 aug 1841. Foreldre: Hans Morthensen og Anne Andersdtr.Fant også et annet barn: Olene født 7 feb 1844, døpt 25 feb. Foreldre: Hans Morthensen Halvorsrud? og Anne Andersdtr. Bak henne står det enten Østre Strøm, eller - Strand. Faddere er Paul Strand, Hans og Johan Sletterud, Anne Strand og Inger Strand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Oy, beklager her ble det visst litt rot i innlegget over. Setningen om fam.search skulle stå til sist. Og det er da Johan som er født i Brudal.Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiVet ikke om du har dette allerede: Ungkar og tjenestedreng Johan Hansen, f 1837 på Brudal under Holm og nå opphold på Søndre Østby, ble g 17.8.1866 med pike og tjenestepike Annette Olofsd, f. 1835 i Nafversviken i Østervallskog og nå på Søndre Østby. Jeg har dessverre ikke farsnavnene, men de skal stå i kirkeboka.Han blir f 1.11.1837 på Brudal av foreldrene Hans Jørgensen og Anne Andersd. Farsnavnet må være feilskrift.Jeg finner ellers Hans Mortensen og Anne Andersd innført i kirkeboka med følgende barn: Markus 1827 (på Tangen under Torp), Kristian 1829 (på Vestli u Kollerud), Halvor 1833 (Tangen), Ola 1835 (Halvorsrud u Østre Strand), Otter 1844 (Halvorsrud) og Marie Matea 1846 (Halvorsrud).Hans Mortensen og Anne Andersd ble g 14.11.1826. Hans skulle være f 1808, ungkar og tjener og hadde tilhold på Brøtmet. Anne skulle være f 1800, var pike og tjener og hadde tilhold på Bergerud.Hans må være den Hans Mortensen som ble f eller døpt 5.12.1807, og foreldrene var Morten Andersen og Kristine Andersd på Myra under Nordre Hafstein.Når det gjelder Anne Andersd, bæres to ved dette navn fram for dåpen i 1802, ei i 1803 og ei i 1804. Det er derfor vanskelig å avgjøre i denne omgang hvem som kan være den riktige. På 1790-tallet blir det født ei Anne Andersd først så langt tilbake som 1793.mvh Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.