Gå til innhold
Arkivverket

[#24579] Hvem var foreldrene til Steinvor Kolbeinsdatter på Vossestrand?


Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

Steinvor Kolbeinsdatter giftet seg på Voss i 1724 med Johannes Larsson (1698-1778) fra Øvre Vinje på Vossestrand. Min teori er at hun var datter av den Kolbein Olsen som står oppført i folketellingen i 1701 som 32 år og oppsitter på Hoelle, og som antagelig er identisk med Kolbein OlsenTveijte af Holbøgde, som var 62 år da han døde i 1733, i følge kirkeboka på Voss. Er det noen som kjenner Steinvors opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt  D.Hjeltnes

I flg. Ættebok for Vossestrand s. 200, av Roald Lyngvær :Tveite Holbyga :Steinvor f. 1701 , g. 1725 med Johannes Larson øvre Vinje og Berge i Vestbygdi, Voss.foreldre : Kolbein Olsson ytre Sundve 1668 - 1733 og Marta Halsteinsdtr. Budde fyrst på Hole.Ytre Sundve s. 186 :Kolbeins foreldre : Ola Botolfson , indre Sundve , 1632 - 1711 g.m. Brita Oddsdtr.Ola bygde den gamle kyrkja på Oppheim. Han var postbonde også. Av ein underoffiser frå Jemtland lærde han å brenna jarn , og han fekk seg omn på Sundve. Han var og god smed, og ei øks han laga er enno på Sundve.Indre Sundve s. 181 :Botolv g.m. Ingebjørg Torgjersdtr. Helland , Voss. Botolv var brukar av heile Sundve 1633 - 45 , då han døydde. Han var lensmann 1644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk for svært god hjelp, Britt! Takket være deg oppdaget jeg at både min farfar fra Voss og farmor fra Bergen stammet fra Ola Botolfsons barn - henholdsvis Kolbein og Sjur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Var Gjertrud Kolbeinsdatter Straume (1714 - 1752) en søster til ovennevnte Steinvor Kolbeinsdatter, f.1701, eller var det en Kolbein også på Straume, noen som vet og kan skrive om foreldrene til Gjertrud ? hun var gift med Nils Kolbeinden Overland/Vinje (1712 - 1785)V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Ættebok for Vossestrand side 180 Straume og side 279 Kvassdalen:Gjertrud Botolvsd Straume 14b gift 1732 med Nils Kolbeinson Overland Lenke var datter av Botolv Olson Straume 14 (Løn 50b) ca 1674 - 1752 g 1712 m Gunhilda Johannesd Ettesvoll 20a ca 1692 - 1777.Det må være samme Gjertrud. Har du noen kilde for at hun skal være en Kolbeinsd?At Nils døde 1785 står ikke i ætteboka. Har du en kilde?Kolbein Olson Tveite, far til Steinvor, er ikke oppført med noen datter Gjertrud i ætteboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Jeg kan bekrefte det Norodd skriver. Kolbein Olson (1668-1733) og Marta Hallsteinsdatter fikk i alt seks barn, men bare to døtre: Brita og Steinvor. Kolbein var fra ytre Sundve. Som gift skal han først ha bodd på Hole, men seinere flyttet familien til Tveite i Holbygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Takk Norodd og Atle.Pridlao (blad frå Vik i Sogn), eller en av bygdebøkene der tror jeg var kilden. Men kan jo være feilskriving av dem, eller av meg. At man har skrevet samme etternavn på begge ved en feiltagelse. Høres tvilsomt ut at begge skulle hete det samme. Nils Kolbeinsen, f.1712 skal ha bodd i Kvassdalen i første halvdel av 1700 - tallet og flyttet så til Vangsnes ca.1762. - 63 (Tror det var artikkel i 'Pridlao' jeg fant det). Står også at han var gift fire ganger. Ei datter Anna fra første ekteskap vart gift med Ingebrigt Hansen Hirt (1709 - 1764) Dødsåret 1785 er vel feil for Kolbein over ja, ser når jeg søker at det var en Niels Kolbeinsen som døde det året, men står ugift på han.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Det er Gards - og ættesoge for Vik i Sogn fra 2006, hefte 5 av Gudmund Balvoll (Vangsnes sokn med Juvik og Gotevik) som er kilda mi til det med Gjertrud Kolbeinsdtr. Straume. Står at ho gifta seg 1732 med Nils Kolbeinson Overland, f.1712. Det må vera feil i heftet her sidan det står Gjertrud Botolvsdatter når vi søker (Lenke 5).V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Er det mulig å komme lengre bakover med Botolv Olsen og Gunhilda, hvilke bøker må man lese i da ?V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Du finner noen forfedre samt deres barn i: Roald Lyngvær: Ættebok for Vossestrand. 1971.Det står tydelig Bottolf i kirkeboka, nederst på høyre siden: LenkeHvor var det du fant en Nils Kolbeinson som var død 1785?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Takk, Fant Nils Kolbeinsen som var død når jeg søkte 'i alle basar' helt oppe. Om jeg søkte Niels Kolbensen, Nils Kolbensen, Nils Kolbeinsen eller Niels Kolbeinsen husker jeg ikke. Bare prøv litt med ulike kombinasjoner. Han stod som ugift der. V.h. SveinSkal høre med biblioteket om dem kan skaffe den bygdeboken for meg, så jeg får skrevet av det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.