Gå til innhold
Arkivverket

[#24588] Hans Sivertsen og Beret Kristine Jensdtr f ca 1800 Gudbrandsdalen


Gjest Hans-Petter Falao
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans-Petter Falao

Hans Sivertsen f 1803 Nord-Fron ? og Beret Kristine Jensdtr f Ringebu ? flyttet til Ofoten før 1845. De hadde barna Sivert 1831, Jensine Marie 1834 og Ane Marta 1836. Noen som vet noe mer om disse??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har foretatt en del søk, men foreløpig uten resultat. Har du ingen flere opplysninger som f.eks. når / hvor Hans og Beret giftet seg og var bosatt før de reiste til Ofoten? De flyttet til Ofoten før 1845, men barna er kanskje født i Gudbrandsdalen? Har du opplysningene om barna og deres fødselsår fra kirkebøker, bygdebøker?Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Sivert er konfirmert i Ofoten 1851. Jeg tolker fødested som Norø i Thjms. Jensine er konfirmert 1851, fødested Trælnæs i Brønø. Ane er konfirmert 1853, fødested Lurø. Beret må være død før 1845, da Hans gifter seg på nytt. Hans flytter til Ofoten 1845, 42 år, fra Lødingen. Jeg finner ikke min Hans Sivertsen i skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Flott med flere opplysninger! Jeg har nå tatt utgangspunkt i de fødestedene du oppgir fra barnas konfirmasjon. Det nærmeste jeg kommer Norø er Nærø prestegjeld, Nord-Trøndlag, for i folketellingen 1865 på bosted Carlseng i Strinda, Sør-Trøndelag, finner jeg stiftelseslem Sivert Hanssen, gift, født 1831 i Nærø prestegjeld. Her er lenke både fra RHD [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1660&kenr=0003&bnr=0089&ln=000>Lenke og Digitalarkivet (håper den nå virker) Lenke. Forstander og lege for stiftelsen hvor Sivert Hansen oppholder seg, heter Ekroll. Kan dette være 'din' Sivert?I 1865-tellingen for Vågan har jeg funnet en Jensine Hansdatter, født 1832 i Brønnøy, men det er jo ikke sikkert at dette er riktige damen (selv om fødselsdår kan være +/- i folketellingene) LenkeI 1865-tellingen for Evenes på bosted Brugsjord har jeg funnet en Ane Martha Hansdatter, født 1837 i Lurøy, gift med Ole Haldorsen. De har tre barn som alle er født i Ofoten Lenke. I 1900-tellingen for Evenes finner jeg Ane Hansdatter som føderådskone på Brugsjorden. Nå er mannens navn registrert som Ole Halvorsen, mens sønnen er registrert som Haldo Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Så er jeg her igjen! Du sier at Hans Sivertsen flytter fra Lødingen til Ofoten i 1845. Hvis Lødingen er siste bopel før Ofoten, kan det være at hans første kone dør der? Da kan kanskje denne lenken være av interesse for deg Lenke.Hvor gifter Hans seg på nytt? I Lødingen? Og hva heter kone nr. 2?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Det kan nok være min Sivert. Jeg har ham registrert som død på Reitgjerdet i 1868. Hans 4. barn er født i 1859. Det kan være min Jensine; så langt har jeg ikke senere spor etter henne i Ofoten enn konfirmasjon. Ane Martha er rett; Ofoten har jeg full kontroll med. Hans er gift 2. gang 1845 i Evenes med Riborg Marie Nilsdtr fra Øgsfjord i Lødingen. Men jeg mangler fortsatt opphavet til Hans og Beret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ad 2. gangs gifte i 1845: Ved giftermål pleier som regel navnet på far til brud og brudgom stå nevnt. Hvis du har navnet på Hans Sivertsens far, er det mulig å søke etter navnet f.eks. i 1801-tellingen - i fall Hans har eldre søsken. Vet du for øvrig hvor Hans og Berit giftet seg?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser av Arkivverkets hjemmesider om kirkebøkene for Fron, at store deler av embetsarkivene gikk tapt ved en prestegårdsbrann i 1806 Lenke. Også på hjemmesidene til Opplandsarkivet opplyses det at Fron ble delt opp til Nord-Fron og Sør-Fron i 1816. Alle kilder eldre enn 1799 er tapt på grunn av en brann i prestegården tidlig på 1800-tallet. Kirkebøkene for Fron starter i 1799, men det er kanskje mulig å finne Hans Sivertsens konfirmasjon – dersom du helt sikkert vet at han er født 1803 i Nord-Fron (for kirkebøker før 1849, se Fron).Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nå er du vel lei av alle spørsmålene mine, men: Hans Sivertsen og familien hans ser ut til å ha flyttet ofte på seg, siden barna er født hhv. i Nærø, Brønnøy og Lurøy...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Du skriver for øvrig f. 1803 Nord-Fron?, så da vet du vel ikke sikkert om Hans er derfra. Dette har du kanskje allerede sjekket, men: Siden sønnen Sivert har Nærøy, Nord-Trøndelag, som fødested, kanskje inn- og utflytterlister i kirkebøkene for Nærøy kan være en mulighet, hvis du ikke allerede har sjekket disse listene [url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-nord-trondelag.html#784>Lenke. Det samme kan gjelde for Brønnøy, hvor Jensine ble født Lenke og for Lurøy, hvor Ane Marta ble født

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Jeg har ikke fått sett andre bøker enn Ofotens foreløpig. Spørsmålstegnet betyr at jeg ikke er trygg på opplysningene, så kanskje større deler av Gudbrandsdalen bør sjekkes. Jeg har forøvrig en Erland Sivertsen i Ofoten, født i Lom 1800, med foreldre Sivert Erlandsen og Rønnaug Eriksdtr. Jeg har ikke overikt over deres barn etter 1801. I FT 1875 er Hans f 1800 i Fron. I 1865 er han 67 år og fra Læsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Jeg må ha mere håndfaste bevis for å si at det er de rette personene. Jeg var på Statsarkivet i dag og fikk bekreftet dåp på Sivert i 1831 Nærøy NT, Jensine Marie i 1834 Brønnøy og Anne Martha i 1836 Lurøy. Jeg lette også etter vielse i Nærøy uten å finne noe. Jeg fant et dødsfall i Lurøy på Berith Jensdtr 46 år (1836) gaardmandskone. Jeg tror ikke dette er den rette fordi Hans var nevnt som kobberslager ved dåpen noen måneder tidligere. Noen med andre opplysninger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har funnet i FS en Hans Christian Hansen døpt 28 juni 1840 i Trondenes. Foreldre Hans Sivertesen og Berit Kirstine Jensdtr.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Interressant. Jeg kan ikke tro at dette er rette familien. Jeg ser i 'Folk og slekt i Trondenes' at Hans Christian er gift, men jeg har ikke funnet ham konfirmert i Ofoten der eldre søsken og yngre halvsøsken er konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har sett litt på Ringebu kirkebøker på RDH og finner ingen der som passer, men kan ha oversett noe.Kanskje Hans Christian har blitt boende hos noen slektninger i Trondenes og er konfirmert der. Teori er jo at mor dør kort tid etter fødsel. Vet du om barna fra første ekteskap bodde hos Hans Sivertsen etter at mor dør og til han gifter seg igjen ?Tydelig at Hans Sivertsen kaller opp sin førtste datter i annet ekteskap etter første kone.Fant Bereth Kristine døpt 14 september 1845 i Ofoten, og Erika Henrikke døpt 22 april 1851 i Ofoten. Disse to er vel disse [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1853&kenr=003&bnr=0023&ln=00>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Håper at dette kan være den rigtige Hans Sivertsen, da dette kan stemme med deres sønn Nils Andreas Rask døpt 10 oktober 1847 i Ofoten. Og litt rar stavemåte på Riborg.Lenke.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Tror nok den Hans Sivertsen f 1798 Lesja som Grethe Flood (14) henviser til, virker veldig aktuell. Sjekket flere av de som skrev Læsø som fødested, og de var født på Lesja.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Hans og Riborg har barna: Guren Marie 1843 Lødingen, Bereth Christine 1845, Nils Andreas Rask 1847, Erikke Henrikke 1850, Hansine 1855. Ang Lesja skulle jeg likt å vite om noen som kjenner familien kan bekrefte at en Hans er flyttet nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Så litt nærmere på denne Hans Sivertsen født 1798 på Lesja, og FS opplyser at en Hans Sivertsen Systugu, Einbu født 1798 gifter seg 1828 med Marit/Marta Jacobsdatter og står dødsår 1868 på Hans Sivertsen.Denne Hans Sivertsen får to barn på Lesja døpt 1 januar 1830 (tvillinger Ellie og Siver), og siden finner ikke jeg noe fler barn på dette paret.Antageligvis ikke den rette siden dødsåret er registrert?Men alt dette er jo i følge FS. Håper kanskje noen har bygdebøkene for Lesja, som kanskje kan hjelpe deg om det står noe der.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Tror også Hans født 1804 på Lesja er luket ut.FT 1865 herLenke.Født 13 oktober 1804 og døpt 21 oktober 1804 foreldre Siver Olsen Toftemoen og Anne Hansdatter.Viet 29 desember 1828 Hans Syversen Lilleafdem 25 år og Marit Syversdtr. Nordrehuus 20 år.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.