Gå til innhold
Arkivverket

[#24589] kan noen finne slekt i stavern for meg?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Stavern/Fredriksvern: Karen Petraea Thorsdatter født 3 oct 1818 og datter Inger Oline Kristiansdatter født 1857 og datter Maren Andreasdatter født 1849. Far til Maren er hittil ukjent, far til Inger Oline skal være svensk og hete Christian Johannesson født 1828 i Sverige. Foreldre til Karen Petraea og far til Maren trenger jeg hjelp til. All informasjon av interesse! Hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Karen Petraea Thorsdatters foreldre er (i følge FS): Thor Jacobsen og Maren Katrine Gullichsdatter.Karen ble døpt 1. november 1818.Thor og Maren giftet seg i Stavern Maren Andreasdatter er født 13. desember 1849, med foreldre Karen Petrea Toresdatter og Andreas Hansen. Døpt 20. mai 1850.Karen Thorsdatter giftet seg med Christian Johannesson i Stavern 31. juli 1857.Alle opplysninger er hentet fra Familysearch sin versjon av kirkebøker fra Stavern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kikki! Her finner jeg din familie i Fredriksvern i 1865. Lenke Skal lete bedre , har dessverre ikke hjemme her Brunlanesbøkene, men jeg kan låne dem neste gang jeg er i byen på biblioteket. Hyggelig å se at du er i sving igjen. Hilsen fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Alexander Lange og Gunn,Tusen takk, har funnet noe av det samme selv på family search Alexander, men ikke alt. Takk! Jeg trenger hjelp fra kirkebøker, hjelp til lenker for Stavern kirke hvis det finnes eller oppslag i Brunlanes bøker for å stadfeste opplysningene og videre bakover om mulig. Har kjøpt bygdebok fra Tjøme Gunn, og fant slekten i Stavern sine aner der! Fortsatt indisponert for å reise til arkivet og lete selv. Hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg kan gå på biblioteket her i morgen . Da skal jeg se hva jeg finner der. Fant mange søsken av Karen Petrea Thorsdatter ved foreldresøk på Thor Jacobsen og Maren Kathrine Gullichdatter. Gullich Thorsen døpt 6. april 1823, Stavern, Thor Thorsen døpt 15 des 1828, Stavern, Lars Thorsen døpt 1832, Stavern, og Andreas Thorsen, døpt. 28 feb 1836. Har dessverre ikke tilgang til kirkebøkene. Mulig de har filmer på biblioteket her, men leseap. er ikke så bra dessverre. Tror kirkebøkene for den tiden er oppbevart på Kongsberg. Håper noen har kopi, ellers må du nok kontakte Kongsbergarkivet. Jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan. Lykke til. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en mulig kandidat til Broren Lars Thorsen. Nå i så fall flyttet til Horten. Det kan passe bra med at mange flyttet til Horten i den tiden Verftet i Fredriksværn ble nedlagt. Lenke Vi får se hvilke muligheter det er til å følge familiemedlemmene. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Nå ser det ut til at søkermuligheten er forandret etter at jeg la ut lenkene. Den nye formen ser bra ut, men nå kommer du ikke rett til personen fra den lenken jeg la inn. Du finner sikkert de rette ' brødrekandidatene' hvis du prøver det nye systemet. Jeg får lete i morgen. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

Gunn - hva skulle jeg gjort uten deg! Skjønner ikke hvordan du finner frem jeg. har funnet farslekta til mormor ,dette vi gjør nå er morslekta hennes, derfor ikke på nett i det siste. har jobbet sammen med en slektsforsker privat. biblioteket her har ikke leseapparat og arkivet i byen vil ikke ha barn med inn og laang venteliste på barnehage..du har hørt det før. så da er brukerforum og leting på nettet eneste mulighet sammen med andre ivrige! Du, foreldresøk, sier du, hvor gjorde du det da? Hvordan? jeg har funnet mye spennende i vestfold, beveger meg mot din familie.jeg er tilbake i morgen formiddag. håper du eller andre kan hjelpe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Kikki! Når jeg søker 'foreldresøk' på F.S. skriver jeg kun far og mors navn i søkerfeltene til høyre. Ingen andre opplysninger. Barn du får fram er av dette foreldreparet. Du kan være uheldig å finne flere ektepar med samme navn, og en drøss med barn, men hvis du vet omtrent alder og fødested kan du nokså greit plukke dem ut. ( For ditt par: Thor Jacobsen og Maren Kathrine Gullichdatter kom kun raden med deres barn.) Du får prøve deg fram. Det har jeg også måttet lære underveis. Lærer stadig, og det er artig. Det tok tid før jeg forstod hvordan man lager lenker til F.S. Sitter med ' kokeboka' foran meg fortsatt. Nå blir det spennende å utnytte den nye søkermuligheten som kom inn i dag. Sender deg privat mail hvis jeg finner noe i Bygdebøkene i morgen. Hilsen fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Her fant jeg nok Andreas Thorsen også. Den nye søkermuligheten er flott! Prøver med en lenke nå, så får vi se om det går. Lenke Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

En lenke til selve søkesiden kan vel også være på sin plass... :-)LenkeFyll kun ut 'Father + Last Name' og 'Mother Last Name' om du ønsker et foredresøk.NB: Dette er ikke noen fullstendig database, men inneholder en masse avskrifter av norske og utenlandske kirkebøker for enkelte tidsrom...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Rettelse til Jan Peter: Du mener vel egentlig: Far: Både for- og etternavn, og Mor: Minst fornavn, gjerne også etternavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Nei, jeg mente egentlig ikke det! :-)Hjemmesiden til LDS er på engelsk, og der står det Father, Last Name, Mother, Last Name over de 4 feltene som må fylles ut ved et foreldresøk.Men du har rett i at Last Name -feltet til mor ikke trengs å fylles ut.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

Jeg lærer og lytter med åpne ører til gode råd. Hvis jeg for eksempel skal finne neste generasjon, altså foreldrene til Thor og Maren, hvordan går jeg frem da?Fikk vite av en slektsforsker tidligere at presten i fredriksvern brant det som var av kirkeboker i et (sinnsvakt?) øyeblikk, og at det er store mangler dersom slekta kun er fra stedet. Noen som vet hva slags bøker jeg kan kjøpe eller steder jeg kan lete utover microfiche kort for generasjonene bakover?Takknemlig hilsen fra Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

Tenker også på Andreas, far til Maren. Han blir vel kanskje vanskelig å finne slekta til uten kirkboknotater vedr farskap/dåp?Undrende Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kikki! Jeg har vært på biblioteket i dag for å lete i Brunlanes -bøkene. Så gjennom både eldre L. Berg og nyere, Astri Jahnsen. Dessverre fant jeg ikke noen som passet. Ikke så merkelig kan hende, for jeg tror muligens både Thor Jacobsen og Maren Kathrie Gulliksdatter kommer andre steder fra. Det er også slik at bygdebøkene har gård/slekt-historie. Dine folk bodde i Fredrksvern/Stavern. Der er det dårlig med familiebiskrivelser i de bøkene jeg har vært borti. ( Som du vet leter jeg selv etter forfedre fra dette området.) Det er laget en analyse basert på folketelling i 1801, men så tidlig tror jeg ikke du finner noen av dine her, hvis jeg ikke har oversett noen i denne tellingen. Jeg har lett i Tanum/ Berg-området også, og der fant jeg heller ingen. Kirkebøkene for Stavern med de aktuelle vielser og barndåper mener jeg fortsatt finnes. På vårt lokalbibliotek hadde de noen filmruller fra Stavern i aktuelt tidsrom, men filmleseren må bestilles, og er ikke i særlig god stand. Tror vi må prøve å finne ut hvor det eldste foreldreparet kommer fra, før vi kommer videre. Jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan med leting. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Nå har jeg prøvd å finne mulige kandidater til Thor Jacobsen i 1801 folketellingen. Han er vel et barn, eller ungdom ca 1801 hvis han får en datter i 1818. Har søkt mange mulige varianter av Thor/Tor/ Toer pluss etternavn som begynner med Jacob/ Jakob/Jakop. Da kommer jeg over et par aktuelle kandidater som du kan hende kan lete videre fra. I mitt nærområde, Sandherred ( gammelt navn for Sandar) finner jeg en som kan passe bra. Thor Jacobsen 22 år soldat. Han bor hos foreldre på gard Bergene Store. Foreldre Jacob Aagesen 60 år, Pernille Thorsdatter 56 år. Det som gjør at han kan være av interesse er at i søskenflokken finner jeg også en Gullik Jacobsen 8 år ( Fornavnet Gullik går igjen i barnebarn) Det Gulliknavnet kan også komme fra Maren Kathrine Gullichdatter. Det er listet opp flere barn i familien, og også en Thor Jacobsen 70 år, enkemand for 3. gang og med en ung fæstmø på 32 år. Han har en stor barneflokk , 6 barn som bor sammen med dem på gården. ( Mye artig en kan lese av folketellinger, ikke sant?) Min teori er at en soldat godt kunne flyttet til Stavern i den aktuelle tiden og fått en datter Karen Petrea Torsdatter i 1818?Neste mulige kandidat fant jeg i Borre. På gård Skoppum Nordre. Denne Thor Jacobsen er bare 6 år i 1801. Foreldre er husmand med jord, Jacob Torgersen og Anne Hansdatter. De har også en datter, Helene Jacobsdatter 1 år. Du kan jo se om du finner dem ved søking selv, og se om du finner noen andre? Hilsen igjen fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Maren Cathrine Gulliksdatter f. i Stavern i 1791. Lurer på om etternavnet er feilskrevet fra Eriksdatter. Her er forhåpentligvis lenken. Lenke Flere muligheter, eller samme person? Spennende jakt. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Gullik Knudsen og Karen Maria Ellevsdatter ( ikke Eriksdatter)fant jeg 6 barn av dette foreldreparet. Prøver med en lenke, men vet ikke om den fungerer på dette. Lenke Hvis ikke skal jeg liste dem opp for deg. Tror bestemt det må være feilskrift med Eriksdatter i folketellingene. Barna er født både i Larvik og Stavern, så familien har nok bodd begge steder. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Karen (Maren Cathrines mor) er registrert med Ellevsdatter til etternavn også ved giftemålet: LenkeDet samme er også tilfellet ved Karens brors dåp (Christian). Kanskje etternavnet er registrert feil i FT1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre kom bare den ene datteren med i lenken. Da lister jeg opp resten: Maren Katrine Gulliksen, døpt 6. oktober 1791, Stavern. Christian Gulliksen døpt 10 okt 1789,Stavern Elen Maria Gulliksen døpt 8 des 1787, Stavern, Andreas Gulliksen døpt 9 des 1798, Larvik, Marte Gulliksen døpt 25 mai, 1801,Larvik.Med Daarethea G. i lenken blir det 6 barn. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.