Gå til innhold
Arkivverket

[#24593] Nytt søkesystem


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Som du sikkert har sett har me teke i bruk ny versjon av søkeprogrammet vårt. det er litt meir enn modernisering.Det kan sjå ut som om det er større forskejllar enn det eigentleg er. Største forskjellen er at alt føregår på same sida. Søke føregår oppe på sida, resultatet får ein nede. Ein går framleis trinnvis fram, børjar med søk i ein variabel for så å søka i neste. Men no får ein opp begge vaiablane og kan såleis forandra dei heile tida. Søkjer ein etter Hans Nikodemussen kan ein ført søkja etter Hans så Nicodemussen. Men når ein så ikkje finn den ein vil ha kan ein forandra Hans til Johans utan å måtta forandra Nicodesmussen. I tillegg vil ein heile tida sjå kva ein har søkt etter, i motsetnad til slik det var før.Ein anna fordel, som brukarane ikkje ser, er at det nye systemet er mykje lettare å leggja inn nye funksjonar i. Noko som vil vera til nytte i neste omgang.Eg veit vel at det tek litt tid å venja seg til det nye, men eg vonar det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Buverud

Jeg er 'storforbruker' av folketellingsskjemaene på digitalarkivet, særlig Holla og Lunde(Bø) med omliggende områder. Jeg forsøker å samle alle fra 16/1700 frem til 1900 (i første omgang)i nåværende Nome, i en slektsbase.Nå skulle jeg til å søke etter en Anne Hansdatter som giftet seg i 1806 i Lunde, dvs u. Bø.Før kunne jeg da få opp en fornavnsliste, hvor jeg kunne velge de aktuelle kandidater i antatt riktig aldersgruppe, for deretter å sjekke ut disse. På grunn av stavemåter kunne det være aktuellt å ta med flere fornavnsalternativer (f.eks. Tore/Tove/Tone med eller uten h)Mulig jeg er treig i oppfattelsen, - men finnes ikke den muligheten lenger? Må jeg nå bla meg gjennom alle fornavnsvarianter for ikke å miste den ene som var stavet 'litt rart' i skjemaene?Nils.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har problemer med landsdekkende søk. Når jeg får svar der og går til en av de oppgitte stedene får jeg opp det nye 'lokale' søkesystemet og starte nytt søk der. Er det bare meg som har fingertrøbbel eller virker ikke landsdekkende søk mere. Det ville være tragisk om det faller bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Se tema 24548, LenkeInnlegg (33), den linken til emmigrasjonen fra Bergen virker ikke lenger..., vil det si at alle slike lenker i gamle tema nå er 'døde'?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ingen linker virker lenger :(Dette kan man ikke mene?Jeg legger her en lenke til min tippetippetippemor som jeg har fra Hole i 1801... som jeg pleier å legge link i et innlegg...LenkeEtter det jeg ser, så er det ikke det jeg vil ha som kommer opp ...Eller? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

FT 1801 for Røros:Søk på gårder:Det er umulig å komme inn i følgende deler av databasen:Røros bergplads/kirkegaden Røros bergplads/hyttegaden Røros bergplads/flanderborg og hagene.Intet navn vises og det står FEIL nederst til høyre på siden.Med hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Jan Petter og Laila: Eg reknar med at dei gamle lenkene virkar no.Berit: Du må nesten fotelja meg kva som ikkje virkar. Det ser greitt ut for meg, men du har sikkert rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Takk for det, linken virker nå!Men burde ikke den spesifikke linjen det linkes til, få uthevet ('Bold') skrift?F.eks her, så linkes det til postnr=50519 (Arne Arnesen), men den linjen er som alle andre linjer på siden... LenkeEr det slik at linken altid havner på øverste linje, eller er det tilfeldig?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har ikke prøvd så mye ennå, men jeg har bitt meg merke i et par ting:1) Ved søk med 'børjar på' fikk man før opp en boks der man kunne luke ut de variantene man ikke ville ha med videre. Det fikk jeg ikke nå. Eksempelvis jakter jeg på Anne/Ane etc., søker med begynner på 'An', og ville gjerne luket vekk Anders, Anund, Anton osv.2) Får opp eksempelvis 63 tilslag, og får vist de 10 første. Ved å klikke på 'neste' ønsker jeg da, som tidligere, å få opp tilslag 11-20. Får derimot 2-11. Klikker en gang til og får 3-12. Lite praktisk!Regner med at dette er innkjøringsproblemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Joda, det er ikke noe problem...!Regner dette temaet mere som et feilrapporterings system, så får dere ta det videre om det trengs...Legger også merke til et par andre ting:1) Under f.eks emigrantdatabasen fra Trondheim (har ikke sjekket andre databaser), så er det ikke lenger mulig å se eller legge inn korrektur.2) Et annet eksempel på søk blandt Emig. fra Tr.heim: Anta følgende søk:i) Fornavn inneholder Marie - 3525 treffii) Ettternavn inneholder Nils - 76 treffiii) Ved et Nytt personsøk på Etternavn 'alle termar' nå (C=blank), så får man korrekt opp en boks med alle 13 mulige kombinasjoner på etternavn.MEN: Det går ikke ann å velge blandt den boksen som kommer opp. Markerer man f.eks det første etternavnet (Johns. Nils.), så får du likevel ikke opp det valget. Det skjer rett og slett ingen ting, du står fortsatt med 76 treff.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Gratulere med nytt system. Dette kan bli kjempeflott. Men der er nok eit og anna 'lommerusk' hist og her. Testa Gravlagde i Askøy 1928-53. Søkte på 'Alle' i 'Alle termer' - og det gjekk fint. På fyrste side kom opp 1-10 og under nr. 1. Så langt greit. Men:- Ved val: Neste side, kom opp 10-19; og vidare 20-29, 30-39 osb., men under kom då einsleg opp 11, 21, 31 osb.- Ved val: Skjul søkjefelt, forsvann både søkjefeltet og den store lista, medan den eine nederst vart ståande att.Det hadde vore fint å kunne bla i den store lista utan søkjefeltet på plass, for det tek så stor plass at eg i alle høve, lyt 'rulle' ned for å sjå heile lista om det er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Jeg vil også gratulere med nytt system, og har sterk tro på at dette kan bli kjempeflott!At det er eit og anna 'lommerusk' nå i starten får vi leve med. Og det er vel da vår 'plikt' til å rapportere de problemene man ser, slik at systemet snart er oppe og kjøre 100% ... :-)Et problem som antagelig er relatert til (19): Velger man 'Søk' linken fra menylinja øverst, så kommer man hit: LenkeUansett hva man søker på og får treff på her, så kommer man ikke videre til den databasen man velger.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Koppskatten 1645, Prestemanntall 1663-66 og Manntall 1701 mangler i oversikt for Hordaland, det har den gjort heile tiden, men når en søker på disse og de kommer opp, så oppstår feilen som beskrevet i pkt. 19. Disse bør legges inn på liste over Hordaland. Tror det er en generell feil på alle linker når en søker som beskrevet i pkt. 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Buverud

Navnesøk etter elemineringsmetoden er noe jeg har brukt mye, dvs. plukke ut de fornavn, og deretter etternavn eller omvendt, som en kan gjette på er mulge kandidater til en person.Om jeg vet at personen het Helge Tovsdatter, så er jo mange stavemuligheter og feilkilder mulg.Jeg lurer fortsatt på om det heretter blir mulig å få fram navnelister på fornavn og etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Grethe Livingston

Jeg har brukt digetalarkivet en god del, men med dette nye systemet drepes lysten. Må jo bruke dobbelt så lang tid til å bla gjennom hus. Nei skal ting forandres, bør det bli bedre ikke værre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Eg søker på fødde S&Fj 1695-1870 og på prestegjeld 1428, Askvoll.Søket starta på nokon fødde 1819 og elles 1820.Eg blar ca. 102 sider fram og det viser fødde 1820. 'Addressebar' synte Sogndaap&post_nr. = 1-102.Var det verkeleg fødde over 1000 jente og guttebarn i Askvoll året 1820?Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Systemet vil nok virke etterhvert, men som Nils etterlyser i pkt. 22. Så bør det under de ulike søkealternativ komme opp lister, da ikkje berre på navn eller etternavn. Eksempelvis om du søker på garder som begynner på S, så bør en navneliste over alle garder som begynner på S komme opp, ellers vil en kunne bla i evigheter før en kommer til den garden en er på jakt etter. Det skal kun en feilskriving til for at det ikkje blir akseptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.