Gå til innhold
Arkivverket

[#24593] Nytt søkesystem


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Prøvde nett å legge inn link på ett innlegg ved å kopiere adresse og lime inn, siden som da dukket opp var en helt annen side. Mulig eg gjør det feil nå, men skriv gjerne en info om hvordan. Den viste link som vanlig, men siden var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter V. Næss

Jeg har problemer med utskriftsfunksjonen. Når jeg skal skrive ut ett utvalg, så hopper den opp til nr. 1 i utvalget. Hvis jeg så velger tilbaketasten i browseren, så begynner den å skrive ut samme på nytt. Hva er det jeg ikke har forstått ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Oddvar: Hos meg går det heilt greitt. Slik systemet er no er det til og med nokså usannsynleg at det skulle bli feil. Petter: Det går heilt fint hos meg. Eg har prøvt ymse kombinasjonar, utan feil. Men det vil ikkje sei at det ikkje er det. Fortel akkurat kva du prøver å skriva.Back i nettlesaren vil føra til skriving på nytt. Grunnen er at den forrige sida var ei utskriftside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

La nå nett inn forespørsel på ett skifte med link som viste denne personen med uthevet skrift alt var i orden ved utsjekking, men likevel viser det feil side etterpå når eg går inn på innlegget mitt, da viser det uthevet Anders Jensen Tofteland mens eg laga innlegget var Ole Hop Skjold uthevet. Hva gjør eg galt ?? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg kan ikkje sjå at du gjer noko gale. Hos meg er Ole Hop Skjold vakkert utheva. Men det er TENKJELEG at om du var inne i den same databasen og kanskje hadde føreteke eit søk etter at la inn lenka, så vil dette søket ha påvirka korleis sida vart vist i det du gjekk inn i den same databasen frå Debattforumet. Det er den einaste forklaringa eg kan koma på. Men som sagt, det ser greitt ut hos meg og sikkert også hos alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja no ser det også greit ut hos meg, har no vert frakoblet på PC-en min ei stund. Sannsynligvis må det være ein eller annen påvirkning at eg har søkt videre i samme database etter at innlegget vart lagt inn på nettet og at det derfor på min egen Pc like etterpå da viste feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Marthaler

Hi, I do a lot of genealogy and I use the Digitalarkivet every day, I love being able to have it as a resource. I am having a problem with the new format, I understand most of the Norwegian words used in genealogy but I can't read what all the comments listed here on the forum are as to the new system. At this point I can't get the new format to work as well as the old format. Such as when I go into a search such as Norwegians in Minnesota in the 1880 census. If I am looking for Knut Clauson in Gilchrist Township, Pope County. I can get my self to Pope County, I can get to the Knuts but when I want to put in a CL so I can view the last names I can not come up with a scrolling chart of those last names like I used to be able to. Also if I go to the Emigrant records, such as Emigrants from Kristiania and I try to put in a certain set of years I can get those, say 1893-1900, then when I try to put in a name or a domicile etc. I end up getting the entire list for all the years. Is there a set of instructions that will make the searches easier or am I just not doing it correctly. The old system was so good and I loved using it and that is how I want to feel about the new system. I am open to any suggestions from anyone. Thank you, JEAN in Minnesota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

You can do it as easily now, Jean. First you choose given name 'er lik' (equals) Knut and you will be told that there are 324 of them. In teh new search field you choose last name and you may choose 'alle termar', meaning all terms. Pressing Search will give you the last name of all the 324 Knuts. Or you may put a c in the box before pressing the Search and you will have alle the last anmes starting on a C. By marking the last names you want to see and press search once more you will get the persons having that name underneath. By cliking the link you will find on each of these you will see the person in the last llist, surrounded by the persons next to her/him in the database.You will have tpr program translated into English, hopefully tomorrow and should also be able to provide a short manual shortly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Marthaler

Jan, thank you for taking the time to explain this to me. I look forward to seeing more of it in English and also to having a manual to answer any questions that might arise. What I was doing wrong was not going down to the new search field every time. I thought I could just use the top spot and after I hit search I could put in my next piece of info. Now I do understand that I have to use the nytt search section to keep narrowing down my information. Again thank you for helping me. Also thank you for having the Digitalarkivet site available for our use. JEAN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Etter å ha søkt i f.eks. en base med døpte etter fornavn=Ole, og så fått fram en liste med Ole personer, og så klikker på en person for å få fram hele dåpen, hadde det det vært fint å få fram den nederste tabellen uten å måtte bla nedover. (komma)Kanskje det er mulig med et bokmerke?Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Litt pirk: Synd at man må ta i bruk knapper - skjermen min er for smal da jeg liker å ha favorittene på venstre side - lmapperadene brytes i to linjer.Gamlemåten med lenker hadde vært god nok, og penere. Lyseblått ville også gitt en mye bedre inndeling av områdene på skjermen, nå går det i grått og svart som virker rotete/uoversiktelig.Det er lett å bli lurt til å tro at knapperaden over den nederste tabellen hører til den øverste. Tittelen på basen kunne med fordel plasseres over knapperaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Et lite ønske , når jeg har søkt fram f.eks en søskenflokk hadde det været fint om det gikk an å lage en lenke for dette søket fra søkefeltet slik at en slipper å lage en lenke for hvert individ i fra resultatfeltet ,.. problemet i fra innlegg 50 er der fortsatt.. Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eikeland

Beklager, men dette synes jeg var rotete, hittil har jeg bare søkt på dødsfall i Bergen og i hele landet, men savner sårt 'heim'-knappen når jeg skal over til en annen database (fra Domkirken til St. Olav f.eks.) En annen ting er at å ha alt på en side og så pass stor skrift og store knapper medfører mye rulling opp og ned og følgelig mye mer musebruk enn mine skuldre setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har et lite problemer her LenkeOm jeg vil har frem Regina Olsdatter får jeg feil. Det er bare sognepresten som fungerer. Nå er jo ikke dette en stor feil da hun jo er på samme gård som sognepresten, men jeg trodde det skulle virke på alle personene på en gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser lenka ikke virker nå, så jeg prøver en til hvor jeg har gått inn på sognepresten. Søket var en gård i S-Trl. som begynte på Eri.. (Eritsvig/k) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. innlegg 67-68. Hvorfor står det 'Funne gardar =0 når jeg faktisk har funnet 1.Så er det noe som er enda rarere. Da jeg hadde begynt å skrive dette og ville sjekke nr. på mine siste innlegg for å skrive dem ned her (ved å dra 'pila' på høyre side nedover) da er siste innlegget i debatten her nr.12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Berit: eg trur ting skal sjå litt betre ut no. Eg har også lagt merke til at når eg skal skriva eit nytt innlegg i denne debatten så sluttar lista på nr. 12. Eg trur ikkje det har prioritet å finna ut kvifor, sidan heile debatten kjem fram når ein ønskjer å sjå han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ang. at siste innlegg ser ut som nr (12), det problemet har jeg sett før også, f.eks i innlegg 17596. Der stopper det allerede ved innlegg 2.Problemet kan også ses ved å holde musa over tittelen på Hovedsiden. LenkeDa skal man se et 'resyme' av siste innlegg, men det siste man ser av dette temaet er innlegg 12.Jeg tror det må være noen spesialtegn i de innleggene som er felles i begge de to debattene.Kan det være at det er brukt en enkel apostrof istedet for hermetegn? F.eks i (12) Jan, brukte du en enkel apostrof når du skrev 'gardar'?Eller dersom man velger å rette innlegget før man sender det inn, så blir hermetegn gjordt om til apostrof direkte. Klikker man send da, så er det kanskje nok til at problemet oppstår...Hvorfor blir egentlig hermetegn gjordt om til apostrof her på Debattforumet?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det siste kan eg svar greitt på. Hermteikn har ei spesiell tyding i webbasert overføring; noko som gjer at mangt og mykje kan forsvainna. Så dei må bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her er vel svaret at somme likar mora og andre dottera. Eg har fått tilbakemeldingar om at det er finare utan strek. Det synest også eg. Men samstundes ser eg at det er praktisk å ha dei. Me skal vurdera det ut i veka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Svært praktisk etter min mening. Lettere for øyet, særlig når teksten i enkelte ruter går lengre ned på siden enn andre (særlig i ruter for merknader o. l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.