Gå til innhold
Arkivverket

[#24593] Nytt søkesystem


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Harald: Du har eit poeng her. Førre/neste har forandra funksjon og det kan godt henda at den gamle er betre, sidan ein kan oppnå den noverande førre/neste ved å velja oppe. Eg skal tenkja på det nokre timar.Jan Petter: Eg har ein feil ved markering av alle termar som gjer at ein berre f¨r med 4-5 år. Eg rekan r med å ha det ordna i morgon. Eg kjem greitt inn på lenka di.Også Ringsaker 1801 kjem eg inn på, Else Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jan. Jeg kommer fremdeles ikke inn, men får 'Feil'. Jeg går inn på 1801 tellingen, søker på førenavn børjar med, etternavn børjar med og får opp en eneste med same navn og etternavn i Nordland. Når jeg trykker på der hvor det står Nordland 1 så får jeg feilmelding.- Skal det være slik?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleiv Ringlund

Jeg prøver igjen.... Hvorfor ble det gamle byttet ut? Hva var galt med det gamle? Må da være betenkelig for de ansvarlige,når så mange sliter med det nye systemet. Jeg for min del har gitt opp om ikke det gamle kommer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Birger:Du må nok fortelja meg kva dataase du søkjer i og kva du søkjer etter foar at eg skal kunna hjelpa deg. Oddleiv:Det gamle systemet vart gjeve opp fordi det var gamalt og flikka mykje på. Dermed var det vanskeleg å vidareutvikla. I tillegg var det laga for små skjermar. Dermed vart det mykje skjermskifte. Etter som folk blir vane med det nye trur eg dei fleste vil vera samde med meg i at det nye faktisk er enklare enn det gamle system. Og forsekjllane er faktisk mindre enn det kan sjå ut til. Søking skjer på same måten. Den viktigaste foreskjellen er at ein får sjå alle dei tidlegare søkekriteria ein har brukt, og at ein også kan forandra på dei.Elles virkar det på meg som om dei fleste har funne seg vel til rtte med det nye systemet. Me får ca. 150.000 søk i dag, og hadde det same i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Jan: Det virker som at Birger opplever det samme som jeg opplevde med linken i (125). Jeg søkte på samme vis som han, og valgte meg ut 1 treff i Evindvig. Men det kom jeg ikke inn på. Prøvde da og gå inn via, Type - Folketellinger etc..., ned til S & F, og Evindvig - kom ikke inn da heller.Så etter at du skrev at du ikke hadde problemer med linken, så lukket jeg alle Explorer vindu, og prøvde på nytt. Da kom jeg rett inn!Er det noen 'fornuftig' forklaring på det?Det virker som at det er mange som opplever det samme. En person rapporterer inn en feil her, men 'vi andre' ser ikke samme feilen.Janps: Birger, dersom det ikke hjelper å lukke alle Explorer vindu, kan du kanskje prøve å slette alle midlertidlige internett filer. Bruker du f.eks Internet Explorer gjøres det under Verktøy - Internett innstillinger...Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er fremdeles noe merkelig med 'neste'.Søk i FT 1801 for Selbu ST på yrke inneheld 'berg'. Det kommer da opp 22 bergverksfolk på sju ulike gårder.Men så kommer det rare. Fra de først 1-10 velger jeg neste side og blank side med 'feil' kommer opp. Så velger jeg siste side og får da frem 13-22. Så går jeg til førre side og frem kommer 3-12.Det var det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det samme som i forrige innlegg skjer i Lesja 1801. Yrke inneheld 'grube' gir 56 fordelt på 6 gårder. Jeg kommer ikke til de neste ti (da blir det 'feil'), men jeg kommer til siste siden og kan bla fremover derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det samme gjentar seg også andre steder. Det går ikke å bla fra de første 1-10 og videre, men velger man siste side, går det fint å bla fremover. Håper jeg uttrykker meg såvidt presist at du Jan O. skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Dessverre får jeg lite til med det nye systemet og kan foreløpig bare undre meg over at det stadig kommer innlegg fra folk som sier noe sånt som at, 'ja, nå virket det bra!'Eksempel: Søker Ragna Nilsen i FT 1875, Eidsvoll. Jeg ber om fornavn lik Ragna og får opp 10 stk, men ved trykk på 'Neste' skjer intet, ser det ut til. Så ber jeg om etternavn børjar på Ni. Da får jeg opp 10 stk. som riktignok har etternavn Nilsen, men ingen av dem heter Ragna! Slike søk var jo så greit tidligere. Hva gjør jeg galt, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Personsøk under 'Konfirmerte i Eiker 1785-1800' lar seg ikke gjennomføre med det nye systemet. Det blir bare 'Feil'. Listesøk er mulig med f.eks. årstall, men blir liksom så trasig å hakke seg manuelt nedover listene....Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Gravlagde i Voss 1726-1817, Lenke, ved søk påRolle=forsørgjar A=Etternamn B=børjar på C=Wikjem det opp følgande:Fann 0 personar i 0 forskjellige handlingar (viser 1 - 0) FeilVanligvis, dersom det ikkje er nokon som tilsvarer søkektriteria, kjem ein attende til 'førstesida'. Det er betre enn at ein får slike 'feil'-meldingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Til Hans, innlegg 138:Første gang jeg brukte det nye systemet var jeg plaget med akkurat det samme problemet da jeg søkte et brudepar i noen database for vigde. Så oppdaget jeg feilen: Under 'Nytt personsøk' må man velge 'samme person' dersom man er ute etter en kriterium i samme hending. Jeg hadde vanskelig til å opfatte det med en gang. Hvis man søker alle Hans som giftet seg med en Anna, er Anne jo egentlig 'neste person'. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg har søkt og fått fram et utvalg på 50 personer i 1900-tellinga. 1-10 vises, men når jeg prøver å bla meg framover med knapp 'neste side' får jeg feil. likker jeg derimot på person nr. 10 i listen får jeg neste side. Å bruke knapp 'forrige side' for å bla meg tilbake i utvalget, går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Hans (138): Det er kun 10 personer med navn som begynner på Ragna så hvis det 'Neste side'-knappen du prøver å trykke på så skal ikke det være mulig for du får listet alle ti med en gang. I datatabellen nedenfor listen ser du personene plassert inn i gårdene de ble registrert ved. Her skal du kunne bla i 10 gårder hvor det skal bo en person med navn som begynner på Ragna ved hver gård.For å snevre inn utvalget ditt til etternavn begynner med ni, må du velge søkeboksen under den du brukte for å søke etter fornavnet (Nytt personsøk). La det forrige søket bli stående og lag et nytt med etternavn begynner med ni.(Som du nok allerede har sett av utvalget over Ragna-navn, vil du ikke finne noen med etternavn som begynner på ni.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg har vært borte en uke og har holdt på en times tid nå med å prøve å sette sette meg inn i dette 'forbedrete' programmet, men jeg synes det er tungvint, og flere ting får jeg ikke til å virke.Hvorfor måtte man absolutt forandre på noe som var enkelt, greit og lettfattelig og lettvint? Jeg får nok holde meg til mikrofilmkort heretter.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Laila (og andre),Tilsvarende kommentarer kom også sist gang søkesystemet ble lagt om:LenkeJeg er helt enig at det nye systemet virker mer komplisert, men jeg tror allikevel jeg skal makte å sette meg inn i det etter hvert, slik at jeg vil få større glede av det enn det forrige systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jan.Til innlegg 130. Jeg søker på landssøk.Til Ketil Firing Hanssen. Det vil nok alltid være overgangsproblemer med nye system, men tross alt var det forrige mye lettere å sette seg inn i enn dette. Kanskje ikke for dataeksperter, men for oss amatører. Jeg har sittet i hele formiddag og forsøkt på landssøk, der får jeg feil. På emigranter kommer det opp helt andre opplysninger enn det jeg spør etter. Jeg søker på Fornavn børjar på og det går greit. Så søker jeg på etternavn børjar på og da kommer det noe helt annet enn det jeg har spurt om. Derfor har jeg nå gitt opp!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Birger kommer med et viktig poeng. Jeg synes det nye systemet er en forbedring, men har stor forståelse for at folk kan ha vansker med dette. Etter min mening er det nye systemet ganske avansert, og vi må huske på at mange av DAs brukere er, som svært mange slektsforskere, eldre mennesker som i utgangspunktet trenger mer tid på å lære seg nye systemer enn yngre mennesker. Dessuten er det kanskje enda vanskeligere for en som er ny i DA å lære seg dette enn en som har holdt på med dette før.Forresten ser jeg til min store glede at rutenettet er tilbake!Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Hagerup

Jeg forsøker å søke på 'Tina' i folketellingen for 1865 av de 123 tilgjengelige? 9 bor i Oslo, men når jeg trykker på tallet 9 så får jeg en feimelding. Jeg har forsøkt på 2 forskjellige PC'r.Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.