Gå til innhold
Arkivverket

[#24593] Nytt søkesystem


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Magne Thomsen

Jeg er ny i denne bransjen men får til en del, men mit problem er. jeg leter etter en Andreas Kristiansen fra Steinkjer (Inderøen)finner han for 1900 tellinga i Steinkjer. han er født(i.flg denne i 1832 hjemstand Inderøen men er ikke å finne i 1875 tellinga kan noen hjelpe meg videre.pmt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Hei, eg trur du gjer lurt i lage ditt eige tema om dette, og det gjer du i Brukarforum. Der er mange som kan hjelpe deg. Bruk ei forklarande overskrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rudolf Foustad

Min Oldemor og hendes børn fik bevilget familienavnet 'Foustad' i 1917 ved Københavns Overpræsidium¨ Jeg kan ikke spore hvor navnet kommer fra; men rygter vil vide at det skulle stamme fra Norge.Ved en tilfældig søgning fandt jeg herind på digitalarkivet i afsnittet: 'Vigde i Haus 1691-1815' Der dukkede navnet Foustad op som 'Bruds gard/Brudgoms Gard' således: Lauritz Marcussen Yttre Arne gift med Synnøve Fabiansdatter Foustad 1692 i Brudvig Kirke. Eller Oluff Fabiansøn Foustad gift med Siri Jensdatter Fosmarch 1699.Da jeg ikke er særlig bevandret i at bruge digitalarkivet, og ikke er spor kendt i Norge vil jeg spørge om der er nogle venlige personer, som kan hjælpe mig lidt på vej. Spørgsmål: 1 Hvad er Foustad? Et sted - lille bygd - eller måske et enkelt gårdbrug? Og hvor i Norge ligger det?2 Er der nogen der kender navnet og evt. kan se en forbindelse længere frem i tiden, måske en evt. emmigration til USA, Danmark eller andre steder.Ethvert svar vil blive modtaget med stor taknemmelighed og enhver lille detalje vil være værdifuld.På forhånd tak for din opmærksomhed.M.V.H. Rudolf Foustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Foustad bli i dag stava Faugstad. Det er ein gard på øya Osterøy, aust for Bergen.Når ein har eit nytt problem ein vil ha lagt fram må ein velja Lag nytt tema, ikkje legjga dei bak i eksisterande tema. Dessutan høyrer denne typen spørsmål heime i Brukarforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest KJELL   NYGÅRD

Har søkt en del på folketellinger, som er tilgjengelige. Og har stort sett funnet det jeg har vært ute etter. Men etter den såkalte Moderniseringa, har jeg ikke funnet noe som helst. Det gamle systemet var mye lettere å sette seg inn i, for oss vanlige dødelige. Har det også blitt forandringer over Emigranter? Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg vil føreslå at du lagar eit nytt tema av spørsmålet ditt - og gjev nokre konkrete døme på kva du ikkje finn korleis, så får du heilt sikkert svar og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det gamle og det nye søkesystemet fungerer på same måten. For emigrantar og alle andre basar på eitt nivå er einaste forskjellen at at når du søkjer på fleire variablar vil du få sjå dei tidlegare variablane du har søkt på, og kan også forandra på dei. Søkjer du først på førenamn og deretter på eternamn, vil du etter å ha søkt på etternamn også sjå førenamnsøket. Sjølve måten å søkja på er den same; du vel variablar, korleis søket skal skje kva du vil søka etter. Om du overser dei tidlegare variablane (t.d. førenamn etter å ha søkt på etternamn) er det i realiteten ingen forskjell.For folketeljingar er det ein annan foreskjell i tillegg; gardvariablane og personvariablane er i kvar si kolonne. Men om du overser gardvariablane er det heller ikkje her nokon forskjell.Elles har me også hurtigsøket, som er mykje enklare enn det me hadde før. Skriv Ole Olsen 70 og han finn Ole Olsen 70 år.Men så har me pakka ein del meir inn på skjermen. Dermed blir det mykje mindre blaing att og fram. Det har med det å gjera at det gamel systemet var utvikla på eit tidspunkt då folk flest hadde små skjermar; mindre enn dei ein no finn på bærbare.Det nye systemet er kraftigare og meir fleksibelt. Prisen å betala er ikkje så mykje at det er vanskelegare som at det ser litt annleis ut og ein må setja seg inn i det.Når du sei du ikkje finn ting, fortel kva du leitar etter og du skal få eit lite hurtigkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Eikanger

I et tidligere innlegg ser jeg at plukklista skal komme tilbake. Når skjer det? Jeg hadde mye informasjon lagret der, som jeg veldig gjerne skulle hatt tilgang til igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Odd Henriksen

Gjelder Kongsberg: Nåværende g.nr(bnr er 8138/4. Hva tilsvarer dette på 1900 tellingen? Evt. på tidligere tellinger. Det opprinnelige huset antas å være eldre enn 1900. Krets nr. 15, 16 eller 17 ( tror jeg) På forhånd takk !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Arne Bryøen

Sissel Olsdtr. Høljifløto - Bryøyno f. 21 aug 1887 d. høsten 1921. Ref. FF Hol IV side 303 og FF Hol V side 336: I følge ref. tok hun tjeneste i Lier. Kan noen gi opplysning om skjebne og endelikt. Hvor og når begravd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er svært lite lurt å leggja in spørsmål bak i eit gamalt tema. Sjansen for at du får dei rette til å sjå det og svara er liten. Du bør leggja inn spørsmålet som eit eige tema i brukarforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest erik andreas simonsen

min olderfar ble døpt i tangen kirke i 1805 prøver og komme inn i kirkebøker for og finne navn på hans mor og far olderfar het sygvart simonsen.Hvordan kommer jeg inn og hvor ? mvh erik a simonsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Lena Synnøve Olsen

Heisann:) Helt ny her (igjen) og skjønner ingen ting. Før var det da lettere å finne frem? Hva har skjedd?Ikke finner jeg noen i slekta mi heller, foruten far min som døde for bare 10 år siden. Det kan vel ikke være riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.