Gå til innhold
Arkivverket

[#24596] Familien Grybel/Gruber og Grung.


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Jeg har noe problemer med å finne opplysninger om denne familien. Jeg hadde virkelig vært glad for all hjelp jeg kunne få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Den delen av Grung familien som er interessant for meg begynner med Frantz Didrich Grung født 1733 gift med Else Margrethe Høgland, denne grenen fører meg til Grybel/Gruber på 1800 tallet, da Georgine Christine Grybel gifter seg med Arent Henrich Grung(Bergen). Forøvrig er også etternavnet Stuvitz en sentral del av denne slekten- da foreldrene til Arent Henrich Grung hette Jacob Olaj Grung født 1769,og Anna Maria Stuvitz født 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Isåfall vil jeg anbefale å holde Grung og Grybel som to ulike slekter / familier, som riktignok ble inngiftet i hverandre. Det var mange slekter som het Grube/Gruber etc., et navn som opprinnelig henspeiler på grøfter og kanaler i tyske byer, men navnet kan også ha andre opprinnelser. Grung kan både være tysk som norsk, selv om fornavnene til han som ble født 1733 peker mot Tyskland. Grybel og Gruber virker som varianter av samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg tenker også at Grybel og Gruber er samme etternavn. Det jeg har litt problemer med å finne ut av er opphavet til Georgine Ch. Grybel. Jeg har funnet ut at hennes far het Jan Georg(også av og til omtalt som Jacob)Grybel og var møller,men det hadde vært hjelpsomt om noen hadde visst mer om denne Grybel familien. Takk for for fine tips til nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Johann Georg Grybel fikk 1782 i Bergen en sønn Johan Henrich Lenke. Kanskje er denne gutten oppkallet etter Hans Hendrich Grybel (nevnt i tingboka), som kan være hans bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Johan Georg Grybel ble født 13.1.1756 og var sønn av møllemester Johan Henrich (Georg) Grybel og Dorothea Elisabeth. Han hadde søsteren Christiana Dorothea Sophia Grybel, født 25.8.1758.Kilde: Sollieds kortkartotek på Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Kan det finnes noe litterært verk skrevet om møllere i Bergen? Det kan nemlig synes at de fleste i Grybel familien var møllere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Benedikte Grung AASLAND

Jeg driver slektsforskning på familien Grung ta kontakt Kanskje vi kan hjelpe hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.