Gå til innhold
Arkivverket

[#24598] Paul Teodor Dahl Andersen (Thorvaldsen) f 10.10.1861 Alstadhaug/Skogn


Gjest Marius Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Larsen

HeiPrøver igen med ny og oppdatert overskrift. Viser til den gamle tråden for mer info LenkeNoen som har tilgang til denn kirkeboken, evt gårdshistorie (finnes det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei,vedr. gårdshistorie, så finnes det utallige bøker om Skogns Historie, men jeg er veldig usikker på hva som finnes om gården Einhaugen.For det første er jeg veldig usikker på hvor den gården lå. Gården ser ut til å være historie, og finnes hverken i gårdmatrikkelen for 1886 eller 1950. Den er heller ikke å finne i FT-1900.Ut ifra at den hadde gnr 176 så kan det se ut som at gården lå i Finnesgrenda i Skogn, ca midt i mellom Skogn og Markabygda. Muligens i nærheten av Slåtsve.Det er en ny bygdebok på gang som strekker seg fra Skogn sentrum og i den retningen, men jeg tror ikke den boken vil dekke så langt ut.Det er så vidt jeg vet ingen av bøkene i Skogns Historie som dekker det aktuelle området for den perioden du søker, men her finns det nok andre som har bedre oversikt enn det jeg har... :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Jan Peter Wiborg

Hei,fra Alstadhaug kirkebok, Skogn:Født 20.10.1861, døpt 01(?).01.1862, Paul Theodor, uægte født. Fødselsdato står altså som 20. oktober.Foreldre: pige Martha Gurine Pedersdatter Lein (?) og ungkarl .....dreng Thorvald Andresen Dahl af Levanger.Dette Lenke kan kanskje være moren?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marius Larsen

Kan dette være foreldrene og søsknene til nevnte Thorval Andresen Dahl, som muligens befant seg i Christiania på dette tidspkt.Ser at datteren er født i Trondheim, kanskje er Thorvald også født her da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

HeiJeg er ikke sikker på om jeg er noe til hjelp, men jeg søkte etter einhaugen på kvasir og fikk frem følgende adresse:Einhaugen Sæterbakken. 7057 JONSVATNETMEN, dette er du nok klar over fra før.mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, det er ikke noen tvil om at denne gården låg i Finne i Skogn, i nærheten av de større gårdene Slåtsve og Sunde øvre.Vil tippe at plassen ble fraflyttet etter føderådmannen Jon Henriksen's død.I 1900 finner vi enken Ingeborg Anna Gundersdatter hos sin sønn Karl Johnsen på Aakerpladsen i Skogn.LenkeIngeborg Anna er forøvrig min tippoldemor... .-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, ville tippe at den familien du viser til i (8) er den rette ja!Fra LDS:Johan Andreas DAHL, Birth: 08 Jun 1826, Christening: 15 Aug 1826, Trondheim, Sør-Trondelag, Norway [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29135205&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeChristian Martin DAHL, Birth: 12 Jan 1828, Christening: 21 Mar 1828, Trondheim, Sør-Trondelag, Norway LenkeJohanne Marie DAHL, Birth: 27 Feb 1829, Christening: 17 May 1829, Trondheim, Sør-Trondelag, Norway LenkeLauritz Carentzius DAHL, Birth: 23 May 1831, Christening: 14 Aug 1831, Trondheim, Sør-Trondelag, Norway LenkeLauritz ANDREASEN DAHL, Birth: 20 Dec 1832, Christening: 28 Apr 1833, Trondheim, Sør-Trondelag, Norway LenkeMaren Jorgina ANDREASDATTER DAHL, Birth: 27 Dec 1834, Christening: 08 Feb 1835, Trondheim, Sør-Trondelag, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marius Larsen

Har funnet ut at gården Einhaugen antakeligvis var husmannsplass under Gnr 55 Sunde Øvre.Noen som har kjennskap til denne gården, og husmannsplassene under den. Gården ligger som tidligere nevnt mellom Skogn og Markabygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.