Gå til innhold
Arkivverket

[#24610] Emigranter fra Skjeberg i Østfold i 1882


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei!Jeg har søkt i Emigranter over Kristiania 1871-1930 og jeg har oppdaget noe jeg synes er litt merkelig. Det er bare listet bare 7 personer med heimstedsadresse Skeberg eller Skjeberg.Nå kan det jo være at mange listet sine oppholdsteder i Kristiania, men likevel. Det stemmer nemlig dårlig med kirkeboken, hvor det er listet veldig mange flere. ( Har ikke det korrekte antallet nå)Har dere noen tips på hvorfor dette har skjedd?Jeg har sett i dokumentasjonen at 1882 skal være komplett. Er dette korrekt?De 7 er: Nr 1 og 2: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&post_nr=1&vispostnr=1>LenkeNr. 3: LenkeNr 4: LenkeNr 5: LenkeNr 6: LenkeNr 7:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

ooppsss.. Ser at disse linkene ikke fungerer, men bare viser til søkeresultatNr. 49553 Elisabeth Andreas.Nr. 49554 Bolette Anders.Nr. 49575 Anne K. Mathis.Nr. 53450 Johan H. Halvors.Nr. 55438 Nils Ols.Nr. 56796 Thea Svennungs.Nr. 59846 Johan G. Lars. Har stor forståelse dersom det ikke finnes tid til kjapt svar i forbindelse med innføringen av det nye søkesystemet.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg tar opp dette temaet igjen. Nevner også at så lang jeg kan se, melder det seg minst 13 stykker utflyttet fra Skjeberg til Amerika i Skjeberg Kirkebok, utflyttede.Ta antallet med en liten klype salt, da jeg ikke noterte det ned når jeg så på det.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Ser nå at jeg i første innlegg nevnte at det var 'veldig mange flere' enn de 7 som er gjenfunnet i listene, men i allefall 6 fler altså...TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur den einaste måten å finna ut av dette på er ved å leita etter namna i emigrantprotokollane på dei du fann i kyrkjeboka for å sjå om dei kan ha oppgjeve annan heimstad.Eller kanskje dei ikkje reiste? Dei kan ha bestemt seg i Skjeberg, men ombestemt seg på vegen. Min yndlingshistorie er om finnen som kom frå dei djupe skogar med båt over Austersjøen og tog til Bergen for å reisa til Amerika. På vegen forandra han namn frå eit vanskeleg finsk, som han forsto ville bli vrangt i USA, til den lettfattlege omsetjinga av namnet, Woods. Men på vegen frå jernbanestasjonen til Skoltengrunnskaien møtte han ei begenstøs..... Han kom ikkje lenger og no er den ein familie her som heiter Woods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Ok!Så det finnes ikke andre måter de kan ha emigret?Et annet spørsmål.. Vil dere lage en mulighet for å kunne søke i alle emigrantlistene på en gang?TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.