Gå til innhold
Arkivverket

[#24633] Ole Knudsen og Anne Berthelsdatter gift 1787 Kristiansand


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Har noen kjennskap til Ole Knudsen og Anne Berthelsdatter gift 20 feb 1787 i Kristiansand - de hadde bl.a. datteren Torbjørg Marie født 16 jun 1805?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Ole Knudsen Egeland fc. 1765 Tømmermann g. 20/2-1787 med Anne Berthelsdatter Mebye f. 7/8-1764 i Kr.sand. Hennes foreldre tror jeg er Berthel Berthelsen og Pernille Johnsdatter, men jeg har ikke sjekket kirkebøkene ennå. Hans foreldre har jeg ikke funnet.Torborg Marie var deres yngste datter f. 16/6-1805 og ble gift med min tippoldefar Niels A. Aanensen.Mvh. Olav A. Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Olav - Takker for svar. Jeg leter etter forfedrene til Nils Tobias Ånensen og jeg har sittet med filmrullene for Kristiansand i hele formiddag og lett etter hans far Niels Andreas Ånensens dåp i Kristiansand, jeg finner ham ikke, og nå holder jeg på med å elminere. Niels Andreas skal være født rundt 1802, og ved giftemålet står det at faren er Ånen Salvesen. I FT for 1801 har vi 3 Ånen Salvesen i Kr.sand.1. Ånen Salvesen 'Husleyer og husbonde' 36 år med kone Berthe Hansdatter 29 år - uten barn i 1801. (Fikk de en sønn rundt 1802?)2. Dragon Ånen Salvesen ugift bor hos sin bror Gunder Salvesen. (Når ble han gift tro?)3. Ånen Salvesen gift 1796 med Siri Knutsdatter - men ifølge FS har ikke de den sønnen jeg er på jakt etter. Er du etterkommer etter Nils Tobias Ånensen (Båtbygger) og Betzy Kathrine Sørensdatter også, eller en bror eller søster av ham? Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Det er ikke så rart at du ikke finner dåpen til Niels Andreas Aanensen, for jeg lette veldig lenge før jeg fant det i KB. Men han er født 24/7-1802 i Kr.sand, og er eldste sønn av Aanen Salvesen Vigeland og Karen Nielsdatter. Hans besteforeldre på svedsiden var Salve Salvesen og Ragnhill Gundersdatter. Salve kjøpte Øvre Vigeland gård (i Lindesnes)omkring 1770, men jeg holder p.t. på med undersøkelser i Bygdeboka og har ikke mer å fortelle.Ragnhil kom fra Augland i Vigmostad, men Salve opprinnelse har jeg ikke funnet ennå.Niels Andreas og Torborg hadde følgende barn:Aanen Christian Nielsen f. 13/1-1829 d. des. 1884 Ole Andreas f. 28/9-1832 d. 28/3-1902 Niels Tobias døpt 26/12-1837 Laurits Johan Nielsen døpt 19/7-1840 Abraham f. 10/9-1843 d. 6/4-1884 Caroline Amalia Nielsdatter f. 23/10-1847 d.?Ole Andreas er min oldefar.Niels Tobias skulle jeg gjerne ha visst noe mer om. Min far snakket alltid om to av Niels Tobias sønner(??) hvorav den ene skulle ha bodd i Rona (Randesund) og den andre på Vesterveien rett ved siden av Falconbrigde i Kr.sand. Den siste var modell-bygger.Mhv Olav A. Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Ole Knudsen Egeland, f. 1765, er trulig fra Øvre Eikeland i Sør-Audnedal, nevnt på side 70 i Sør-Audnedal bygdebok.Sønn av Knud Torsen Eikeland (1723-1793) 1758 g.m. Anna Knudsdatter Blørstad ( - 1779)Når ein antar oppkalling av bestemødre ser desse ut til å vere aktuelle som Bertel og Pernille:Pernelle Christening: 16 Dec 1736 - Mandal, Vest-Agder - Father: John SIMONSEN Mother: Ingeborg JOHNSDRBERTEL BERTELSEN - Christening: 07 JUN 1739 Oddernes, Vest-Agder, - Father: BERTEL BERTELSEN Mother: ANNA THOMAESDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk til begge to for fin informasjon!Til Olav - Det jeg vet om Nils Tobias Ånensen 'Båtbygger for egen regning!'(hvorfor det står Ånensen og ikke Nielsen på ham vet jeg ikke... feilskrevet kanskje) Gift 5 mai 1865 med Betzy Kathrine Sørensdatter født 16 apr 1845 i Kristiansand - datter av Søren Thorkildsen Frøsland og Rakel Tønnesdatter Hevåger begge fra Søgne. Jeg har følgende barn på Niels Tobias og Betzy. Søren Nielsen født 28 sep 1868 - maskinist på dampskip. Niels Andreas Nielsen født 12 aug 1874 - byggmester gift med Clara Birgitt Hansdatter Torgersen født 1880 (som jeg har en etterlysning etter inne i debatt - finner henne verken døpt eller konfirmert i Kristiansand, heller ikke i landsdekkende søk i FT 1900) Caroline Amalie Nielsen født 10 oct 1876 - tjenestepike i Kristiania i 1900. Nicolai B. Nielsen født rundt 1879 - modellsnekker. Kristine Nielsen født rundt 1882 og Rakel Nielsen født rundt 1884.Jeg hjelper min svoger med å finne sin slekt. Niels Andreas og Clara er hans morfar og mormor. De bodde i Kolsdalen mellom byen og Hannevika like ved Falconbridge. Huset ble revet da E18 ble utvidet føste gang for ca. 40 år siden. De hadde døtrene Rachel født 18 nov 1910 H.W.8 i Kristiansand - gift med dr. Sverre Benestad fra Randesund. Anne Christine født 31 des 1912 i Brøndstykket. Betsy født 29 nov 1915 i Skogly, Kolsdalen og Birgit født 15 jan 1921 samme sted. Dette er alt jeg vet om Niels Tobias etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Olav - i FT 1801 for Kristiansand står Aanen Salvesen Landsoldat sammen med sin bror Gunvor (skal nok være Gunder) og deres mor Ane Gundersdatter 67 år - er Ane feil i FT siden du sier hun heter Ragnhild? Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Hei Guro.Akkurat dette med Ragnhild kontra Ane Gundersdtr er noe som har voldt meg problemer i årevis. Selvsagt kan jeg ha bommet, men håper ikke det. Det er klart at flytting til Kr.sand gir muligheter for store forviklinger for dem som idag forsøker å finne ut av slekten. Men alderen stemmer i allefall. Jeg fant Salve og Gunhild da jeg fant gardsnavnet Wigeland i kirkebøkene. Videre kom jeg via skifteregistrene for Valle. Har forresten sjekket både kirkebøker og bygdebøker på de tre stedene på Sørlandet som har en variant av navnet Vigeland som gårdsnavn. Bare Vigeland/Valle har noen som passer med fornavn brukt i slekten.Som liten mener jeg å huske at jeg var med min far på besøk i modellverkstedet til Nicolai, men han var nok død da, for jeg kan ikke huske at vi traff noen av slekta.Ta direkte kontakt med meg på olavniel@start.no så kan vi utveksle data mer privat.mvh. Olav A. Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.