Gå til innhold
Arkivverket

[#24648] Ruth Mortensen f omkring 1916 i Kristiansund


Gjest Stig Mortensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Mortensen

Ruth Mortensen, datter av Inga Nikoline Mortensen (f Haarsgaard) og Aksel Birger Johan Mortensen (sundbåtfører) – skal ha bli født rundt 1916 og visstnok døde hun på sin dåpsdag.Er det noen som kan hjelpe meg med mer opplysninger? Tenker på når hun ble født og når hun døde.Mvh Stig Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Finner henne ikke født 1914-1918 eller død 1915-1916 eller blant dødfødte 1913-1920. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Hei, Tore og Tor. Merkelige saker... Men, tusen hjertelig takk for at dere letet.Ruth ble født mellom Peggy f 1913, (lever ennå) og Leif Odvar f 25 sept 1917, så dere har letet riktig.Men jeg skjønner det ikke. Får høre mer om hva den eldste i familien husker.En tanke; kan det tenkes at hun ble satt bort - og så ble det fortalt at hun døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg forsøker å finne noe via Horsgård, siden Inga er f Haarsgaard, men kan ikke finne henne via skumlesing i Nesjestrandboka. Vet du hvor Inga Mortensen (f Haarsgaard) er i 1900-tellingen, eller hvordan linken til Horsgård er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

I følge FT 1865 er det tre Peder Pedersen på Horsgård, alle tjenestekarer. Jeg finner den eldste i Nesjestrandboka på Horsgård, den eldste, men han gifter seg til Lillevik. De to yngste kan jo begge være aktuelle som far til Inga, men de er da født på andre steder enn Horsgård slik jeg ser det, men han har tatt med seg navnet ved flytting. Skal ha navnet i tankene under bruk av Nesjestrandboken, men kommer ikke lenger nåEt tips: Kanskje Randi Ingunn Selnes, slektsgransker i Ålesund kan hjelpe, hun har røtter til Horsgård og har kanskje jobbet spesielt med gården?Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Osvald, Horsgårdforbindelsen har vi diskutert før, du også.... Her LenkeMen vi må nok til kirkebøkene før opprinnelsen til Peder Pedersen kan fastslås. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Vi har funnet Leif Odvars innførsel i Kirkebøkene for Kristiansund i 1917. Innsendte lister til Statistisk sentralbyrå, Levendefødte 1913-1920: 'Nr. 178; 25/9 1917; Leif Odvar; (far:) Sundbåtfører Aksel Birger Johan Mortensen, 1885, (mor:) Inga Nikoline f. Horsgaard, 1888; Nordlandet; egte; 3; 3.'De to siste tallene betyr: Ved egte fødsler: Antall barn født tidligere av moren. i samme egteskap: 3; derav lever nu: 3Om dette betyr at Ruth fremdeles lever, eller om presten egentlig her skulle ha ført et 4-tall i stedet for et 3-tall, det vet ikke vi. Men denne kildeinnførselen øker jo bare forvirringa! Vi skal fortsette å lete. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Ja, takk for det, Tore og Tor. Her kan en bli litt forvirret. For Aksel og Inga hadde følgende barn: Magnar Mortensen, f 10 august 1908, d 2 jan 1995 Ida Mortensen, f 17 januar 1911, d 5 mai 1957 Peggy Mortensen, f 11 mai 1913 Så skulle Ruth være der en plass....., deretter Leif Odvar Mortensen, f 25 sept 1917, d 28 nov 1939 Så, Gerd i 1921, Synnøve i 1924, Astrid i 1926 og Sigurd Jan i 1930.Når det gjelder Leifs innføring så burde det stått barn nr 5, ikke nummer tre...Som nevnt ang Ruth, så skulle hun ha dødd på sin dåpsdag.Takk for at dere fortsetter å leteMvh Stig Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Hei, rubrikken for antall barn kommer ikke med på skjemaet født før i 1915.Ser bl.a. at de bodde på Innlandet da Magnar Herlof ble født i 1908. 'Fader Fyrbøder Axel Mortensen; Moder hst. Inga f. Haarsgaard; Forældrenes Bopæl Indlandet.Da Ida Aslaug ble født i 1911, har ikke presten skrevet hvilket land de bodde på, bare Kr-sund, og det var gjennomført for alle, dessverre.Men ved innførselen til Gerd i 1921, står det 5 og 4. Altså at mora har født 5 ektefødte barn og 4 'lever nu'. Kanskje Ruth har blitt født mellom Leif og Gerd? Det er jo tid nok.Sjekket derfor Døde 1917 og framover og fant henne i 1919: Kristiansund kirkebok, Innsendte lister til Statistisk Sentralbyrå, Døde 1917-1935, Døde Innregistrert i året 1919:Nr. 96; Dødsdatum: 28/9; Ruth Mortensen; for barn under 15 år: farens livsstilling: Sundbåtfører; ekte; fødselsår: 1919; 7/9; Bopæl: Kristiansund; KrampeOg da fant vi henne også i 1919 under fødte: Levendefødte 1913-1920: Nr. 141, 7/9 1919, Ruth; Far: Sundbåtfører Axel Birger Johan Mortensen Mor: Inga Nikoline f. Haarsgaard; Foreldrenes Bopel: Kristiansund; Foreldrenes fødselsår: 1885 og 1888; ektefødt, 4-4-1908Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Atter engang, hjertelig takk for godt utført arbeid! Søsteren som hadde gitt meg omtrent fødselsår går inn i sitt 92 år, så tre års forskjell må en vel unnskylde. Men tusen takk for at dere letet for meg, dere er utolige!Beste hilsener Stig Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.