Gå til innhold
Arkivverket

[#24649] Får ikke fram neste i søk


Gjest Liv Midtbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Midtbø

Hei! Når jeg klikker på knappen neste i et søk, skjer det ingenting - mao. jeg får bare fram de ti første i søket. Hva gjør jeg galt?Mvh Liv Midtbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Jan.Jeg har samme problemet. Jeg vil finne alle som har navnet OLE i 1865 ft. for Drammen. Jeg får frem 10 stk, så trykker jeg på knappen for neste side eller neste men da kommer alle mulige navn opp på listen. Hva gjør jeg feil? Det var nesten 300 ved navn OLE i 1865.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det er 215 personer som heter Ole i FT-1865 Drammen.Du må velge Neste Side for å få opp nr. 11-20, 21-30 osv...Funker greit hos meg. Hvordan Neste fungerer har jeg ikke helt sett. Det er litt forvirrende med 3 'headings' (fremste, neste osv..) og så bare 2 tabeller...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Når eg vel 1865 og søkjer på førenamn lik Ole, leiter opp Buskerud og Drammen og trykker 'neste side' har eg det same problemet som Jan P og Jorunn beskriv.Men når eg først leiter opp Drammen og Buskerud, og så søkjer på personar med førenamn lik Ole, fungerer det som det skal.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Så vidt eg kan sjå fungerer alt som det er tenkt å gjera.Men eg forstår at knapperekkene kan vera litt forvirrande. Eg skal sjå om eg kan få det litt klarare. Men det må bli i morgon.Den øvste knapperekka (Neste side, osv) høyrer til den øvste lista. I den øvste lista finn du funne personar (eller gardar, hus). Det er opptil 10 i denne lista. Med knappane over kan ein bla til neste side. Har ein person 1-10 i den første, vil ein dermed få person 11-20 osv.Dei to siste knapperekkene høyrer begge til den nedste lista, og begge gjer det same. I den nedste lista finn ein i utgangspunktet den første personen i lista over. Men her vil ein for ei folketeljing sjå huset/garden pesonen bur i. For basar som er meir listeprega finn ein dei ti personane før og etter den funne personen. Grunn: om ein har funne ein emigrant t.d., vil ein gjerne sjå kven han reiste saman med.Knappane over og under denne lista blar mellom funne personar. Om den første personen er på gard 12 og den neste på gard 15, vil Neste føre ein frå gard 12 til 15. Oppe i søkelista vil ein gå frå første person til andre person.Vonar det vart litt klarare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Her er noe rart:Søker du landsomfattende (1865) på Fornavn=Ole, så får du 259 treff om du går inn på Buskerud og Drammen. Er man inne på Buskerud og Drammen og gjør samme søk, får en opp bare 215 personer...Det er kanskje slik at landsomfattende søk også tar med mellomnavn...? (Selv om jeg spesifiserte fornavn=Ole, ikke fornavn inneholder Ole...(En annen sak er at 'Neste side' knappen bare ser ut til å virke for de 2-3 første sidene. Ved ca 3. 'Neste side' trykk i kommer det kun opp en side med meldingen 'Feil'.Eks: Buskerud - Drammen - Fornavn=Ole. Neste side valget fungerer bare 2-3 ganger...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Landsomfattande søk tek med alle namn, også mellomnamn. Difor får ein fleire enn om ein søkjer etter Lik eller Børjar på.Eg ser også det er feil her. Det vart litt rask ombyggjing i føremiddag då eg oppdaga at gamle lenker ikkje virka. Eg fekk ikkje høve til å testa så mykje som eg burde. Men det skal bli ordna i morgon føremiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

For å komplettere listen:Jeg har hatt problemer med 'neste' idag. Et eksempel fra siste søk i FT 1865 Røros:Søk på etternavn innheld 'aas' gir 47 personer fordelt på 30 gårder. Det gikk greitt å bla fra de første ti til de neste ti. Deretter blank side og 'feil' øverst til venstre.Det får bli dagens siste 'klage'. En god natt til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Dette ser jeg ikke på som 'klager', men som konstruktive tilbakemeldinger på det kanskje viktigste søkeverktøyet for norske slektsforskere! :-)Og da er det vår 'plikt' å gi tilbakemeldinger på ting vi ser ikke virker, slikt at det er oppe og kjører 100% igjen.En annen ting er at man kanskje kan stille et spørsmålstegn til hvordan denne store omleggingen kunne 'slippes løs' med alle disse barnesykdommene..., men det er en annen diskusjon.Slike feil er ikke lette å oppdage, men en prøveperiode der begge systemene var oppe samtidig kunne kanskje vært på sin plass.Men nå får man ihvertfall 'tvunget' alle over på en gang... :-)Ha en fortsatt god natt! :-)Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

'Klage' - det var egentlig ment som spøk. Jan Oldervoll vil jo gjerne ha våre tilbakemeldinger , og nå tror jeg han må ha fikset dette med 'neste', for alt funker, som det heter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Til Jan: Eg trur nok de lyt leva med barnesjukdommar eit døger eller to. Det var elles slik at systemet var bra uttesta. Men så hadde ingen av oss tenkt at det skulle handtera gamle bokmerke. Det var sjølvsagt lite tenkt. Det førte til at heile systemet måtte leggjast om. Det vart gjort i føremiddag, på nokre timar. Eg kunne sjølsagt då ha lagt innat det gamel i mellomtida, men vurderte det slik det var for lite å vinna.Men ei anna sak er at me har så pass lite ressursar å ta av at me MÅ bruka brukarane våre til testing.Me vurderte faktisk å ha beggje systema oppe samstundes. Problmet med ville vera at brukrane som hadde tyngst med å gå over ville bli dei siste. Dermed ville me få ein altfor lang overgangsperiode. Det er grenser for kor lenge eg vil vera nattevakt.Dette må ikkje forståast som eit surt oppgulp. Me er svært glade for alle tilbakemeldingane og synest folk tek problem med stor ro.Takk til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Et nytt problem med 'Neste side' knappen:Landsomfattende søk, FT-1900, Gardsnavn=Næs.Velger Aust-Agder og Vegardsheiens, får 32 treff.Første side viser korrekt (1 - 10), men 'Neste side' går direkte inn på nr. 11, istedet for å vise 11-20.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Poenget er at det er berre tre treff; 32 personar på tre forskjellige gardar. Dermed burde det ikkje gå å trykka Neste side, rett og slett fordi det ikkje er noko neste side; alle er viste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Enig i det er 3 treff, men når den sier:Fann 32 personar på 3 forskjellige gardar (viser 1 - 10)så forventer en jo at Neste side skal vise (11-20)Om det ikke er slik det er tenkt fungert, så hadde det kanskje vært en ide å lagd det slik...? :-)Skal det ikke gå ann å søke blandt de 32 heller? Et videre søk på Fornavn alle termer gir ikke den 'forventede' boksen hvor alle navnene er sortert alfabetisk...Selv om det er få garder, så kan det jo være hundrevis av folk der, og da tar det tid å bla seg igjennom, dersom man ikke kan søke blandt utvalget som er gjordt.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.