Gå til innhold
Arkivverket

[#24650] Ane Nildtr f 178?. og Andras Johnsen Velfjord/Dønna


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder på med slektsforskning for en venninnes mor, og har kommet ned til Ane Nilsdatter født ca 1778-1790 og Andras Johnsen. Jeg søker aner på disse, og har følgende opplysninger om dem.De ble gift i Dønnes allehelgenssøndag 1810, og da oppholdt begge seg på Dønnes. Det gjorde de ikke da første barnet ble døpt i 1808. Barn1)Hele Nicoline Andreasdatter døpt 16.p.trinit. 1808 på Dønnes. Her står det videre i kirkeboken at 'Fader blev opgivet at være en dreng fra Velfjorden Andreas Jonsøn, og moderen pigen Anne Nilsdatter i tjeneste samme steds' Helena Nicolina ble konfirmert på Dønnes i 1827, og gift 03.11.1839 med Fordel Iversen fra Vesterfjllet i Rana. Det er disse jeg skal videre på.2)Johanna Maria født 01.02.1811 og døpt 1.søndag i faste 1811. Nå odde familien i Brandsens hvor de var husmannsfolk, og der bodde de også når de andre barna ble døpt.3)Johanna Maria Andreasdtr født 04.04.1813, og døpt Dom Miseri 1813. Hun ble konfirmert 24.06.18314)Hanna Andreasdatter døpt Dom. expandi 18155)Nils Johan Andreassen født 14.06.1816, og døpt 18166)Elen Andreasdtr. født 14.06.1819 og døpt 6.p.trinit. 1819.Hun ble konfirmert 10.søndag ? 1836.6)Hans Christian Andreassen født 23.03.1823, og døpt 20.04.1823. Han ble konfirmert 14.06.1839.7)Adriane Marie født 08.06.1825, og døpt 26.06.1825.Alle dem jeg har funnet som konfirmanter av barna bodde i Brandsnes ved konfirmasjonen, og jeg har ikke hatt kirkebøker etter 1839 her tilgjengelig.Har ellers merket meg at en Niels Bentsen var fadder til Helena Nicolina i 1808, Johanna Maria i 1811 og Hanna i 1815, og det kan være Anes far.Skulle ønske at noen kunne hjelpe meg videre her, med aner på Ane Nilsdatter og Andreas Johsnen. Jeg har ikke tilgang til kirkebøker for Velfjord.Har sett på folketellingen 1801 når det gjelder Andreas Johnsen, men i Brønnøy prestegjeld 1801 kryr det av aktuelle Andreas Johnsen. Så det er umulig å vite hvem som er den riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Andreas Jonsen: 1.Kan vaere f. 1791 sonn av 'lap' Jon Brynoldsen Bru - denne Andreas var far til Johan Kraaven (Mannen som stoppet Hurtigruten) - siden jeg ser ingen sonn Johan, er dette ikke ham. 2.Kan vaere Andreas f. 1785 sonn av Jon Hansen og Berit Eliasdtr. Tomaslia Velf., konf. 1801. 3. Ikke Andreas f. 1780 sonn av Jon Baardsen Salbu Velf - han ble gift og bodde i Bronnoy. 4. Andreas f. 1783 sonn av Jon Tomassen og Kirsten Jacobsdtr. Aspaas Velf. konf. 1799 Okgavlen Velf.(jeg har notert: 'i Nesna 1865?') Idee: faa tak i militaer ruller for Nesna 1809-35 - forteller fodselsted - ofte gaarden. Tenker han er #2 eller #4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Han som ble født i 1791 tror jeg må være for ung til å stifte familie alt i 1810,men far kunne han nok bli i 1808. Personlig holder jeg en knapp på han som var notert i Nesna i 1865. Svein Edvardsen gir jo ut innrulleringsmanntall, som jeg kommer til å kjøpe etterhvert. Så det kan hende jeg må vente på noe mer sikkert her. Vet at det er mulig å se det på mikrofilm da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det skal jeg gjøre. Når det gjelder Anne Nilsdatter så må jo nesten hun være født i 1780-årene på grunnlag av når første og siste barn ble født. Første barn født 1808 tiliser at hun sikkert er født før 1790, og siste barn i 1825 tilsier at hun ikke kan være født særlig mye før 1780 iallefall.Nå vet ikke jeg om Anne var født i Velfjord eller Dønna, men jeg har sett kirkeboka for Nesna 1778-1790. Der finner jeg 2 Anne Nilsdatter døpt i Nesna,2 der Anne er 2.fornavn med Nils som far, og jeg finner 1 døpt på Dønnes 6. a trinit 1786 med Nils Bendigtsen Aasvæhr og Helvig Adriansdatter som foreldre. Med tanke på Nils Bentsen som fadder til 3 av barna og at hun ble døpt på Dønna så kan det være denne som er den riktige Anne, og Bendigtsen kan godt ha blitt skrevet som Bentsen(??) Jeg føler jeg er på syltynt grunnlag og har derfor lagt henne 'på is'. Så dette er altså foreløbig bare teori.Som tidligere sagt så har jeg ingen mulighet for å få sjekket noe i Velfjord med det første, og jeg pleier ikke å fjernlåne mikrofilmer o.a. når det gjelder slektsforskning for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det hadde vært fint om noen som kan med den nye søkemåten i folketellingen 1801 hadde kunnet finne passende Ane eller Anne Nilsdatter i Nesna eller Velfjord.Jeg forstår ingenting av denne måten å søke på, og det hadde vært ønskelig om det var mulig å også søke på den gamle måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du Margrethe sier at du har notert at Andreas Johnsen var i Nesna i 1865, og det stemmer. Han var da i Brandsnes på Dønna som da tilhørte Nesna prestegjeld. Det er da oppgitt at han ble født i Brønnø prestegjeld i 1782. Han bodde hos sin svigersønn Ole Hansen som var født i 1811, og sin datter Berit Andreasdatter som var født i 1811. Berit var gift med Ole Hansen.Så da er det vel ganske sikkert iallefall at det er den Andreas som du sier ble født i 1783 vi skal videre på. Hadde jeg kunnet med den nye søkemåten skulle jeg ha prøvd å finne han i 1801, men jeg får vente til jeg kommer meg på biblioteket etter 29.10.Jeg reiser bort i morgen og er ikke her igjen før sent den 29.10.Hvis noen vet noe mer om Ane Nilsdatter som ble født i 1780-årene(sannsynligvis på Dønna) så er jeg fremdeles interessert i å vite mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg tenker meg om så er vel Andreas født 1785 like sannsynlig som han som er oppgitt født i 1783, fordi at datteren til Andreas het Berit og det gjorde mor til han som var født i 1785. Ofte ble det tatt noen år feil på alder på folk ved folketellinger, og jeg har sett mange flere år feil enn 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter opp denne tråden igjen. Kan det være den Ane Nilsdatter som er 19 år i 1801 og bor i Husby på Nesna som er den jeg er ute etter he? Dennes far het Nils Hansen.Det er også skifte på en Helene Catrina Augustinusdatter i Horn i 1792, og arvingene var ektefellen Nils Hansen og barna Lars 2 år og Anne 3 1/2 år. Den Anne jeg er ute etter kaller jo også sin datter døpt 1808 for Helene Nicoline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.