Gå til innhold
Arkivverket

[#24655] Steffen og Malene Svarteberg i Lier


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg er jakt etter ennå flere av mine forfedre, nå på gården Svarteberg i Lier. Steffen Svarteberg og Malene Knudsdatter giftet seg i Sylling kirke 27. desember 1703. Han ble begravd 19.april 1718 men er aldri omtalt med sitt patronymikon, dessverre.... Er det noen der ute som vet mer?? Trolig er han av finneslekt, og faren kan være Henrik Henriksen, da den første sønnen ble døpt Henrik (H.H.Svarteberg døde i 1699).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Funnet i FamilySearch (husk FS kan inneholde feil!):Henrik Svarteberg, født ca. 1625, Svarteberg, Vestfold (??) [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/PRF/individual_record.asp?recid=720046716&lds=2&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>LenkeEkteskapet mellom Steffen Svarteberg og Malene Knutsdatter, 1703. LenkeBarn funnet i FS (dette er kan hende ikke alle) og du har dem sikkert fra før?Birte, døpt 1703 LenkeHenrik, døpt 1706 LenkeLars, døpt 1710 LenkeAnders, døpt 1713 LenkeAnne, døpt 1716 LenkeKnut, døpt 1717 LenkeI 1801 finner jeg Svarteberg hovedgård i Sylling sogn, Lier prestegjeld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Se på denne – funnet i FS: Steffen Henriksen, født ca. 1675, død 19. april 1718, sønn av Henrik Henriksen og Gyri Jensdatter [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100202220712&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeOg her er det mer fra FS – men du må alltid sjekke det mot litteratur/originalkilder: Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest astrid k. natvig

Takk til deg, Grethe! Skal sjekke videre m.h.t Henrik Henriksen Svarteberg (altså den jeg tror er Steffens far - noe dine svar også tyder på). Men jeg tor han er født noe seinere, ca. 1638/40, da han kom til Lier rundt 1660 i 20-årsalderen (jfr. 'Finne-tellingen' i 1686). Han er dessuten født i Sverige, av finske foreldre, og kom til Solør som barn, så 'Svarteberg i Vestfold' er uansett feil, MEN det var moro å få svar og håper flere bistår meg i detektivarbeidet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

'Liers historie' bind 4, s.283, forteller en litt annen historie under Svarteberg: '- nevnt som bruker til 1677. Han ble etterfulgt av Va) Henrik Henriksen, d.1699. Barn: Henrik, Marte (g.m. Sebjørn Jensen Solberg). Henrik, som var finne, var født i Gunderskog sogn i Vermland. Hans bror Erik bodde på Justad og hadde 8 barn. I 1694 ble det utstedt bygselsbrev på halvparten av gården til sønnen Vb) Henrik Henriksen, d.1696, g.m. Gyri Jensdatter Solberg, d.1696. Deres barn Anne og Kirsti døde noen måneder før foreldre. Så nevnes VI) Steffen, d.1718, g.m. Malene Knutsdatter. Barn: Henrik, Lars, Anne, Knut (til Horns-eie).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Hei på deg, Egil. Jeg kjenner til det som står i Liers historie, men den godeste Henrik Henriksen Svarteberg og kona fikk MANGE barn, jfr. kirke-bøkene, men bare Henrik og Marte er nevnt ved navn. Jeg tror at 'min' Steffen er hans sønn, men har altså problemer med å finne det endelige og udiskutable 'beviset'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Astrid, Slik jeg leser innlegg 3 og Liers historie er 'din' Steffen sønn av Henrik Henriksen d.y. og Gyri Jensdatter. Steffen er dermed sønnesønn av den Henrik som kom til Svarteberg i 1677.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Egil, jeg tror at Henrik Henriksen d.y. (som døde i 1696 - det samme gjorde konen,og de ble begravd samtidig)er broren til Steffen, altså at de begge er sønner av H.H. d.e. (som døde i 1699), mitt hittil 'beste bevis' er at Steffens første sønn fikk navnet til den avdøde faren. Men jeg skulle så gjerne visst det 100%....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg har også vært inne på den muligheten. Det som taler imot er at bygselsbrevet forteller at Henrik d.e. overdro halvparten av gården til Henrik d.y. gift med Gyri Jensdatter. Steffen var sønn av Henrik d.y. og Gyri, jfr. innlegg 3 (hvis man kan stole på FS, men det kan sjekkes opp mot kirkebøkene). Steffens første sønn kan ha blitt navnet etter sin farfar Henrik d.e., hvis denne teorien er riktig. Ifølge navneskikkene i Lier skulle første sønn normalt navnes etter farfar.Jeg har bladd gjennom gårdshistorien for Finnskogen. Navnene Henrik og Steffen er vanlige, men jeg kan ikke se at noen har relevans til Henrik på Svarteberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Egil, Steffen kan ikke være sønn av Henrik d.y. og Gyri. Jeg har kirkebøkene og de giftet seg rundt 1694, fikk to døtre som døde på nyåret 1696 og noen måneder seinere var foreldrene også døde. FS-opplysningene blander sammen Henrik d.e. og Henrik d.y., tror jeg. Jeg VET at forfedrene mine på denne siden i Lier har finske aner, og det hadde vært fint å fått bekreftet Steffens aner. Jeg ville tro at han var født rundt 1676-78, og Henrik d.e. og kona fikk mange barn, som dessverre ikke er nevnt ved navn, verken i dåpen eller under 'Findemantallet 1686'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.