Gå til innhold
Arkivverket

[#24671] Ole Paalsen Snellingens søsken? Jevnaker - Lunner


Gjest Kirsten M. Holterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten M. Holterud

13.06.1784 ble Ole Polsen fra Skøyen og Kari Mortensdtr. trolovet i Lunner. Da de giftet seg 15.11.1784, kalles han Ole Povelsen Hellandseje. De fikk to barn, Peder, f. 1784, død året etter, og hans f. 1787. Før 1801 flyttet de til Snelllingen. Ved barnas dåp var det blant fadderne Jørgen Povelsen, Valborg Povelsdtr., Anne Polsdtr. og Eli Polsdtr. Jeg har funnet dem i folketellingen 1801:Jørgen 51 årValborg 37 årAnne 36 årEli 34 årOm Ole selv ble det opplyst at han var 50 år i 1801.Det er nærliggende å tro at disse var søsken. Kan noen be/avrefte dette, og hvem var i tilfelle deres foreldre?Det er vel lite trolig at noen vat hvem Kari/Karen Mortensdtr., 50 år i 1801, kom fra, men jeg spør likevel.På forhånd takk. Hilsen Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Skal en tur på Hadeland Folkemuseum til tirsdag for å lete i arkivene (husker ikke helt hva damen som har skrevet arkivet, opptegnelser av slekt, heter) etter slekt.Kan ta en titt etter Ole Paalsen og Kari Mortensdtr. for deg om du ønsker ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Da skal jeg se hva jeg finner til tirsdag. Har vært der før, og funnet en del. Veldig fint arkiv.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har funnet i dag og har tatt kopi av all informasjon.Ole Paalsen gift 25 juli 1784 med Kari Mortensdt.Barn :1. Peder døpt 17 oktober 1784 på Hellandseie (Lunner), begravet 28 august 1785 4 uker gammel (Hellandseie).Faddere : Gulbrand Jensen Helland---Ole Larsen Helland---Jørgen Povelsen Brorstaeie---Valborg Povelsdatter ibid.2. Hans døpt 11 februar 1787 på Hellandseie = Hans Olsen Snellingen.Faddere : Gulbrand Jensen Helland---Halvor Gulbrandsen Lundereie---Hans Larsen Flatlaeie---Valborg Povelsdatter Lundereie---Anne Povelsdatter Ballangrud.Gift i 1811 med Ingeborg Olsdatter. Han død på Bjørgester (Fjellet).Foreldre til Kari Mortensdatter :Morten Hansen gift 1751 Ingeborg Larsdtr?Kari Mortensdatter døde 6 november 1837 på Snellingen 84 år gammel.Foreldre til Ole Paalsen :Povel Michelsen Flaslastuen døpt 26 desember 1721 Volden og gift 8 oktober 1750 Gubiør Olsdatter Raastad.Povel Michelsen begravet 10 januar 1796 79 år.Gubiør Olsdatter døpt 26 desember 1722. Begravet 1 januar 1807, 97 år Rya i Lunder.Datter av Ole Rasmussen gift 1719 med Martha Pedersdatter.Barn :1. Jørgen Povelsen døpt 30 juli 1752.Faddere : Torger Amundesen Stock---Nils Råstad---Rasmus Olsen Ibid---Martha Stock---Lisbeth Mikkelsdatter Bjøralt.Gift 1780 Marthe Evensdatter.2. Ole Povelsen døpt 11 mai 1755 Raastadstuen.Faddere : Per Michelsen Volla---Rasmus Olsen Brenna---Nils Raastad---Guri Ellingsdatter Ulsund?---Mari Monsdatter Raastad.Gift 1784 med Kari Mortensdatter .Ole Paalsen døde 25 juni 1831 på Snellingen 80 år.3. Valborg Povelsdatter døpt 13 januar 1758 Bjøralt-Braaten.Faddere : Gulbrand Eriksen Bjøralt---Elen Olsen Bjøralt ( mann )---Gjertrud Halvorsdatter Bjøralt---Mari Christensdatter Raastad---Mari Gulbrandsdatter Bjøralt.Gift 1 gang 1782 med Halvor Gulbrandsen FlatlaeieGift 2 gang 1801 enkemann Amund Amundsen Raknerud.3. Per døpt 30 mars 1760 Bjøraltbraaten. Begravet 27 april 1760.Faddere : Per Mikkelsen Volla---Anders Gulbrandsen Sauvbråten---Mari Halvorsdatter Kalvsjø---Mari Persen Brenna---Anna Gulbrandsdatter Sauvbraaten.4. Anna døpt 15 mars 1761 Bjøralt-Braaten. Konfirmert 1777 nr 27, 17 år.Gift 1787 med Gudbrand Gudbrandsen Skøienhagen.5. Elli døpt 11 mars 1764 Bjøralt-Braaten.Gift 1790 Christoffer Sørensen.Foreldre til Paal Mikkelsen :Mikkel ....... gift før 1716 ? med Valborg .....Et spor å se etter er Jørgen Monsen gift 1740 med Marte Mikkelsdatter (eventuelt søster til Povel Mikkelsen.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Takk og Takk, Marie! Litt av en jobb du har gjort. Jeg har hatt så mye søppel på min PC, så min stesønn, som er min PC-spesialist, forbød meg å bruke den. Han fikset den i går, så nå er jeg 'oppegående' igjen.Mange hilsner fra Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Bare hyggelig å kunne hjelpe når man har mulighet til det.Ja, jeg vet hvordan det er om ikke PC`n fungerer. Ikke gøy i det hele tatt.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.