Gå til innhold
Arkivverket

[#24672] Jacob Jacobsen, Husmann på Haavde i Vang, Hedm.


Gjest Øystein Brennsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennsæter

I FT 1801 for Haavde i Vang finner vi Jacob Jacobsen, 58 år gift med Marit Johansdatter, 60 år. Han er husmann og skoleholder. Kan noen med tilgang til kilder fra Vang finne ut noe om opphavet til disse to? (Gjerne i flere generasjoner, hvis disse er listet opp på samme sted.)Har fått så mye god hjelp her at jeg drister meg frampå igjen.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

De ble gift i Vang 27. feb 1763.Barn: (muligens flere) Berthe f. 1763 (Lundseie, død tidlig?) Berthe f. 1764, Holstadeie, død 1773 Ane f. 1766 (Snarud) Olive f. 1768, død 1773 Jacob f. 1771 Peder f. 1773, død 1773Jacob var Skoleholder i 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Takk for svaret. Det er Anne som er min ane. Jeg fikk i hvertfall noen nye navn ut til siden, men aner videre bakover kan altså ikke finnes...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Jeg finner ingenting om fødested, dato for Jakob og Marit i Vang.Etter søk på Jakob i Vang finner jeg ingen før 1751, søkt i perioden 1734-76.Heller ingenting om Marit. Riktignok ei som heter Mari Johannesdatter født i 1736, men ingen rundt 1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HeiIkke så mye å bidra med ang akkurat det du ønsker, men dog. På fs finner jeg noe, men intet om foreldrene, men tar det med allikevel tilfelle du ikke har det.Barna: Berthe: f/dp 18 mai 1768, Berthe f/dp 27 mai 1764, Anne f/dp 26 okt 1766 - viet 4 apr 1794, Olive f/dp 11 des 1768 Halseteie, Jacob f/dp 10 feb 1771, peder f/dp 21 feb 1773.I tillegg finner jeg også barna: Borre f/dp 26 mar 1780, Johannes f/dp 13 okt 1776 og Ole dp 25 sep 1775 Lille gaalaas-eie. Gift 22 okt 1795 m/Ingebor Hendrichsen.Alle født i Vang Hedmark. I tillegg står navn/adr på den som har sendt inn opplysningene: Terry Moe, 5307 N.E Tram Line rd, Arcadia, Fl 34266. Kanskje verdt å ta kontakt ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Et mulig dødsfall som passer på Marit:Marith Johansdatter dør på Græsbyeeie 14. april 1821, 82 år gml. Hun er født på Hoffseie i Faaberg (bør sjekkes nærmere).Jakob Jakobsen dør på Tørud 28. juli 1827, 85 år gml. Afskediget skoleholder, Legdslem på Tørud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.