Gå til innhold
Arkivverket

[#24681] Even Hansen Skjelve, Stange, Hedemark. f 9 jan 1849


Gjest Per Harald Jonson
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Harald Jonson

I følge en gammel familiebibel ble Even Hansen Skjelve født 9 januar 1849 i Stange. Han kalder seg selv for det da han får bibelen i 1868, men ellers bare Even Hansen. I 1873 gifter han seg i Vor Frelsers kirke i Oslo. Jeg har funnet dette både i bibelen og hos IGI. IGI oppgir at hans far het Hans Evensen.Jeg har funnet en mulig kandidat (ca ok alder og rett navn på far) i 1865 på Sameien (Lenke) kan noen bekrefte/avkrefte om det er riktig mann? Om så er tilfellet vet noen noe om hans foreldre: Hans Evensen (f. ca.1826) og Helene Halvorsd (f. ca 1823)? Jeg vet at Skjelve er et gårdsnavn fra Stange, men finner det rart han skal kalle seg Skjelve i 1868 om han og familien bodde på Sameien i 1865...Info om hans (eventuelle) søsken vil også bli satt pris på ;-)God helg til alle sammen!mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ved folketellingen 1875 bor Even Hansen, født 1849, Stange, gift med Marthine Hansen, født 1851 i Åmot, i Karl Johansgate 2. Even er da kontorbud av yrke [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f70301&post_nr=222&vispostnr=5327#a0>LenkeVed 1900-tellingen for Kristiania bor Even Hansen, født 09.01.1849, Stange, i Engen 17, sammen med kona Martine Hansen, født 07.01.1851, Åmot og 7 barn. Lenke.Er det denne Even Hansen i FamilySearch/IGI du referer til? Lenke Her heter foreldrene Hans Evensen og Helene Halvorsdatter, og det eldste barnet til Even og Martine, som også er den eldste datteren, heter Helene, mens den eldste av sønnene, som er nummer fire i søskenflokken i 1900, heter Hans). Hvis det er den samme IGI-registreringen vi snakker om, er denne Even Hansen født i Romedal, men navnene her identiske med dem som er oppført på Sameien i Stange i 1865.Her er Evens søsken (nevnt i 1865, Sameien) – funnet i IGI:Halvor Hansen (1852, Romedal) LenkeAnders Hansen (1854, Romedal) LenkeMons Hansen (1857, Stange) Lenke (må være død som barn – se nedenfor)Karen Hansdatter (1859, Stange) LenkeMons Hansen (1862, Stange) LenkeIfølge IGI gifter Hans Evensen seg 07.01.1849, Romedal, med Helene Halvorsdatter Lenke, og hvis dette nå er Evens foreldre, ser det altså ut som Even ble født bare to dager etter bryllupet!!Er dette for øvrig Martine, pikenavn Simensdatter – tjenestepike på Hovde vestre i Åmot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Tanken slo meg at familien kan ha flyttet fra Sameien til Skjelve etter 1865, og at det kanskje er derfor Even Hansen kaller seg Skjelve (?).Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!! Jeg fant Even Hansen, født 09.01.1849, og hele resten av familien hans blant utflyttede fra Romedal (Digitalarkivet). Her står det at foreldrene heter Hans Evensen og Helene Halvorsdatter LenkeGrethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei nok en gang!I FS/IGI finner jeg: Hans Evensen, 1823, Stange [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100270923731&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hedm&juris2=Hedm&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Hedmark&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeHans Evensen, 1826, Stange LenkeHelene Halvorsdatter, døpt 20.01.1822, Romedal LenkeHelene Halvorsdatter, døpt 19.05.1822, Romedal LenkeHelene Halvorsdatter, døpt 1823, Romedal LenkeHelene Halvorsdatter, døpt 1825, Stange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Hei Grethe!Takk for hjelpen!I IGI har jeg funnet Evens vielse. Han har selv skrevet samme dato i sin bibel så derfor tror jeg på vielsen i IGI, og derfor at hans fars navn var Hans Evensen. Jeg har sett at det blir döpt en Even i Romedal, men ikke koblet dette fordi jeg så langt trodde han var fra Stange (det sa han selv senere i livet, men om han flyttet som 8-åring kan det jo hende han fölte seg mere fra Stange enn Romedal?). Tenkte ikke på å sjekke utflyttede fra Romedal. Det var riktig god hjelp!Föler meg rimelig sikker på at det er den Even H. du har funnet utflyttet fra Romedal i 1857. Litt vel mange sammentreff (navn, riktige datoer ol.) til at det kan väre feil. ;-)Hans (mulige) far Hans Evensen döpt i Stange 1826 virker også ganske sikker. Om man kunne bekrefte at Even Engebretsen & Anne Hansdatter bodde på Grimerud (ref. utflyttet fra Romedal; Hans Evensen skal väre födt der i 1826) ville jeg fölt meg helt sikker. I 1801 finnes det ingen gode kandidater for hverken Even Engebretsen, Anne Hansdatter eller noen mulige fedre til disse to på Grimerud. Og ingen Engebret i Stange i det hele tatt...Hadde jeg bare hatt en mikrofilmleser skulle jeg skaffet meg noen mikrofilmer!Tusen takk for all hjelp! Det er bare å komme med mere om du eller andre har noe ;-)mvh Per Harald Jonson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Så fant jeg Hans (f. 1826) og Helene (f 1823) på Sameien i 1900 også. ( Lenke ) Bekrefter at hun er fra Romedal og han fra Stange. Det gikk nok litt fort i 1866 med å skrive födested ;-)mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har ikke funnet flere slektsopplysninger om Hans og Helene, men mener å ha løst problemet med Skjelve-navnet: Sameien er en plass under gnr. 58, brn. 1 Store Skjelve i Stange. Jf. 1900-tellingen.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Takk skal du ha en gang til! La ikke merke til at det var samme gårdsnummer. Det burde jeg jo ha merket!Ellers har jeg fått bekreftet at Hans Evensen døpt i Stange 1823 er den riktige Hans (altså den som flytter tilbake fra Romedal)mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ivar Hanssen

Det ser ut til at også Anders Hansen, f. 1854 dør ung, for i FS finner jeg Anders Hansen f. 30 nov 1864, døpt 24 sept 1865 (?), sønn av Hans Evensen og Hellene Halvorsdatter i Stange. I folketellinga 1865, som du har sett, er Mons 4 år og Anders 2, altså betydelig yngre enn den anders som flyttet fra Romedal og var født i 1854.Våre felles aner fulgte tydeligvis den gamle tradisjonen med å gi navnet til et barn som døde til det neste barnet av samme kjønn. Hilsen Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.