Gå til innhold
Arkivverket

[#24684] Når døde Alf Grastoe i Skjeberg? 1700-talet


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Jeg har funnet at Alf fikk barn døpt mellom omkring 1692 og 1715. Ifølge min logikk burde han da sannsynligvis være mellom 35 og 50 år i siste gang han fikk et barn døpt.Jeg kan ikke finne ham død mellom 1715 og 1791, noe jeg synes burde være mulig.Vet noen noe mer om denne personen, gjerne også hans fødselsår?Fordi Skjeberg MINI først starter i 1702, begrenses mulighetene for å komme noe særlig lenger tilbake. Noe som begrenser det ytterligere er at Grasto var en husmannsplass under Hafslund Hovedgård, noe som tydeligvis betydde at folkene på Grasto slapp for enkelte skatter, og følgelig ikke er med i diverse skattelister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Nei, det har jeg ikke. Jeg har funnet en Marthe Pedersdatter død på Grasto i 1762 og en Rønnou død på Grasto i 1742. Marthe opplyses å være 100 år gammel, og Rønnou opplyses å være 91 år gammel. Ut over dette begraves en kvinne fra Grasto i 1718. Om noen av disse tre kvinnene er Alfs kone, vet jeg ikke, men alle kan i utgangspunktet passe tidsmessig.Ut over dette kan ting tyde på at Alf hadde to brødre, Lars og Peder. Mer enn dette har jeg ikke på Alf, bortsett fra endel barn.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Rita Hole

Hei Magne!Opplysninger om hans død har jeg ikke,men jeg har sett på Skoskatten 20 mai 1711 for Skjeberg.Grasto:Hans Olsen og qvinde - Jørgen Hansen og qvinde.Jeg vet ikke om han er sønn/bror av overnevnt? Den eneste Alf i Skjeberg(som jeg har funnet) er Alf Halvorsen Gata.1712 feb. Alf Grastoes sønn Niels. 24 sep 1712 var Alf Grasto forlover til Chresten Jensen og Berte Olsdatter.Har du funnet om han har barn født før 1712 i Skjeberg?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei Rita,jeg går ut ifra at du har tatt en kikk på 'originalkilden', ikke Isaksens transkribsjoner. Pt har jeg ikke hatt mulighet til å kontrollere hennes transkribsjoner opp imot originalen.Det passer godt at Alf Halvorsen bodde på Gata i 1711. Jeg har registrert at han og familien bodde der frem til i allefall 26.04.1711. Fra 02.02.1712 bodde familien på Grasto. Ut ifra registeringer av familieforholdene på Grasto på tidlig 1700-tallet, kan det virke som om andre hovedhus på Grasto ble bygget rundt 1710. Muligens var det det nye huset Alf og hans famiie flyttet inn i i 1712. I årene rett før 1711 hadde Peder og Lars Grastoe vært bosatt på stedet. Da jeg ikke har noe farsnavn på dem er det vanskelig å si noe om deres relasjoner. Imidlertid er det en mulighet for at Peder Grastoe, utifra navnetradisjoner, kan ha vært Alfs svigerfar. Lars og Peder bodde på plassen på samme tidspunkt(ca. 1707), og kan derfor være av samme familie, men som jeg også har vært inne på, er det vanskelig å si noe om dette da jeg ikke vet mer om dem.Alf fikk trolig syv barn før 1712: Aase ca. 1697, Halvor (trolig før 1702), Anne 1702, Peder 1704, Truls 1706, Kari 1708 og Haagen 1710. Ut over dette var det mest sannsynlig en Ole. Han ble oppgitt å være 50 år gammel ved sin død på Sundlykken i Borge, altså født ca. 1723. Han finnes imidlertid ikke døpt rundt dette tidspunktet i Skjeberg, og er derfor sannsynigvis født noe tidligere, kanskje senest i 1716-1717.I og med at jeg ikke lenger finner spor av Alf Halvorsen etter sønnen Thores dåp den 12.05.1715, tar jeg dette som en indikasjon på at noe har skjedd rundt dette tidspunktet. I og med at Skjeberg MINI har et hull i 1716-1718, kan det være at det er der svaret finnes. En annen ting som nok skal undersøkes er om han kan ha vært involvert på noen måte ved svenskenes angrep ved Frederiksteen.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.