Gå til innhold
Arkivverket

[#24688] Svein Sveinson Faksvåg f. ca. 1730 i Straumsnes, Frei eller Tingvoll?


Gjest Ellen Marie Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Marie Sandvik

Leter etter fødselsdata og opphav til Svein Sveinson. I følge Straumsnes gard og ættesoge bind 3, så døde han 50 år gammel i 1780 på Bakkan, Faksvåg i Straumsnes. Samme kilde oppgir at han ble gift med Randi Larsdotter Bogsaspen i 1754. På Familysearch har jeg funnet giftermålet i Frei 03.11.1754.Jeg vet heller ingenting om hennes opphav.Barn:Svein f. 1755, Lars f. 1760, Ola f. 1763(?), Ane f. 1767 og Erik f. 1769.Takknemlig for alle innspill.Mvh Ellen Sandvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I Tingvoll kirkebøker finner vi heller ingenting ved giftermålet som kan hjelpe deg videre.Trolovelsen: Tingvoll kirkebok 1751-1776, pag 112, 'Dom: 19 à Trinit. Capellanen, Fredøe. Trolovet unge karl og Soldat Svend Svendsøn Faxvog og Pigen Randi LarsDr Boxaspen. Spons: Tosten Eriks, Boxaspen, Auden Iversen ibid.'på neste side: pag 113; 'Dom XXI à Trinit. Cominister, Fredøe. Brudeviet. 2. Unge Karl og Soldat Svend Svendsøn Faxvog og Pigen Randi LarsDr Boxaspen.'Kanskje du finner noe i militærrullene ved Statsarkivet i Trondheim? Vi vet ikke om de eksisterer så tidlig.I Tingvoll kirkebok 1732-1751 upag., fant vi en Svend Svens Myrsæt blant de konfirmerte Dca XXI p. Trinit 1744. Dette kan jo være den samme som over? Men han kan jo også bare ha tjenestegjort på Myrset i tida han ble konfirmert...Myrset er den delen av gamle Tingvoll som nå ligger i Nesset kommune, og Myrsetgardene fins i Gards- og ættesoge for Nesset, bind IV, forfatter Ottar Roaldset, 1977. Det er samme forfatter som Straumsnesbøkene, men det betyr ikke at han har koblet alle sammen riktig for det. Det var visst noe ugreie med betalinga for Straumsnesboka bind 3, så i den boka finnes det mye upløyd mark ennå, dessverre.Det kan jo hende at vi finner Svend Svendsen blant de døpte på slutten av 1720-tallet i Tingvoll, men nå stenger biblioteket, så vi må fortsette denne letinga i neste uke en gang. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

HeiEg har ingenting å bidra med på det som de her spør om, men prøvde for ei tid tilbake å få til ei anetavle til min svoger som kjem frå bruket Bakkan i Faksvåg. Han er i dag eigar av bruket, men bur ein heilt annan stad i landet.Dette området på Nordmøre ligg utanfor det eg har konsentrert meg om, men eg meiner å ha kartlagt besteforeldra og oldeforeldra hans. Kunne godt ha tenkt meg å koma litt vidare. Dersom de har opplysningar som kan hjelpe meg vidare er eg svært takksam.Dersom de sender meg ein mail til tturoey@c2i.net så er eg særs interessert i å utveksle informasjon.Beste helsingTore Turøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Har sett igjennom Tingvoll kirkebok 1706-1731, i årene 1727-1730 uten å finne en Sven døpt i den perioden. Men boka for Øre sogn er borte for perioden 1725-1732, og det er jo ikke sikkert at han ble født i Tingvoll prestegjeld heller. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.