Gå til innhold
Arkivverket

[#24697] Eli og Johannes Gundersen, Grue, Hedmark


Gjest Unni Mjelde
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Mjelde

Jeg søker etter aner til Eli (1831-1932) og Johannes (1838-1919) Gundersen, begge født og døde i Grue. Jeg finner de i FT 1900 for Grue på gården Nymoen, da med etternavn Nymoen og i FT 1875 finnes de i Oslo, da med etternavn Gundersen og Eli kalles da Elen. Etter 1900 engang kaller de seg igjen Gundersen. Jeg finner de ikke i FT 1865 verken i Oslo/Østre Aker hvor sønnen Johan ble født i 1870 eller i Grue. Oslo-oppholdet stemmer med opplysninger jeg har fra mine besteforeldre, og såvidt jeg vet hadde de bare ett barn (i alle fall som vokste opp.) Kan noen hjelpe med opplysninger om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg la også merke til at sønnen ble forsørget av J. Gunnestad.Et par andre småting: Vet du hva farsnavnet/pikenavnet til Eli/Elen er? Hun gift Gundersen, men uten å vite hennes farsnavn kan det ble noe vanskelig finne henne. Vet du hvor Eli og Johannes giftet seg? Ved giftermålet vil vanligvis navn på brud og brudgom framgå av kirkeboka.Den andre lille småtingen er: Vet du om Gundersen er Johannes' farsnavn = sønn av Gunder? eller har han ev. tatt farens patronymikon = Gundersen som sitt etternavn? Mot slutten av 1800-tallet har jeg sett eksempler på dette, også blant kvinnene. Hvis en kvinne heter Eli og faren heter Peder Larsen, kan Eli kalles både Eli Pedersdatter og Eli Larsen.Nå tullet jeg kanskje tingene unødig til, for er navnet Johannes Gundersen 'hele veien', så er jo saken grei. Så gjelder det å finne den rette Johannes og hans Eli.Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes en skipsfører Johan Gunnestad som kan være gammel nok til å forsørge og evt. være far til Johannes f. 1871 Ø.Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Mjelde

Jeg har også sett at sønnen ble forsørget av J.Gunnestad, men jeg regner med at dette er en skrivefeil. Skal selvfølgelig holde alle muligheter åpne! Jeg er også ganske sikker på at Johan er sønn av Eli/Elen og Johannes, det har jeg fått forståelse for hos mine besteforeldre da de levde.Ellers vet jeg ikke hvor/når Eli og Johannes giftet seg, men tipper at det må være Grue eller Oslo. Jeg vil tro at Eli har etternavnet sitt gjennom giftermål og ettersom jeg ikke vet noe om Johannes' foreldre er det vanskelig å si om det er hans eller farens navn.Ikke mye å gripe fatt i her - det er mulig at en kikk i kirkebøkene er det som skal til for å knekke dette som jeg har slitt lenge med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1875-tellingen oppgis Elis (Elens) fødselsår til 1836, mens det i 1900-tellingen står 1833. Jeg har nå foretatt søk i 1865-tellingen (RHD) på Eli (det var ingen Elen), fødested: Grue, fødselsår 1831-1837, og jeg sitter igjen med følgende kandidater – ugifte i 1865:Eli Arnesdatter, sypike, født 1833 – to barn: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0423&kenr=004&bnr=0026&ln=00>LenkeEli Eriksdatter, tjenestepike, født 1837: LenkeEli Johansdatter, ”hendes datter”, født 1833 (denne Eli er kven) og denne Eli har selv tre barn skal vi tro folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Mjelde

Jeg har funnet både fødselsår og dødsår for Eli og Johannes på gravstedet deres på Grue kirkegård.Eli f. 4.11.1831, d.25.2.1932 og Johannes f. 8.9.1838, d. 24.5.1919.Fødselsårene stemmer jo ikke helt med det som er oppgitt i FT, men jeg går ut i fra at info på gravsted er riktig?Jeg vet også at Eli ble over 100 år - det sto visst noe i avisen (hvilken vet jeg ikke - sikkert noe lokalt) dengangen.Tusen takk for alle innspill så langt - har tenkt litt på det med at Johan kanskje ikke var deres sønn. Bør vel kanskje holde den muligheten åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Det ser ut for at Solør Slektshistorielag har trykte kirkebøker for Grue og Brandvald til salgs, bl.a. for den perioden Eli og Johannes er født. Her er lenken Lenke - i fall det kunne være av interesse.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

I kirkebokavskriften for Grue, døpte 1830 - 1847 finner jeg disse to: Eli f. 3. nov. 1831, døpt 25. des. 1831 i Grue kirke. (Arne Olsen og Olia Olsd. Huseby.Johannes f. 8. sept. 1840, døpt 18. okt. i Grue kirke. (Gunder Gundersen og Berthe Johansd. Haug Søndre). Foreldrene var inderster/innleiere. Dette er fra kirkebokavskriften, mikrofilm av originalboka må sjekkes. For begge er det avvik fra det som er opplyst vedr. fødselsdata. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Mjelde

Finn!Tusen takk for opplysningene! Selv om det er litt uoverensstemmelser med dato/fødselsår er det vel mye som tyder på at dette er rette personer.Mvh Unni Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.