Gå til innhold
Arkivverket

[#24702] Stemmeresultat 1905


Gjest Karle Gjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Karle Gjernes

Kan noen fortelle meg kor eg kan finne opplysningar om resultatet av lokale avstemningar frå 1905. Slik som antall røysteføre og resultat av avstemminga om unionsoppløysing og om kongedømme kontra republikk. Eg er ute etter dette resultatet for Smøla, som da var Edø kommune. Eg finn ikkje kommunestyre/formannskapsprotokoll for dette året i kommunearkivet. Er det noe sentralt register som kan gi opplysningar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det lokale valgstyret har ført protokoll, og denne vil noen ganger ende i lensmannsarkivet, andre ganger i kommunearkivet. Avisene fra dagene like etter avstemmingene vil nok oftest ha referert resultatene. I noen fylkesmannsarkiv er det også å finne innsendte kopier av valgforhandlinger.De eldre delene av lensmannsarkivene skal være avlevert til statsarkivene. Der finner man også de eldre delene av fylkesmannsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karle Gjernes

Takk det mye god hjelp. Eg har funne mye til hjelp, men eg har ikkje funne stemmeresultatet for Edø kommune og antall stemmeføre, men eg har i alle fall noe å leite i. Eg er med i ein kommite som skal lage til noe neste år for hundreåtrsjubileet her på Smøla. Så takk for all hjelp. Karle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Jeg har en bok hjemme om folkeavstemninger, av Tor Bjørklund. Jeg husker at det var enkelte lister over stemmeberettigete, oppslutning og prosentvis fordeling, men vet ikke om det var så konkret som kommunenivå.Skal prøve å huske å undersøke det når jeg kommer hjem i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei Karle.Jeg har ei notatbok etter konas morfar, der alle stemmeresultater er nedskrevet med blyant!!For Romsdals amt er Edø siste herred, med følgende resultat: Avstemming 13.08.1905: 0 nei, 670 ja, 718 st.be.Avst. 12 og 13.11.05: 103 nei, 206 ja, 718 st.be.mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karle Gjernes

Dette må vera ei spennande bok, Trond. Tusen takk for hjelpa. Takk også til alle som har engasjert seg for å hjelpe til. Det er mye spennande stoff som ligg i hundreårsfeiringa for Norge neste år. Karle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Boken er funnet! Noe forskjell fra det som er nevnt i innlegg 11.'Unionsopløsning 1905' Ved J. V. Heiberg. Kristiania 1906.Side 316.For Edø valgsogn. 13.08.1905 718 Stemmeberetigede. 671 Avgitte stemmer. 1 Forkastet stemme. 670 Godkjente stemmer. 670 Ja. 0 Nei.Side 970 for Edø valgsogn 12.-13.11.1905 718 Stemmeberetigede. 409 Avgitte stemmer. 0 Forkastet stemme. 409 Godkjente stemmer. 306 Ja. 103 Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.