Gå til innhold
Arkivverket

[#24711] Kven var Brede Plade Larsen, f.1790 i Bergen??


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Eg prøver å finna ut meir om denne mannen. Han gifta seg i Bø i Vesterålen.Men kven var foreldra hans? Eg har forsøkt FT 1801, og dei einaste eg finn er ein Brede Larsen frå Folda, og ein på 6 år frå Hedmark.(då har eg starta med søk på f.året + - 5 år, og deretter forn. børjar på Br og der etter ettern. børjar på Lars)Eg har sett på f. i Bergen i det aktuelle tidsrommet, utan resultat.På Fam. Search finn eg både Brede f. i Bergen(men det står berre namn på ho han gifta seg med, ikkje foreldre) og Brede på Folda.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg har dette innlegget inne på Arkivforum og, men kanskje det er fleire som les meldingane her på brukarforum....Eg kjem sjeldan på å gå inn der og lesa, men det er gjerne berre meg :-)Venleg helsing Mariann.PS: Ketil Firing Hansen har funne ein Brede Plade ca. 1750 i Vestfold, men eg trur ikkje det er bestefaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette kan være et blindskudd, men på denne nettsiden [url="http://home.online.no/~cfscheel/SL-PH.HTM>http://home.online.no/~cfscheel/SL-PH.HTM fant jeg henvisning til følgende slektsbok:Plade Lengnick, J. C. L.: Familien Plade (norsk). 4pp. [MH]I registeret til Norsk Slektshistorisk Forenings tidsskrift har jeg også funnet henvisning til artikler om personer med etternavn Plade – dette kjenner du vel, men jeg tar det med http://www.genealogi.no/nst_reg/P/p-3.htmFor øvrig finner jeg heller ingen Brede Plade i Bergen. FS er ikke uten feil, og fornavnet Brede og etternavnet (mellomnavnet?) Plade opptrer her på Østlandet.Navnet Brede Plade Rohde er nevnt i forbindelse med Sande Bruk Lenke og på denne nettsiden http://vestraat.net/iea-p/p585.htm#i52546. I Sem og Slagen bygdebok finnes det opplysninger om salg av gårder til kjøpmann i Åsgårdsstrand Brede Plade Rohde, f.eks under 73. Lestestad: ”Arvingene efter Sti Grønhoff og hustru Susanne Lange solgte gården 1787 til kjøpmann Brede Plade Rohde i Åsgårdstrand for 361 rdl. Rohde solgte 1811 gården med «Øde Lestestad» (opr. u. Ytre Kjær i Borre, tilhørte inntil 1757 Slagen kirke) til bonden Fredrik Fredriksen fra Hallingrød for 5000 rdl. Senere bondegods” Lenke. Brede Plade Rohde var gift første gang med Regitza Sophie Stoltenberg.På en nettside om kulturhistorie i Folldal - Folldal kirke finnes det nevnt en Else Jensdatter Plade http://home.online.no/~steivang/folldalno.htm. I Sem og Slagen bygdebok Lenke, i avsnittet om amtsforvaltere heter det: ” Niels Jørgen Schindtler var konstituert i 1728-29. Han ble byfoged i Tønsberg i 1732. Brede Gregersen Plade, 1730-43. Han førte også titelen kanselliråd. F. 1699 i Kristiania. Bodde en tid i Tønsberg, senere på Strømsø.”Jeg har også funnet omtalt Brede Plade Stoltenberg i en artikkel fra Frogn historielag Lenke ”En annen gård i Frogn som i sitt navn bærer minnet om en mer romantisk og på sin måte mykere tid enn vår, er Haneborg. Den hadde både vært selveiergods, klostergods, underbruk under og tilhørt toller Morten Lauritzens eiendommer. I 1811 kjøper trelasthandler Andreas Bugge i Drøbak den. Han bytter ut navnet Hauger med Hanneborg til minne om en elsket hustru, Johanne Cathrine. Omtrent på samme tid satt en ung sorenskriver, enkemannen Christian Magnus Falsen på Vollebekk i Ås og skrev frier- brev til enken etter kjøpmann Brede Plade Stoltenberg i Drøbak. Stoltenbergs kjøpmannsgård i Drøbak kan være den nåværende biblioteksbygning ved Drøbak torg. Etter tradisjonen skal Falsen ha skrevet et utkast til Grunnloven der. Det kan være riktig, og det kan passe med ekteskap med Stoltenbergs enke. Stoltenbergsløkka er fortsatt navnet på den eiendommen der Rommeruds slakteri lå. At Stoltenbergsløkke lå der, peker også i retning av at Stoltenbergs kjøpmannsgård er det nåværende bibliotek. (En løkke var et jordstykke der de som bodde i bygårder, hadde hestene og kuene sine på beite, eller høstet for til dem. Hesten var nødvendig trekkraft til daglig transport av folk og varer, kuene ga melk og melkeprodukter til husholdningen)”. Det finnes en rekke henvisninger til NSF’s tidsskrift om kjøpman Brede Plade Stoltenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk skal du ha! Litt av ein jobb!Dette er ikkje mi slekt, eg prøver å hjelpa ei dame som er utan data :-) difor har eg(ho har ikkje meir enn det som står i bygdeboka) heller ikkje mykje opplysningar utanom det eg har funne ved søk på Google/Kvasir, difor hadde eg lest dette som du har lagt inn.Men ein som eg har sett på er denne Brede Plade Stoltenberg, om det kanskje er ein slektning.Ein annan ting er at det står i bygdeboka for Bø i Vesterålen at B P Larsen er fødd 1790 i Bergen, ikkje veit eg :-)Takkar igjen for responsen!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Det står faktisk i den 'gamle' bygdeboka ang. Brede P. Larsen, 'født Bergen?'. Dermed er det tydeligvis en usikkerhet om hvor han er født. De mannlige etterkommerne heter Bredesen til etternavn. Kjente/kjenner flere av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ok, så det står spørsmål bak Bergen, det sa ho ingenting om :-) Men det står fortsatt f. Bergen på Fam. Search.Men det stod kanskje namnet på faren hans då dei gifta seg?Det er kanskje nokon som har tilgang til kyrkjebøker for Bø? det står på Fam. Search at dei gifta seg 1823, Berthe Lucie Hartvigsdtr. heitte den utkårede.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er giftermålet – funnet i FamilySearch Brede Plade Larsen, gift 1823 med Berithe Lucie Hartvigsdatter [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100162205495&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeJeg har funnet følgende barn (langt på vei ved hjelp av 1865-tellingen):Lars Benjamin, døpt 1823: LenkeAnna Johanna, døpt 1824: Lenke. Anne Bredesdatter, 1865: Lenke Hanna Karine Maria, døpt 1826 Lenke. Hanna Bredesdatter, 1865: LenkeElen Anna, født 11.11.1828 Lenke eller 19.11.1828 Lenke. Elen Bredesdatter, 1865: LenkeHelene Cathrine, døpt 1832 Lenke. I 1865 finner vi Helene Bredesdatter bosatt på gården Skarvåg i Bø. I folketellingen står enke Berit Hervigsdatter?? – men det er nok Berit Hartvigsdatter. Hvis FS stemmer, døde Berits mann, Lars Bredesen i 1864 (se lenken for giftermålet).Elias Grønbech Bredesen, født 1835 Lenke. Elias Bredesen, 1865: LenkeJohan Ursin Bredesen, født 1838 Lenke. Johan Bredesen, 1865: Lenke. I 1875 losjerer han hos søsteren Elen og svogeren, Jørgen Nilsen, født i Hafslo LenkeMartinus Grønbech Bredesen, født 1840 Lenke. Martinus Bredesen, 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ad dødsfall for Brede (Plade) Larsen og kona - fant denne på nettsidene til DIS-Norge, Slektshistoriske kilder, Bø: oppslag i prestens lister over vigde og døde i Lofoten og Vesterålen 1809-1884. Kanskje du finner noe her? LenkeGrethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Er det nokon som har noko tips her?Eg har ikkje fått hverken svar ja, eller nei frå den adressa eg fekk på dis- Norge...Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg prøver ein gong til før eg skriv ut desse svara og sender dei til Troms til nokre av etterslekta til Brede.Er det nokon som har opplysningar om denne Brede Plade Larsen f. ca.1790, kvar?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Mariann Stokken

No er det over to år sidan eg hadde dette oppe sist, prøver igjen :-)Er det nokon som har tilgang til krk.boka for Bø 1923, då Brede Larsen og Berit Hartvigsdtr skal ha gifta seg iflg. FamS.Eller kanskje eit skifte der det vel står kvar han vart fødd, han døydde 23.03.1864.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.