Gå til innhold
Arkivverket

[#24718] Hvor er Walderòe


Gjest maya lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest maya lillemoen

Tosten Olsen og Berith Ottersdatter melder innflytting til Skoger 3 august 1818, de er 35 og 30 år gamle. De kommer i fra Walderòe. Har funnet en gård Walderòe i Østfold, Onsøy. Har sjekket utflytting fra Glemmen og Tune kirke i Østfold, men der er de ikke nevnt. Kan plassen Walderòe være Valløy i Tønsberg ? Håper noen kan hjelpe meg med å finne plassen, og hvilke kirkebøker jeg skal forholde meg til. Takknemlig for all hjelp. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maya lillemoen

Hei Odd Finner ingen i FT 1801 tellingen på Berith Ottersdtr i M/R. Men takknemlig hvis noen kan finne henne. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei,jeg kan kun finne at denne her, link Lenke kan passe med din Berith Ottersdatter, rent aldersmessig.Har du noe som kan tyde på at hun kan være fra Sand i Troms?Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

En liten hypotese; jeg regner med at det ikke stod noe om at Berith og Tosten hadde noen barn med seg da de meldte flytting til Skoger i 1818, men om vi antar at de hadde fått en sønn, Iver, på det stedet de kom fra, da kunne denne Lenke Iver være en idè å sjekke fødselen på.Denne hypotesen tar sitt utgangspunkt i at Walderòe er et sted i Valders. Om det stemmer tilbakestår å sjekke ut.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Det er godt mulig at Magne Grasto er inne på riktig spor, for i følge Fam Search så ble det født en Iver Torstensen 28 Mar 1813 i Sør-Aurdal, Oppland med foreldre Tosten Olsen og Berith Ottersdatter. Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maya lillemoen

Hei Magne og Odd Villy. Har dessverre bare navnet Berith Ottersdtr å forholde meg til, så jeg vet ikke om hun kom i fra Troms. Det sto ikke noe om at de hadde med seg noen barn, da de meldte innflytting i Skoger. Dere har nok rett, at de kom fra Valders, fant også linken i FS på Iver Torstensen. Det eneste jeg vet er at den ene sønnen til Torsten og Berith bosatte seg i Knivsvik i Hurum, derfor vil jeg forsette å lete i disse sporene dere har funnet. Tusen takk for hjelpen. maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Kanskje dette Lenke kan være den sønnen du nevner.Et oppslag på hans fødsel Skoger kunne kanskje gi noen flere spor. Dette skal ifølge FT være ca. 1819, med andre ord drøyt et år etter at de innflyttet i gjeldet. Min erfaring er at det fra prestens ofte var viktig å holde styr på 'fremmede', og at det derfor kan stå litt ekstra på disse. Vel verdt et forsøk synes jeg i allefall det er.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Tosten og Berith hadde ifølge FS fire barn døpt i Skoger: Ingeborg Martine, f. 21. juli 1817, Niels, f. 10. juli 1819, Otter, f. 6. des. 1821 og Ingeborg Marie, f. 22. nov. 1827. Her er forøvrig en Berte Ottersdatter, 13 år i 1801 på Kongsberg, kan dette være din Berith? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fornavn&pgj=79&teljing=ft1801&filnamn=f10604.wc2&amt=6&funnenr=273...>Lenke. Da kan det være din Tosten du finner i Eker i 1865? 88 år født i Hallingdal og enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maya lillemoen

Riktig person du har funnet Magne. Nils Torstensen er min tipp-tipp oldefar.Og har sjekket ham i kirkeboken for Skoger. Har funnet barna du nevner Lars, i FS. Tosten du finner i Eker 88 år er da født ca 1777. Den Tosten som melder innflytting i Skoger i 1818 er 35 år og vil da være født ca 1783. Mener at Otter står oppført i FS som døpt i Skoger og ikke i Eiker. Men jeg ser allikevel en mulighet her. Tusen takk for all den hjelpen dere gir meg. maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maya lillemoen

Finner en Tosten Olsen og Birgitte Ottersdatter som melder utflytting i 1818 fra Valdres Lenke Dette må jo være personene som dere fant. De står oppført med tre barn faktisk. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maya lillemoen

I kirkeboken for Sør-Aurdal fant jeg Tosten og Birgitte, de melder utflytting til Skouger 3 aug. 1818. Da stemmer dette med de personene som flytter inn i Skouger i 1818. Så din hypotese Magne er som sagt helt riktig. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.