Gå til innhold
Arkivverket

[#24719] Martinus Olsen Maas eller Maas Olsen


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Denne Martinus levde på Gimsøya i Lofoten. Jeg finner ham ikke i 1801-tellingen, ei heller 1865-tellingen. Men han var gift med Elen Katrine Hansd. Gjersvold, og sammen hadde de flere barn.Etter navnet å dømme var han av Maas-slekta, men jeg kan ikke finne forbindelsen. Jeg har en teori om at han er sønn av Ole Olsen Maas, som igjen var sønn av Ole Christensen Maas i Lyngvær (d. i 1794.) Men jeg har ikke noe bevis. Kort sagt aner jeg ikke hvem som var hans foreldre/aner. Derfor prøver jeg meg i dette forumet. Igjen. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Denne er vel helt på viddene, men på Alsvåg i 1801 finner vi Iver Olsen-Maas, som er søskenbarnet til Andreas Christian Maas. Men dette er ikke folk som holder til på Gimsøya LenkeGrethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Nei, du er overhodet ikke på viddene. Alsvåg er stedet de kommer fra, alle disse Maass'ene (selv om navnet og de første Maasene opprinnelig kom fra Brønnøy.)Men blant alle som kaller seg Maas, evt. som del av etternavn, klarer jeg ikke å finne hvor Martinus ble født og hvem som var hans foreldre. Jeg vet at han har levd, men der stopper det liksom. Og det er det jeg håper å få litt hjelp til blant Forumets særdeles kompetente brukere. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Martinus Olsen Maas/Maas Olsen og Elen Kathrine Hansd. Gjersvold hadde tre døtre, 1.Ingeborg Kathrina f. ca. 1844; 2.Elen Henriette Jonette f. 22.5.1851 og 3.Hanna Helena f. 25.9.1855.De ble gift med hhv. Kristian Sverdrup, Jakob Robertsen og Ove Jokumsen, og alle var bosatt i Olderfjorden der de etterhvert fikk store etterslekter.Siden Marthinus og Ellen Kathrine dermed ikke forsvant sporløst ut av historien, undres jeg litt over at ikke noen vet noe mer om hvem de to stamforeldrene var. Alt forsvant vel ikke med kirkebrannen?Til dere som lurer: Ja, jeg har studert Börje Jonsson (trekilen.se)og har hatt stor glede av hans arbeid. Men heller ikke Börje har noen Martinus Olsen før han dukker opp i sitt eget bryllup 16.august 1839.Noen som har en bedre idé? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Kristen Tollefsen på gården Hjelmset i Sømna var som du vet sønn av Tollef Larsen fra Mossem i Brønnøy. Han fikk med sin kone Kirsten Jonsdatter tilsammen 13 barn. De fleste av disse tok Maas som slektsnavn, men Moss blev også brukt. Om andre av Tollefs barn tok Maas som slektsnavn vet jeg ikke. Blant hans 13 barn var Ole født ca. 1740, men mer av interesse er at hans datter Marte født ca. 1733 bosatte seg på Sundklakk i Vågan. Jakob som bodde i Alsvåg var jo etter datidens stand en riktig 'bigshot', og det samme var hans bror Ebbe som hadde borgerleie Husby på Tomma. Jeg vet ikke hvem som er far til Martinus, men jeg ville prøve å sjekke opp hvem Marte giftet seg med i Lofoten. Det kan være mulig at en sønn av henne har fått mellomnavnet Maas.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Innrullingsmantallet for Gimsøy finner jeg følgende:1820-21 oppholder Martinus seg på Saupstad hos Peder Pedersen. I 1821 kan man lese at han er 19 år og født på Sanne. Har notert Moss på han i 1820, men det kan jo være Maas. Skriften er ikke så lett lest.Ungk. Martinus Mons Olsen, Sundlandsfjord (37 år) blir viet 16/8 1839 pige Elen Kathrina Hansdatter, Gjertsvold (22 år). [url="http://trekilen.com/xls/Vaagen_1839_v.xls>http://trekilen.com/xls/Vaagen_1839_v.xlsHusmannsbarn Hanna Lisabeth Martinusdatter, f. 1840 på Gjersvold, d. der 12/12 1840 3 uker gml., grl. 1/1 1841. http://trekilen.com/xls/Vaagen_1841_d.xlsEn Ole Maas dør i 1845, 46 år gml. Mulig en far av Martinus??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for konstruktive innspill. Til Terje (5): På Sundklakk bodde det ved FT1801 en Martinus. Men han er hverken Olsen eller Maas eller Moss. Hans far er derimot gift for 2.gang, så det kan jo ikke utelukkes at Marte Maas/Moss har vært hans første kone. Etter alderen å dømme ser det derimot ut til at Martinus må være sønn fra 2.ekteskap.Det er riktig at Maas og Moss brukes om hverandre. Det er bare å ta en titt hos Wilhelmine Brandt.Til Michael: Opplysningene fra 1820-21 var interessante. Hvor fant du dem? Ndg. Ole Maas, er Martinus selvsagt ikke sønn av fattiglemmet som døde i 1845. Kan dog godt være brødre. Den jeg mente, var Ole Olsen Maas, sønn av Ole Kristensen Maas i LyngværLenkeOle Kristensen hadde jo ikke mindre enn to sønner som het Ole, skal vi tro Börje Jonsson.Ellers er jeg enig i at Maas selvsagt kan være Martinus sitt mellomnavn. Men vi vet jo fortsatt ikke hvem han var. Eller? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ved FT1865 bor Elen Hansdatter hos sin datter Ingeborg på Stranda i Olderfjorden LenkeUnder 'Sivilstand' står det at hun fortsatt er gift, men under 'Sykdom' står det 's'. Det står ingenting i forklaringene om hva sykdommen 's' er for noe. Hadde dette stått under sivlstand, ville det betydd separert, men under sykdom betyr det kanskje sinnsyk eller noe sånn?Og vår venn Martinus er jo søkk vekk. Hva nå det betyr. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Ole Christensen Maas d. 1794 i Lyngvær er nok bror av Jakob i Alsvåg, se '5'- Han hadde også en bror Torberg i Lyngvær som senere flyttet til Steigen / Hamarøy distriktet. Er det ikke noe skifte etter Ole Olsen Maas forresten ?. Er forøvrig enig i at det er litt for enkelt å bare gi han en tilhørighet.. Jeg er etterkommer etter en av disse brødrene som hette Tollef.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Michael Moum

Kanskje dette skiftet kan hjelpe deg.Skifte etter Ole Pedersen, Sanne i Gimsøy Film: HF1988, Protokoll: 14, Løpenr: 25, Side 324. Skiftet åpnet: 8/11-1817. Internt skiftenr: 3014. Formue: 165-4-0. Gjeld: 87-1-8.Arvinger:Ester Berentsdatter, Sanne i Gimsøy. Hustru av avdøde.Eiler Hagerup Olsen, Sønn av avdøde.Iver Jentoft Olsen, Sønn av avdøde.Martinus Maas Olsen, Sønn av avdøde.Øllegaard Maria Olsdatter, Datter av avdøde.Berete Maria Olsdatter, Datter av avdøde.Anne Marie Olsdatter, Datter av avdøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Ole Pedersen i FT 1801 LenkeI militære manntall 1806 var han født på Helgeland. Foreldrene til Esther Berntsen var gårdbruker/leilending på Saupstad Bernt Jacobsen og Øllegaard Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Michael, du er utrolig! Denne nøtta hadde jeg mentalt lagt til side. Men jammen dukker løsningen opp.Du vet kanskje at Marthinus' dattersønn Wilhelm Jakobsen fra Olderfjorden var svigersønn av Haakon Endresen, omtalt under et annet tema. Så her går det unna.Så får vi se om det er noen forbindelse mellom Marthinus og Maas'ene fra Brønnøy/Øksnes.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.