Gå til innhold
Arkivverket

[#24720] Johan Hansen f.1828, Skjeberg.


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Min tippoldefar Johan Hansen er f. 1828 i Skjeberg. (Dato ukjent). Kan noen hjelpe meg litt på vei med min videre famile bakover. Han var g.m. Anne Lovise Pedersdatter f. 1827 i Skjeberg og ant. døpt/hjemmedøpt 5/12-27, datter av Peder Sørensen og Pernille Olsdatter.Det hadde vært artig og visst når mine tippoldeforeldre giftet seg og hvor. De flyttet til Borge men jeg vet ikke når.Kanskje noen vet det også?I FT-1865 for Borge står de oppført under gardsnavnet Berget med til da 3 døtre,Hansine J.,Inger M.,og Bolette Johansdtr. I 1866 ble min oldemor Janette Lovise Johansdtr. født. (Alle barna er født i Borge). Håper noen har mulighet til å hjelpe. Hilsen Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

Hei Solveig.Fant noe på FS og vet ikke om du har dette:Søren Pedersen Sparre g.m.Anne-Lovise Jensd. Deres sønn: Peder Sørensen f.08 sept 1805 i Skjeberg, Østfold. Død 12 mai 1870.Han giftet seg 1827 m.Pernille Olsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg kan gjøre noen oppslag i MINI senere i dag. Men umiddelbart kom jeg til å tenke på en person jeg har i mitt arkiv: Johan Hansen,født 01.09.1828 i Skjeberg som sønn av Hans Christensen og Berthe Marie Syversdatter. Han var imidlertid gift med Grete Larsdatter og bodde i 1865 i Snarvagten Arbeiderbolig, Skjeberg.Dette er nok ikke personen du søker etter, men vile nevne ham dersom det skulle være noen tvil.Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Skjeberg MINI 1815-1830, s. 181, nr. 31:Johan Hansen, f. 05.07.1828, døbt. 20.07.1828 i Ullerød Kirke.Foreldre: Inderst Hans Haagensen og Inger Iversdatter Sturød under Østbye.Faddere: Faddere: Gk. Anne Larsdatter Nybøle i Borge Prg., Pig. Maria Iversdatter Borge do., do. Berthe Iversdatter tjener i Fredstad, Ungk. Gabriel Iversen tjen. i Tosse, Gdmd. Ole Xtensen Nybøle i Borge, Ungk. Ole Svendsen tjener i Frstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Skjeberg MINI 1848-1858 (Utflyttede), s. 580, nr. 39:29.07.1850: Ungk. Johan Hansen 22 år.Anm: Født under Østbye 1828 5.Juli. Anhvervet til Garnisonen i Fredstad.Jeg har ikke funnet ham og Anne Lovise gift i Skjeberg mellom 1846 og 1855, og det har jo da mest sannsynlig sammenheng med at de giftet seg i Fredrikstad.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Men selvfølgelig, han kan ha kommet tilbake til Skjeberg, men det virker ikke slik. Jeg foreslår at du får sjekket kirkeboken for Borge, og eventuelt for Fredrikstad som Østre Fredrikstad lå under på den tiden. Jeg går da ut ifra at den garnisonen han var vervet til lå i Gamlebyen.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det stemmer forresten at Anne Lovise Pedersdatter er datter av Peder Sørensen og Pernille Olsdatter. Anne Lovise er født på Branstorp den 05.11.1827 og hjemmedøpt av morfaren Ole Hansen Branstorp samme dag. Stadfestet i Skjeberg Kirke den 09.12.1827.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Tusen takk for hjelp m/foreldre til tippoldefar. Flott å komme et steg videre. Nye navn å jobbe med er vitamininnsprøyting i videre jakt. I 'Aner og Slekter i Søndre Østfold B1' har jeg funnet mye om tippoldemor. At det var morfaren som foretok hjemmedåp på Anne Lovise visste jeg ikke. Det var en artig opplysning. (Antar 5/11-1827 skal være 5/12-1827.Hva kirkebøker i Borge el. Fredrikstad kan fortelle om dem ser jeg frem til med spenning. Hilsen Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Forstår jeg har hatt feil dato vedr. fødselsdag/dåpsdag for Anne Lovise Pedersdtr.Det er nå korrigert.Tusen takk! Hilsen Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.