Gå til innhold
Arkivverket

[#24726] Har kirkebøkene 1704-1930 for Hof i Vestfold, gjør gjerne oppslag


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg har nå skaffet meg flere av kirkebøkene for Hof i Vestfold. Så nå dekkes de fra den tidligste til den yngste, altså 1704-1930.Ønsker du at jeg skal lete opp noen personer eller at jeg skal sjekke en dato så legg igjen en beskjed her så skal jeg få til noe.Men! Lag et eget tema, så legg linken til temaet inn her. Da blir det så mye enklere for andre å finne igjen senere også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! All ære til deg, Kai SGL, for dette 'framstøtet'!Dessverre har jeg ikke hatt noen treff på Hof så langt, men tenk om flere/mange som sitter på lignende materiale gjorde som deg, - og at det i tillegg hadde vært et godt system der man lett kunne spore opp slike ikke-søkbare kilder med linker til respektive 'tjenesteytere', kanskje noe à la DIS-Norges 'Genealogiske ressurser'. - Eller finnes det allerede, slik at det kun er jeg som ikke er oppdatert... Uansett, TAKK for tiltaket! Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg har lagt ut en slik melding som dette en gang tidligere, og jeg ble nesten 'bombandert' med tilbakemeldinger på folk som ønsket å finne slekt eller annet i Hof... Så det var skikkelig gøy!Men forrige gang tror jeg det hele ble litt feil. For forespørsel og tilbakemelding kom da på nettop siden hvor jeg hadde spurt om folk trengte hjelp i Hof.Mo man ønsker å finne slekt i Hof kan man lage et eget tema og deretter legge en link inn på denne siden for å fortelle at du vil ha et oppslag i kirkeboken!Håper flere kan lage slike temaer, da også jeg trenger hjelp en gang iblant med kirkebøker... (Det tar ofte tid å få tilsendt kirkebøker via bibliotek).Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Supert tilbud! Jeg har mye slekt fra Hof, men jeg har trålet kirkebøkene for Hof så pass mye at jeg ikke trenger noe hjelp til oppslag nå. Sliter litt med han Anders Andersen Brandt/Bechman f. ca. 1757, d. 1837, g. 27.10.1781 m. Sidsesl (Secilie) Olsdtr. Har funnet en Anders døpt i 1757, med foreldre Anders Johansen og Rønov Andersdtr. Bosted Brante i Hof. For en ukes tid siden hadde jeg et tema inne her med etterlysning av navnene Brandt og Bechman. Hvis du har støtt på disse navnene på andre i Hof ville det vært kjekt å fått en melding. Jeg kjenner til Johannes Andersen Brandt/Bechman f. 1753, som nok er en bror. Begge jobbet som hammersmedsvenner ved Eidsfoss Verk. Jeg skulle gjerne visst hvor de har tatt disse etternavnene fra. Finner ikke foreldrene gift eller født i Hof, og Rønov er ikke et typisk Hof-navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Gerd Åby Bjerkestrand!Jeg skal se hva jeg klarer å finne ut idag, mener faktisk jeg så et lignende navn når jeg lette rundt samme årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Har laget et nytt tema 'Anne Maria Gulbrandsdatter f.ca. 1749 i Hof', skulle gjerne hatt oppslag på henne født/døpt. Klarer ikke å lage link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Gerd Åby Bjerkestrand!Jeg har vært bortreist en tid, men nå er jeg tilbake og skal se hva jeg klarer å finne frem.Jeg så gjennom store deler av kirkebøkene for Hof, og fant desverre ikke noe som falt i smak for deg, tror jeg!?! Men skal se spesielt etter denne Anne Maria Gulbrandsdatter f.ca. 1749 i Hof denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Kanskje du kan hjelpe meg? Leter etter foreldrene til Johanne Johansdatter f. ca 1807 (hun ble gift med Iver Christiansen). I bygdeboka over Hof står det at faren skulle hete Johannes Matisen. Takknemlig for mulig hjelp! MVH. Lena Berg Nordli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Lena Berg Nordli!Jeg har lett i kirkeboken MINI 2 for Hof, det gav ingen resultat. Søket foregikk i perioden 1805-1814, personens navn skal være Johanne, hennes far skal være Johan eller Johannes!?!Om du kommer med flere opplysninger, er det mulig jeg kan finne noe. Kan gjerne se igjen, men gi meg et hint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Om du har spørsmål som gjelder personer i nyere tid, å det ikke kan legges ut her, maile meg: kasaglar@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til et oppslag i kirkebok for Hof. Det gjelder hammersmedsvenn Jan Lucasen Sem ved Eidsfoss jernverk, som er nevnt i Tore H. Vigerusts innvandrerarkiv (fortegnelse over svenske personer som befinner seg i Jarlsberg i Jarlsberg grevskap i 1734). Der opplyses det at ham kom til Norge i 1692 for å søke arbeid. Han har altså vært voksen på det tidspunktet, så antakelig er han en mann på rundt 70 år i 1734. Han har muligens flyttet til Eidsfoss en gang mellom 1726 og 1734, for han er sannsynligvis identisk med den Jan Lucassen som får avskjed som hammermester ved Baaselands verk førstnevnte år. Kanskje finnes han da i innflyttingslistene (hvis slike er med i kirkeboka for den aktuelle perioden). Kanskje vil det være mulig å finne dødsdatoen. Jan Lucassen er ellers diskutert her: http://genealogi.aland.net/discus/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den linken jeg oppga i mitt forrige innlegg var visst ikke særlig presis. For å komme til den aktuelle debatten må man først klikke på 'Länder', deretter på 'Norge', så på 'Efterlysningar' - og til slutt på 'Lucasson'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andersen

Jeg har ikke vært inne her før, så tema med med link må jeg lære meg. Derfor kommer jeg med mitt spørsmål på denne måten. Min mormor Inga Gundersen, f.26.06.2878 i Stjørdal, ble gift med min morfar Anders Magnus Johansen, f.18.03.1875 i Sverige. Men jeg aner ikke hvor/når. I Stjørdal var det ikke. Nå har jeg fått greie på at deres eldste barn, Anne Marie Johansen var født i Hof 20.08.1899 og døpt 15.10.1899. Hadde det vært mulig og slå opp om dette paret giftet seg i Hof i rimelig tid føre denne fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg gjør et nytt forsøk på å etterlyse mulige opplysninger om Jan Lucassen Sem ved Eidsfos jernverk i kirkebok for Hof (jf. tidl. innlegg 11 og 12).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Beklager at det har tatt så lang tid før dere får svar, men jeg ser i kirkebøkene så fort jeg får tid. Har lett en del, og skal også se om jeg finner mere info til dere!Ønsker dere en riktig god førjulstid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Til Gerd (4)Johannes Andersen Brant er en av mine forfedre. Jeg har ikke funnet hans foreldre, men ut fra fadderne på hans barn er det rimelig sikkert å anta at din Anders Andersen (Bechman) er bror av Johannes. Johannes er omtalt som Bechman ved dåpen til en hans sønner.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.