Gå til innhold
Arkivverket

[#24728] Når reiste Peder Johan Johansen fra Norge og til USA og hvor bodde han der?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Peder Johan Johansen, født 17.3.1875 på Indyr i Gildeskål, Nordland reiste til USA, men jeg har ikke klart å finne ut hva tid eller hvorfra han reiste i Norge. Familien bodde på Indyr i Gildeskål i 1875: LenkeI 1900 finner jeg han ikke. Jeg har søkt på alle de muligheter som jeg har, men uten å finne han. Er der noen som kan tenke seg å hjelpe meg?Vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for respons!Men Peder Johan var ikke gift da han reiste til USA. At han kan ha tatt Larsen til etternavn er selvfølgelig mulig, men det er i alle fall ingen i familien som har hørt noe om at han brukte noe annet enn Johansen til etternavn.Vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Fremdeles er det umulig å finne Peder Johan Johansen. Er det ingen som har søkemuligheter på amerikanske baser som kan hjelpe meg?På forhånd takker jeg for all mulig hjelp!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torgeir Teigum

Den eneste jeg finner med noenlunde rett fødselsår er i folketellingen for USA 1900: Name: Peter J Johnson Home in 1900: Portland, Cumberland, Maine Age: 27 Estimated birth year: 1873 Birthplace: Norway Race: White Relationship to head-of-house: Head Occupation: View Image Immigration year: 1883 Image source: Year: 1900; Census Place: Portland, Cumberland, Maine; Roll: T623 591; Page: 13A; Enumeration District: 71.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Torgeir Teigum for det du har funnet! Jeg hadde nesten gitt opp å 'høre' noe mer om saken.I farten kan jeg ikke si hverken det ene eller det andre. Det kan være rette mann, men må ha litt kontakter med familien for å høre om de kan hjelpe med det.Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

En Peder Johansen 32 år single ankommer Ellis Island via Halifax 16/2-1912. En annen Peder Johansen 23 år ankommer Ellis Island 9/4-1898 med Britannic via Hull. Noen av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for resspons! Det mest sansynlige er han som ankommer i 1898. Det stemmer jo helt med hans alder. Så er det store spørsmål hvor han slo seg ned. Muligens kan man finne han i folketellingen i 1920 når vi vet at han kalte seg Peder Johansen.Jeg er fortsatt åpen for forslag!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det ser ut som han som Hans fant - som kommer 1898 - har fødested Stavanger - og mannen din er vel ikke det, Birger?LenkeJeg tror vi først må finne mannen i emigrantprotokollene - for så å gå over dammen. Som vanlig.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Laila!Nei, hvis han kommer fra Stavanger da er det definitivt ikke 'min' mann. Peder Johansen kom fra Indyr i Gildeskål. Jeg har leitet gjennom emigrantlistene, men uten å finne han. Men jeg er ikke fortrolig med det nye opplegget så da kan det jo være min manglende kompetanse som ikke strekker til.Hvor ser du at han kom fra Stavanger, 'Havangu'??Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Havangu??? kan kanskje tydes som Stavanger..eller hva som helst..det var de to som passet med navn og alder..men som Laila skriver, emigrasjonen er veldig viktig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Vell, nå har jeg søkt i alle emigrantlistene på nytt uten å finne han, men som sagt før: Det fungerte ikke som før.Det er også mulig at han hadde en bror som reiste til USA også. Han hette Ole Anton Johansen og var født 17.7.1865 i Gildeskål, Nordland.Kanskje han er lettere å finne??Takk i alle fall for all hjelp!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.