Gå til innhold
Arkivverket

[#24732] Kristoffer Olsen, hjelp til å tyde adresse i USA II


Gjest Anne Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alexander Lange

Jeg begynner nå å lure på om det kanskje er Oke®mouth eller lignende, ikke Chermouth.Den første bokstaven kan ligne på en mer ekstrem versjon av O'en i Olsen på nederste linje. Bokstav nr 2 er prikklik 'k' i Skibsfører (linje 5), og kgl (linje 8).Men Okemouth minner fremdeles ikke om noe stedsnavn, dessverre... Men kanskje andre får noen idéer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kanskje dette ikke er i Iowa ? Ser mer ut som Java.Se på første bokstav i etternavnet til advokaten, JordanVar Kristoffer sjømann?,da er det mulig å finne noe i sjøfartsrullene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Er dette samme person, så står det Java her også: LenkeSøker man på desinasjoner inneholder Java/Jawa i emigrantdatabasen for Oslo, Får man opp følgende destinasjoner: Jawa, Jawa (New York), Jawa City, Jawa Falls (Iowa), Landing Jawa, Mona Java og Red Oak Java.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er nok mange av oss som har vurdert Java; men jeg mener det må utelukkes:1:Jeg finner ingen steder på Java med de 'engelske' endingene 'th' som synes sikre på kopien.2: Det står dessuten USA på kopien.3: Og USA hadde uansett ikke fotfeste på Java; hollenderne var der fra 1500-tallet og frem til japanerne tok området i 1942.Selv om ingen av oss har (sikkert) identifisert adressen til Iowa, kan kanskje en lite engelspråklig person skrevet det som Java??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Tror ikke det er snakk om øygruppen Java, men det er f.eks flere byer i USA som heter Java...Java, Pittsylvania County, Virginia, Zip=24565Java, Walworth County, South Dakota, Zip=57452North Java, Wyoming County, New York, Zip=14113Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Tja;jeg finner 6 steder i USA som heter Java. 5 av dem er et veikryss; men det er at Java i Walworth; S.Dakota med 161 innbyggere fordelt på rundt regnet 12 gater.problemet er bare at ingen av gatene har navn som minner om noe av det vi ser på dokumenet.Heller ikke ligner noen av navnene på County-navnet eller steder i nærhetenLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Destinasjon (er lik) Jawa, gir 285 ulike treff.Men jeg aner fremdeles ikke hvilken by i Iowa det evt. skal være. Har lett igjennom alle byer i Iowa som inneholder 'mouth', og alle towships som kan minne om noen av ordene her, men har dessverre ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Ser ut til at mitt forrige innlegg ble redusert da jeg trykte på 'Legg innlegget på plass'. Prøver en gang til.Jeg er rimelig sikker på at det er Iowa som er målet og at Java e.l. er blindspor, av flere grunner:1. I og J ble ofte byttet om tidligere.2. Bokstav nr to ligner mer på en O enn en A.3. Delstatsnavn som Milwaukee og Iowa ble svært ofte skrevet feil tidligere - av nordmenn som ikke visste hvordan engelskuttalende ord skulle skrives. Illustrasjon: Et søk på Emigranter fra Oslo, der Destinasjon (er lik) Jawa, gir 285 ulike treff.Men jeg aner fremdeles ikke hvilken by i Iowa det evt. skal være. Har lett igjennom alle byer i Iowa som inneholder 'mouth', og alle towships som kan minne om noen av ordene her, men har dessverre ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Kan dette vera ein gammal 'fornorska' skrivemåte for Fayette? Fayette County finn ein i Iowa, og her ligg det også ein by med namn Clermont. Kan denne byen tidlegare ha vore skrive litt annleis?Lenke mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Tanken har vært der - men hva med '6E' eller hva som står etter ordet - det tyder jo etter de flestes oppfatyning på en (gate)adresse og ikke et county-navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Kan det ikke være en forkortelse for 'County' ? Mener å ha sett noe lignende før..., med 2 streker under... men husker ikke hvor.Den første bokstaven kan like godt være en 'C' Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Adressen i brevet kan jo meget vel være skrevet av fra Kristoffer Olsens 'siste' brev fra 1904, og dermed ha blitt rammet av feillesning. Det finnes vel andre her i forumet som har tilgang på 1900- og 1910-tellingene som kan lete etter Kristoffer i Clermont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Og hva ligger i Bot4 (eller hva det nå står) til slutt i adressen?Kanskje du kan fortelle hva mer du vet om Kristoffer Olsen: Når er han født, når reiste han ut, osv. Jeg ser at en Mek.arbeider Kristoffer Olsen fra Kristiania drar til Iowa ('Jawa') i 1903. LenkeSer i brevet at man mener at han 'saavidt vides' fremdeles er i live. Vil det si at han kanskje er begynt å komme opp i årene?Ser på ancestry.com at en Kristoffer Olsen ankom med Inman Line i 1880, men kan ikke se mer. Uansett er vel Kristoffer Olsen et så vanlig navn at det kan være vanskelig å finne han igjen uten mer informasjon.Spennende jakt dette!Du som har hele brevet, Anne: Kunne du sett om du finner en stor O eller en annen bokstav som ligner på den første bokstaven i adressen?Jeg mener det står Okermouth der, men umulig å vite sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg voterer for at det står 'Chermouth, Feedeth Co, Iova, Box 4, U.S.A.'. Den som har skrevet har bygd på en ikke alt for språksikker kilde. Feedeth Co, Iova er vel 'Fayette Co, Iowa', og der bodde det nordmenn i Eldorado, West Union, Stavanger og Clermont.'Chermouth' kan selvsagt utmerket godt være Clermont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Arnesen

Hei:-)Takk for hjelpen! Håper det er noen med tilgang til tellingene som kan søke for meg!Alexander, det er riktig mann du har funnet i 1903. Han levde i 1906, og det er trolig at han er reg. i 1910 tellingen i USA. Jeg har ikke funnet ham på Ellis Island, så han kan ha kommet i land et annet sted.Kristoffer Olsen var født i Oslo i 1853. Alt. skrivemåter for Kristoffer er jo aktuelt:-)Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Ved søk i ancestry (har dessverre ikke råd til abonnement) får jeg fram følgende counties som i 1910 Cencus har en mann som heter noe som ligner Christopher Olsen, og er født i 1853 (+/- 2 år):Alcona (Michigan) Baraga (Michigan) Beltrami (Minnesota) Meeker (Minnesota) Multnomah (Oregon) Lake (finnes i flere delstater) Skagit (Washington) Rock (finnes i flere delstater)Fayette County i Iowa gir 23 treff på Olsen (og lignende navn), men ingen av disse ser ut til å kunne ha hett Kristoffer og være født rundt 1853.Digresjon: En litt morsom tanke er om de noen gang skrev brev til Kristoffer på den adressen som er oppgitt i brevet - og om det i tilfelle kom fram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Yngve for 'president'!, vell, perhaps i ought not yoke like this; i think Clermont is most likely correct; the only chance of finding him in that area is to 'walk the set' as he may not be indexed; or creating a set of 'ch/kris..' 'ols'..., born Norway, about 1877 and then 'walking' and hoping the 1903 was recorded correctly. ..and hoping he did not return to Norway before the 1910 census. I guess Anne does not have a high speed connection to Ancestry? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

If the adddress is Clermont; Fayette and he was living in the Clermont city it should't be a big job to find him.Today the population is only 716 (about 30% Norw.!!)I tried to look up at ancestry.com Census 1910 :District 79 Clermont township, including Clermont town; Clermont town should be shown separately on schedulesbut at present time there's a data error.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Jeg mistenker at Kristoffer dro til Iowa via Hull og Quebec. Har sett flere andre eksempler på nordmenn som reiste ut med Montebello til Hull, og som derfra dro videre til Quebec.Her er forresten tre gode bilder av påstigning til Montebello, fra mai 1903: [url="http://www.nb.no/emigrasjon/vis_data_bilde.php?lang=nor&dok_id=32874&nss=no-nb_emidata_E2163>Lenke og Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvem er det som er død? Og hvilket årstall? Kanskje det vil hjelpe med mer fakta herog hva skjedde med det som skulle tilfalle Kristoffer Olsen? Har ikke hele teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.