Gå til innhold
Arkivverket

[#24734] Saastad i Stange (m/husmannsplasser)


Gjest Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Jeg søker opplysninger om Magnhild Engebretsdatter f. 29.12.1811 på Saastadeie, gift 24.11.1837 (hun på Saastadeie, Stange) med Anders Christiansen f. 1814.Er det noen som vet hvem som var hennes foreldre, eller kjenner til gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg fant ditt ektepar i 1865 telling på Stange, fortsatt på Saastad gård. Lenke Jeg har Stangebøkene og har kikket litt i dem, men fant ingen av interesse til nå. De må jo ha vært knyttet til til Saastad gård ganske lenge, hvis Magnhild er født der i 1811. Jeg skal lete liit bedre. Gården har jeg funnet. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Godt letet! Dette har jeg ikke funnet selv, godt at du løste opp noen tråder her!Er veldig spent på å høre om du finner noe mer. På denne greina har det stått stille hos meg leeenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Har dessverre ikke funnet noen flere holdepunkter i Stangebøkene så langt. Dessverre er ikke husmannsslektene særlig godt representert. Den Husmannsplassen som er nevnt i 1865 tellingen finner jeg ikke i det hele tatt. Jeg har et gammelt kart over Stangebygden, så jeg skal se om det dukker opp noe der. Hvis du henvender deg til Stange eller Hamar historielag, så er det mulig de kan hjelpe deg. Vet at de holder på å arbeide en del med å registrere husmannsslekter. Hjemmesiden finner du lett ved søk på Stange historielag. Skal lete litt til for deg. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner 4 barn døpt i Stange ved foreldresøk på F.S. Foreldrepar, Anders Christiansen og Magnel Ingebretsdatter. Jeg lister opp barna jeg fant der: Anne døpt 5 aug 1849, Stange, Mathea døpt 9 august 1846, Stange, Elin døpt, 24 april 1842, og Elin døpt 28 juni 1840. ( Den Yngste Elin er muligens død før en ny søster blir oppkalt) Kan hende dette vil hjlpe deg til å finne dem i kirkebøkene. Legger inn en lenke til det ene barnet. Lenke Jeg finner Saastad på kartet, men ikke husmannsplassen Fransbruket. ( Den er heller ikke nevnt under de husmannsplassene som er utskilt fra Saastad gårdene. Lykke til med din leting. Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Tusen takk, Gunn! Det var fint du gjorde meg oppmerksom på FamilySearch. Jeg har nok ikke brukt den i så stor grad (og på den måten) jeg burde gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Hei Randi ! Sender en liten hilsen fra Hamar (som jeg regner med du savner!?) Som Gunn Huglen nevner driver Hedmark Slektshistorielag en dataregistrering av kirkebøkene på Hedmarken. (Ikke bare husmannsslekter.) For Stange har vi kommet langt, vi har registrert over 60% og så og si alt fra 1714-1850 ! Du kan komme i kontakt med oss via post(a)hedmarkslekt.no eller våre nettsider: www.hedmarkslekt.no . Jeg har sett igjennom periden 1837-1850 og funnet ikke 4, men 7 barn av denne familien. Det som ble oppgitt fra FS ser ut til å være riktige, men altså i høyeste grad mangelfullt.Send meg en e-post så skal jeg sende deg det jeg har funnet.mvh Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.