Gå til innhold
Arkivverket

[#24735] Egidius Andersen ved Holden Jernværk i 1801, hvor kom han fra?


Gjest Ellen Marie Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Marie Sandvik

Han giftet seg 07.07.1802 i Holla med Kirsten Bertea Nielsdatter f. 1762 i Solum. Hun var datter av Niels Gundersen Klyve og Anne Elisabeth Wulfsberg.Ifølge FT 1801 er han født ca. 1774. LenkeEr det noen som kjenner til hvor han kom fra?Mvh Ellen Sandvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg søkte litt på Solumslekt og fant en digital kirkebok for Solum her. Lenke Her lurer jeg på om ikke dette kan være din Kristin Berthea Nilsdatters dåp.Du har kan hende sett dette før, men det er mye som ligger på hjemmesider om Solum. Du kan jo spørre dem som arbeider med slekt der om hjelp. Egedius navnet var litt fremmedartet, og jeg har ikke funnet det så langt. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Sandvik

HeiDette er opplysninger jeg har fra før, men takk for hjelpen! Egedius derimot vet jeg så godt som ingenting om.Som du sier er Egedius et uvanlig navn, og de eneste stedene jeg har sett det brukt (i den tidsperioden) er ulike steder i Danmark, og fem ulike steder i Norge, de fleste i Oppland(!). I FT 1801 er det 11 menn i Norge som har Egedius som et av sine fornavn.Finnes det noen kilder på nettet som gir oversikt over innflyttede til Holla rundt 1800?Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg søkte på F.S og fant 4 Egedius Andesen, en født i 1757 og en i 1762, begge i Holt I Aust-Agder. Et par til med giftemål. Dessverre finner jeg dem ikke igjen da jeg skulle legge inn lenker til deg. Begriper ikke hvorfor, nå har jeg prøvd med alle mulige navnvarianter, men det var ikke vellykket. Kan hende du greier å finne dem. To av dem kunne passe bra i alder til å gifte seg med Kristin Bertea Nilsdatter. Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Egedius er den latinske navneformen av Gilius, og ved å søke på Gilus Andersen i FS vil du finne flere alternativer. Gilius-navnet kom til Nes jernverk i Holt fra Egelands jernverk i Søndeled/Gjerstad. Stamfaren der hette Gilius Hansen Gasmann og var opprinnelig svensk. Han hadde flyttet fra Bråfalls jernhytte i Silvberg og emigrert til Norge en gang i 1690-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for en god informasjon om Cilius navnet og familie ved Nes/Egeland jernverk. Jeg fant igjen de Egidius Andersene som jeg lette etter i går. Her er lenken til den ene , fra F.S. Han giftet på et tidspunkt som kunne passe med en sønn f. ca 1760. Her er forhåpentligvis lenken. Lenke Det er også en med samme navn som gifter seg samme sted i 1760. og en i Kragerø med giftemål i 1812. her blir fornavnene skrevet Egidius. Håper det blir lettere å lete etter opphavet i kirkebøker ut fra dette. Spennende å lese om de gamle jernverkene.Det ligger en god del stoff på nettet med jernverkshistorie. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en liten korreksjon, Gunn, når det gjelder navnet. Det skal være Gilius (skrives av og til også Gillius eller Gilles) - altså ikke Cilius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Hei Gunn Jeg kan ikke klare å se hvordan de er i slekt. Jeg har problemer med de nye sidene i digialarkivet. Kan du vise meg hvordan de er i slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei til deg, Heidi! Jeg har skrevet et svar til deg på dit innlegg i din debatt. Vet ikke om dere er i slekt, men det er snakk om sammenhengen til Gilius Hansen Gasmann, som du kan lese om begge steder. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Ellen Marie Sandvik

Er det noen som har tilgang til kirkebøkene fra Holt i A-A, som kan sjekke om Egidius (Gilius) Andersen er født der ca. 1774?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har ikke støtt på noen med det fødselsåret, men har ellers registrert flere han kan være i slekt med i Holt. Se f.eks. denne debatten: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Ellen Sandvik

Jeg tar opp igjen tråden her.Jeg lurer på om Egidius Andersen som i 1801 er ansatt ved Holden jernverk [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10819&gardpostnr=19&personpostnr=759&merk=759#ovre>Lenke kan være den samme som Gilius Andersen f. 1783, sønn av Anders Giliusen gift med Dorthe Rejorsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er selvsagt ikke utenkelig, men jeg kan nok dessverre ikke bidra med avklarende hjelp. Det som i såfall synes noe underlig, er at han (som i så fall altså var f. 1783) som 19-åring skulle gifte seg med ei dame som var drøyt dobbelt så gammel som ham (jf. den omtalte vielsen i innlegg 1). Jeg vil uansett se det som sannsynlig at de på en eller annen måte har vært beslektet. Både navnesammenfallet og jernverkstilknytningen gjør det til en aktuell hypotese. Har du sett nærmere på hvem som var forlovere i 1802? Faddere ved eventuelle barns dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Sandvik

Takk for gode innspill.Jeg har ikke tilgang til kirkebøkene. (Er hjemme med barn, så arkivene er ikke så lett tilgjengelig for meg for tiden.)Er det noen som har tilgang til kirkebøkene for vielser i Holla 1802 som kan sjekke forlovere?Egidius gifter seg for annen gang 29.12.1824 i Bø i Telemark med Anne Nicoline Dahl f. 1787 i Porsgrunn.Egidius Andersen og Kirsten Bertea Nielsdatter fikk en sønn, Andreas Nicolaj Andersen, f. ca. 1804 i Holla. Hvis noen kan hjelpe meg med faddere ville det vært supert!Andreas Nicolaj giftet seg 22.02.1829 i Stavern med Elisabeth Marie Nielsdatter Nordstrøm.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten korreksjon: Det er vielsen som er presentert, men likevel med forlovernes navn.Det er ellers noe bemerkelsesverdig at Egedius her er titulert 'Hr.' og at Kirsten blir kalt 'Jomfrue'. Det tyder på en viss status. Og vi ser jo også av ft. 1801 at Egidius var (kontor)fullmektig hos verksforvalteren, Poppe. Og nettopp Poppe er en av forloverne. Den andre, Rougtved, bar tittelen kanselliråd (også nevnt som kammerråd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Buverud

Disse hørte tydeligvis med til de 'kondisjonerte', og stort sett alle av denne klassen er titulert på samme måte i kirkeboken, hvis de da ikke ble titulert med yrkestittel - eller begge deler.Christopher Egidius Andersen og Kirsten Gundersen Foss fikk sønnen Anders Nicolai Andersen, født 11 mars 1804. Dette er det eneste barnet med disse foreldrene som er registrert i Holla.Faddere ved dåpen er en 'knippe' av Hollas kondisjonerte, - så det forteller igrunn ikke så mye: Hr Poppe, Hr Bomhoff, Hr Hundvard?, Cam. Rougtvdt og Jomf. Quist21 bebruar 1803 gifter Captein Hans Foss seg med Jomfr. Clare Christence Poulsen, og de får 30. oktober samme år sønnen Hans Poulsen (Hansen) Foss.Jeg tenkte at disse to Foss'ene kanskje var søsken, men de var ikke faddere for hverandre, og jeg har ingen tilknytning dem imellom på annen måte heller, - så jeg vet ikke.......Nils...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Buverud

Anders Nicolai og Elisabeth Marie får sønnen Egidius, født 12 april 1829 i Stavern, - men det vet du vel kanskje...Nils.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Sandvik

Jeg kjente til sønnen født i Stavern 1829, men takk likevel.Kirsten kjenner jeg opphavet til, hun var datter av Niels Gundersen Klyve f. 1723 og Anne Elisabeth Wulfsberg f. 1725.Det er Egidius som er mysteriet mitt. Men nå har jeg fått et par nye navneopplysninger. At han også het Christopher var jeg ikke klar over.Takk så langt! Jeg skal fortsette letingen.Står det noe i kirkeboken om fødested på brudgommen i 1802?Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.