Gå til innhold
Arkivverket

[#24742] Kan noen hjelpe meg med å slå opp i kirkeboken for Langestrand kirke i Larvik?


Gjest Heidi Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Karlsen

Jeg trenger opplysninger om Randine Gjertsdatter (født 7 januar 1841 i Næs Jernverk, Nedenes, Aust Agder) og Anders Olsen født 20 november 1841 i Larvik. De skal ha giftet seg i Langestrand kirke i 1866. Er det noen som kan hjelpe meg å finne dem og se om faren til Randine er nevnt der? Jeg tror han er Gjert Sørensen men jeg vil bare få det bekreftet. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Vigde i Langestrand 25 sept. 1866.Ungkar tobakkspinder Anders Olsen, 27 år, f Laurvig. Far murmester Ole Olsen.Pige Randine Gjertsd. 25 år, f. Holt prestegjeld. Far smed ? Gjert Sørensen.Forlovere var brudeparetsfs fedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Vigde i Langestrand 18. mai 1866. Ungkar, arbeider Jørgen Gjertsen, 22 år, Langestrand (bror av Randine ?) far smed Gjert Sørensen.Pige Johanne Marie Isaksd. 24 år Langestrand, far Isak Pedersen.Forlovere var matros Søren Gjertsen og tobakkspinder Anders Olsen.HoltInntil 16.05.1747 besto Holt prestegjeld av Holt, Dypvåg, Flosta, Tromøy, Barbu og Austre Moland. Arendal var utskilt i 1705. I 1747 ble Tromøy, Barbu og Austre Moland skilt ut. 24.03.1812 ble Dypvåg og Flosta skilt ut fra Holt og dannet eget preste- gjeld. Vegårshei sokn ble ved reskr. 17.07.1812 overført fra Gjerstad prestegjeld til Holt prestegjeld, men ble ved reskr. 07.05.1828 ført tilbake til Gjerstad preste- gjeld. Ved kgl. res. 15.02.1902 ble Tvedestrand skilt ut fra Holt og dannet eget prestegjeld fra 01.04. s.å. Ved kgl. res. 30.11.1973 ble Dypvåg sokn og Tvedestrand igjen innlemmet i Holt prestegjeld. Det ble ikke ført klokkerbøker for Holt i perioden 1823-1849. LenkeKjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Hva har Nedenes med Næs Jernverk ved Tvedestrand å gjøre ? etter som husker er Nedenes mellom Arendal og Grimstad før Fevik.Holt kirke skulle ligge ved E18, ganske nær gamle Næs Jernverk,- er det ikke museum der i dag?Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nedenes er både et stedsnavn (mellom Arendal og Fevik) og det gamle navnet på det som i dag heter Aust Agder fylke (tidligere Nedenes amt). Gjert Sørensen (f. 1804) var smed på Næs jernverk og gift med Ingeborg Jørgensdatter. Gjerts far var også smed samme sted: Søren Gjertsen (1775-1845) g.m. Marte Olsdatter. Sørens far igjen var hammersmedmester Gjert Sørensen (1746-1812). Han kom rundt 1770 fra Egelands Verk i Gjerstad/Søndeled til Næs sammen med broren Johannes, som også ble hammersmedmester. De var sønner av masovnsmester Søren Gjertsen (1702-1763) på Egelands Verk og Lisbeth Giliusdatter Gasmann (1718-1801). Hennes slekt kom opprinnelig fra Sverige. Gjert og Johannes Sørensen giftet seg med hver sin søster, døtre av hammersmedmester på Næs (tidl. Baaseland) jernverk, Herman Gustavsen (f. 1726). Han var igjen sonn til Gustav Lucassen, som også kom fra Sverige, og som arbeidet som hammersmed ved flere norske jernverk (i hvert fall Moss verk og Baaseland/Næs). Opplysninger utover dette blir for omfattende her, men jeg kan kontaktes pr. e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Heidi. Har du sett på denne linken? Kom borti den da jeg søkte etter Hendrik Gjertsens faddere her på digitalarkivet:Lenke Hendrik Gjertsen er far til mine onkler i Larvik. Hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Når det gjelder innlegg nr 6, så står det at Gjert Sørensen var smed. Så da kan jeg regne med at skolelæreren ikke var far til Randine? Det spiller ingen rolle, men det er jo greit å få plassert de riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

i innlegg nr 7 er tobakkspinder Anders Olsen nevnt som forlover. Anders er mannen til Randine. Der står det også matros Søren Gjertsen. Det kan være bror av Randine kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hvis 'din' Randine er døpt i Holt, er det definitivt ikke skolelæreren som er faren. Han bodde, så vidt jeg vet, aldri i Holt. I Holt-boka kalles hun Rannei (altså en annen form av samme navnet), og det oppgitte fødselsåret er 1841. Der nevnes også broren Søren Gjertsen (f. 1830), og det er nok den matrosen du har funnet. Uten at det er nevnt i Holt-boka, var der nok også en bror som het Jørgen (oppkalt etter morfaren). Sannsynligvis var der også flere barn. Jeg har dessverre ikke hatt tid til å sjekke med kirkebøkene på Statsarkivet her i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Ministerialbok for Holt 1836-1848, folio 59, nr. 3: Ranei, døpt 31/1-1841, foreldre: hammersmed Gjert Sørensen og Ingeborg Jørgensdtr. Værket. Fødselsdatoen er vanskelig å tyde, men det står trolig 6/1 eller 8/1.26/2-1830 fikk Gjert og Ingeborg døpt sønnen Søren, de er da oppgitt med bosted Næs Jernværk, Øvre Næs. (Ministerialbok for Holt 1820-1835, folio 87, nr. 48). I følge FamilySearch fikk det samme paret døpt sønnen Jørgen 20/7-1845 i Langestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Jeg har fått brev fra arkivet i Kr.sand og der skriver førstesekretær Solveig Magnussen at hun ikke har funnet Randine Gjertsdatter i Holt, Gjerstad, Dypvåg, Tromøy, Austre Moland og Froland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Statsarkivet har sannsynligvis ikke funnet noe på navneformen Randine, men i innlegg 15 er jo Ranei Gjertsdatters dåp i Holt godt dokumentert. Man må ikke stirre seg blind på én bestemt stavemåte. Utgangspunktet for navneformen Ranei kan selvsagt være Ranveig, men det kan like godt være Randi. Randine er nok en mer 'påpyntet' form. Jeg synes nok det er brukbart med indisier som peker mot at din Randine er identisk med Ranei Gjertsdatter fra Næs verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Jeg har lånt bygdeboka for Holt, men finner ikke noe om Gasmann slekten der. Det kan hende jeg har oversett noe. Jeg har boka som er skrevet av Sv.Svensen og trykt 1978 på Tvedestrandpostens trykkeri. Er Gasmann slekten nevnt i denne? Jeg har også den som er utgitt 1940 med rettelser. Jeg finner Gjert Sørensen og Gustavsen slekten. Kan noen hjelpe meg å finne sidetall hvis de er nevnt i boken?Hvem av døtrene til Herman Gustavsen var gift med Gjert Sørensen (f.1746) og mor til Søren Gjertsen født 1775?På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Hei alle sammen. Nå har jeg fått utrolig mye stoff om denne slekten. Finner dere noe så er det bare til å skrive til meg på heikarls@online.no. Tusen hjertlig takk for all hjelp. Dere har vært suverene !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.