Gå til innhold
Arkivverket

[#24743] dåpen til Randine Gjertsdatter f. 7.1 1841 på Næs jernverk på Nedenes i AA


Gjest Heidi Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Karlsen

Kan noen hjelpe meg med å slå opp når hun er døpt dersom det er noen som har kirkebøkene? Trenger å få en bekreftelse på om Gjert Sørensen og Anne er hennes foreldre. Gjert var skolelærer og vil gjerne vite om dette kan stemme. Han er den eneste kandidaten jeg har funnet. Ved Randines giftemål i Langestrand kirke i Larvik står Gjert Sørensen oppført som far, men kan det være denne skolelæreren som er faren? Dette hadde vært gøy å fått bekreftet da jeg har fått kopi av en bok som Gjert har skrevet om sine opplevelser som skolelærer og jeg selv er lærer. Jeg vet også at det er en vei i Grimstad som er oppkalt etter han, men er han min tipp tipp tipp oldefar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei! I Holtboka s.900 står det ei Rannei Gjertssen f.1841, hun er datter av Gjert Sørensen og Ingeborg Jørgensdatter. De har også en sønn ved navn Søren. Gjert er født i 1804. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Hei Grethe Randine giftet seg Olsen. Hvis du ser på den lenken så finner du Charlotte Sofie og det er min tippoldemor. I følge arkivet til mormonerene så er Gjert Sørensen faren men er han den samme som er skolelærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den Gjert Sørensen som er nevnt i Holt-boka s. 900 er ikke identisk med skolelæreren, men de var i slekt (firmenninger, tror jeg). Begge nedstammet fra masovnsmester Søren Gjertsen (1702-1763) ved Egelands verk og Lisbeth Giliusdatter Gasmann (1718-1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Har du flere opplysninger om masovnsmester Søren Gjertsen (1702-1763) ved Egelands verk og Lisbeth Giliusdatter Gasmann (1718-1801)? Kan de komme fra Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, de kom ikke fra Kongsberg. Søren Gjertsens far, Gjert Jansen, var også masovnsmester på Egeland. Familien kom dit da verket kom i drift i 1708. Hvor de da kom fra, vet jeg ikke. Lisbeth Giliusdatter var datter til hammermester Gilius Hansen Gasmann. Han var født i Bråfall, Silvberg i Sverige - der faren, Hans Giliusson Gasmann (Gatzman) drev ei jernhytte. Faren fulgte for øvrig med til Egeland og døde der i 1734 (Søndeled-boka, bd. V påstår at han da var 106 år). Han hadde en periode rundt 1700 vært masovnsmester på Hakadal verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen Heidi! Se på nr. 24735. Ellen Marie Sandviks innlegg om Egidius Andersen. Her er det noe om mulig fellesaner. Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Hei Gunn! Jeg kan ikke klare å se hvordan de er i slekt. Jeg har problemer med de nye sidene i digialarkivet. Kan du vise meg hvordan de er i slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen. Jeg oppdaget bare at du fikk et svar om oprinnelsen til Gasmann-slekten. Den Gilius Hansen Gasmann, som emigrerte fra Sverige er den samme som blir nevnt i innlegget hos Ellen Marie Sandvik. Det er samme hjelperen som har opplyst om dette, og jeg tenkte at dere kunne samarbeide om letingen, hvis det viser seg at dere har fellesaner. Her er elnken til innlegget håper jeg. Lenke Dere finner vel ikke ut om dere er i slekt uten å sjekke kirkebøker, eller skifter. Vet ikke hvor gode bygdebøker for Holt egentlig er. Det var opphavet til Egidius Andersen som jeg sammenliknet med. De nye arkivene er greie, men hvis du plundrer så les bruksanvisningen i arkivforum.Der har ansvarlige forklart litt om mulighetene. Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er flere debatter som nå pågår samtidig med nesten samme emnefokus. Jeg har lagt inn et relevant svar vedr. Gjert Sørensens slekt på Næs jernverk i Holt i debatt nr. 24742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.