Gå til innhold
Arkivverket

[#24744] Ole Olsen fra Karlskrona i Sverige f. ca 1793. Hvor finner jeg han i Sverige?


Gjest Heidi Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Karlsen

Han ble gift med Beate Syvertsdatter i Vår Frelsers kirke i Christiania. Foreldre til Beate er Syver Larsen f. 1777 og Gudbjørg Olsdatter. Jeg har henvendt meg til det arkivet som har med Karlskrona å gjøre og de kunne ikke finne han. Er det noen som vet mere om Ole Olsen og hvor jeg kan henvende meg i Sverige? Er det flere steder som heter Karlskrona kanskje? Ved giftemålen med Beate kan det kanskje stå hvem som er far til Ole Olsen? Er det noen som kan finne det for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Ole og Beate ble viet i Vår Frelsers kirke i Oslo den 17 august 1833. Har fått bekreftelse på vielsen før men ingen far til Ole. Men kanskje det er noen der ute som har opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nevnte ingen denne karen da? Jeg la inn et søk med en varable på +/-5 år. Den eneste kandidaten som jeg fant var denne:-----Familysearch Vital records-----Olaus OLOFSSONBirth: 28 Dec 1793 Place:Karlskrona, Blekinge, SwedenChristening: 29 Dec 1793 Place: Karlskrona, Blekinge, SwedenFather: Olof TROSTESSONMother: Bengta-----Synes du skal sjekke kirkebøkene for å se hva som skjedde med denne Oluf. Kanksje flyttet han et, eller var sjømann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei ! Du kan selv låne mikrokort fra Karlskrona Amiralitetsförsamling gjennom ditt bibliotek fra SVAR. Bestill følgende : Födelse- och dopsböcker: CIa: 9, År:1785-1795 kort nr.47912 9 kort. og CIa:10, År:1796-1812 kort nr.47913 9 kort.Hilsen Arild O. Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Hei alle sammen. Takk for god hjelp. Er det sånn å forstå at faren til Ole Olsen er nevnt som Olaf i vielsen til Ole og Beate? Er det Ole Olsen som er nevnt når det gjelder dåpen i Amiralitetsforsamlingen? Hva er Amiralitetsforsamlingen for noe? Hvordan kan jeg være sikker på at denne Olaus er riktig når han fornorsket navnet? Det er et evig rot med de navneskikkene de hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Her er det jeg har fått fra arkivet i Sverige*:* Enligt min sökning i Karlskrona amiralitetsförsamlings födelsebok för 1793 har jag inte kunnat finna någon Ole Olsen. Det är ju inte osannolikt att han kan ha bytt namn då han flyttade till Norge och har då tidigare haft ett annat namn.Jag hittade flera barn som blev döpta till Olof eller Olaus men endast två där fädrarnas namn var Olof till förnamn. Vid den tiden var det vanligt att barnet fick sitt efternamn efter faderns förnamn, t ex Olof blir Olofsson eller Olsson osv.Om Ole Olsen är en förnorskning av det svenska namnet kan hans namn har varit Olof Olsson. Jag hittade två barn som var döpta till Olof och faderns förnamn var Olof. Det var dels Olof Ströbys och Brita Catharinas som Olof, som föddes 1793-12-22 och Olof Tröstensons och modern Bengtas son Olof som föddes 1793-12-28.Om någon av dem är den rätta är med andra ord svårt att säga. Inga husförslängder finns vid den tiden för Karlskrona amiralitetsförsamling, så man kan inte följa dem den vägen.Om du har något flyttningsdatum då han kommer till Norge, kan man eventuellt se om det stämmer med de svenska flyttningslängderna om det finns för den tiden. Det har jeg ikke.Tyvärr är det ingen mer information som jag kan få ut av de uppgifter som finns idag, men har du något som kan komplettera detta är du välkommen att kontakta oss för vidare forskning.Källa: Karlskrona Amiralitetsförsamling, C I a:9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ad innlegg 7; av innlegg 3 kan du se at kilden er Familysearch, og Olofs fødsel...ikke Ole's giftemål.Synes ikke at navneskikkene var rotete jeg, det er bare det at enkelte navn kunne opptrer i variasjoner.Siden du allerede hadde opplysninger om kandidater i Karlskrona ville det være fint om du hadde kommet med dem først. Kirkebøkene fra Amiralitetsforsamlingen kan du bestille via svenske SVAR.Wikipedia: ...' Amiralitetsförsamlingen i Karlskrona ligger i Blekinge län. Karlskrona Amiralitetsförsamling är en församling i Karlskrona-Ronneby kontrakt, Lunds stift bildad 1685....'På svenske Genline ligger de fleste kirkebøkene fra denne forsamlingen online mot at du betaler da Lenke . Alternativet er at noen gjør et oppslag for deg, enten noen her eller på svenske Rötter (anbytarforum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.