Gå til innhold
Arkivverket

[#24751] Hvor er Østen Christensen f. ca 1777, Mo, Nordland i 1801- tellinga?


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Østen finner vi i folketellinga 1865 på Vatne i LurøyLenke. Han er der gift for andre gang med Anne Pedersdtr. Han ble første gang gift med Marit Gabrielsdtr. død. 7. oktober 1827 i Lurøy. Østen og Marit hadde disse barna (de kjente): Karen Maria f. 1815, Christiana f. 1818, Gabriel f. 1821, Lorents Christian Theting f. 1823 og Gisken f. 1826. Alle barna fra Lien i Lurøy. Er inntresert i Østen's foreldere. Er det noen som kan hjelpe meg?MVH Rune Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Tja, den var vel ikkje heilt enkel denne.== Er fødselsåret på Østen rett? Eller har du kun den info som står i FT1865?== Kvar finn ein første kona hans i FT1801 (om ho då var fødd)?== Og for info, kvar er andre kona hans i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Marit døde 1827, 40 år gammel,Lien, Lurøy, da er hun født ca. 1787 og jeg har idag funnet at Østen døde 13. oktober 1869, 95 år gammel på Vatne, Lurøy. Pauline må være barn fra 2. ekteskap og da må Østen og Anne være gift mellom hans første kones død(1827) og omkring Paulines fødsel(ca. 1833).Og i vigselslistene står det vel hvem hans far var? Er det noen som har kirkebøkerne før Lurøy i denne perioden og som kunne ha skjekket opp dette for meg. Fikk ikke tid å sjekke dette idag og har ikke annledning til å sjekke dette før på Torsdagen:( MVH Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Rune. Som far til Østen Christensen- 1774-1869 har jeg Christen Eriksen, f. 1758, Mo, Nord Rana Christen var sønn til Erik Østensen, f.ca 1731, d. 1786. Far til Marith Gabrielsdatter, f.ca 1795 har jeg Gabriel Sakariassen fra Langfjell, Nord Rana. han var gift med Ingeborg Persdatter, f. ca 1762. Jeg tror hun var fra Røffen. Ellers så bodde Lorents ved Gjervalvatnet i Rødøy.Mvh, Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rune Andre Nygård

Hei, Østen ble døpt 30/12 1781 fra Snasen i Mo, Nordland og konf. 1801 fra Fisktjønnmoen, Mo. Hans foreldre var Kristen Eriksen f. 1758, Storbekkmoen, Mo og Maren Holgersdatter Brennås? f. ca 1754. Østen ble gift i 1813, Rødøy med Marit Gabrielsdatter Skonseng f. 1790, datter av Gabriel Olsen og Karen Pedersdatter. Marit Gabrielsdatter Langfjell som Birger nevner her, døde på Langfjell i 1865Lenke. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her kommer det jeg finner i bygdeboka, og det jeg har i slektsprogrammet mitt:1)Kristen Eriksen født 1758, som sikkert er født på Storbekkmoen.Foreldre:2)Erik Østensen Stillvass-stranda, men født på Granheia i 1731. Han ble døpt i Moe kirke 1.pinsedag 1731. Han ryddet plassen Storbekkmoen i 1750-årene, flyttet til Kvannlia i 1763-64.. Senere flyttet han til Fisktjønnmoen i ca 1783, og han døde i 1786. Han ble gift med Kirsten Kristensdatter fra Sør-Neverneset.3)Kirsten Kristensdatter Sør-Neverneset født ca 1729, og død på Fisktjønnmoen i 1807.4)Østen Eriksen Granheia døpt i Hemnes kirke søndag mellom jul og nyttår 1708, som var gift med Barbara Olsdatter i 1728. Han var bruker i Malmhaugen fra 1732 før han kom til Storbekkmoen, hvor han fikk bbr 06.07.1746.Han er også skrevet om under Sæterdalen, og han ryddet denne plassen i ca 1764. 5)Barbara Olsdatter. Gift med nr. 4. Deres barn:a)Ane født 1728b)Erik døpt 02.02.1730 i Moe kirkec)Erik(se anenr. 2 her).d)Ingeborg født 1733e)Bereth født 1736Østen ble gift 2 i 1761 med Ane Kristensdatter.6)Kristen Davidsen Plurheia som levde fra ca 1685 og til 1729. Han ryddet gården Sør-Neverneset i 1714, og var bruker alene til 1733, og igjen bruker alene fra 1737 til 1739. I 1722 betalte han gressleieskatt, og fra 1723 betalte han vanlig skatt. Boet etter Kristen var verdt 47 riksdaler, og her var det 10 smånaut og 26 storfe i skiftet etter han. Han ble gift i 1714 med Karen Simensdatter.7)Karen Simensdatter gift i 1714 med nr. 6 barn:a)Kristen Kristensen født ca 1716b)Nils Kristensen født ca 1718c)Johanna Kristensdatter født ca 1721d)Ane Kristensdatter født ca 1725e)Kirsten Kristensdatter født ca 17298)Erik Østensen Fagerlia født ca 1683, og død i 1765. Han ble trolovet med Marithe Fagerlien 15.05.1706 i Hemnes kirke.9)Marithe Eriksdatter Fagerlien. Barn med nr. 8:a)Østen Eriksen Granheia døpt mellom jul og nyttår 1708(se anenr 4 her).b)Beret Eriksdatter født 1712c)Holger Eriksen født 1714 og død 1784. Han var gift 4 ganger.d)Oluf Eriksen Granheia døpt i Hemnes kirke Septuagesima 1716.Han ble forlovet 14.09.1738 med Ingeborg Olsdatter i Moe kirke.e)Anne Eriksdatter Granheia født 1718 og død 1782. Hun var gift med Oluf Israelsen Gaastjønnlia(senere Rundhaugen/Furuheia/Kinderkeis).f)Sacharias Eriksen Granheis født 1720g)Eli Eriksdatter Granheia født 1721h)Marit Eriksdatter Granheia døpt 1.søndag i faste 1724 i Hemnes kirke.i)Jens Eriksen Granheia født 1727.12)David Persen som ble født ca 1651 og død etter 1718(han er også min ane). Finner med dette navnet som passer i manntallet 1666 på internett, som passer aldersmessig. Han var bruker av Nergarden i Plurheia i ca 1700-1706, og var bruker av hele gården ca 1706-ca 1710/1714(bygdebokforfatteren blir ikke enig med seg selv her).Deretter var han bruker av kun den ene delen frem til 1718. Da var han forarmet, og de siste årene bodde han delvis sammen med sønnen Per. Det er ellers skrevet en historie om han i 'Folketru og folkeliv 2' side 36 av Johan Hveding: En mann het David Persen og var fra Nord-Rana. Han kjørte frem tømmer, og da hørte han en stemme under tømmeret som jamret seg og bad han flytte dungen og lovet lønn. Så flyttet han tømmeret og fant en kniv. Dette er også gjengitt i 'Hemnes og Mo prestegjeld til 1850' på side 449. Han var muligens gift med Kirsten Joensdatter, men dette er bare teori.13)Mulig kone til David og mor til Kristen var Kirsten Joensdatter som er oppgitt å være 87 år som gravlagt 31.05.1733. Kirsten er jo et navn som er i etterslekten til David iallefall, og dette ble diskutert på Digitalarkivet en gang. Vi kan vel kalle henne for en 'teori'. Barn av David og hans kone:1)Per Davidsen født ca 1670-1681(forskjellige opplysninger i kildene). Skifte på han i 1739. ift 24.09.173 med Beret Persdatter. Han ble gravlagt 05.06.1739 på Moe kirkegård2)Jens Davidsen født ca 1675-81, og død i ca 1739. Fikk en datter uten navn døpt 09.08.1705, og barnets mor var Ane Eliasdatter. Han ble jo gift med Eli Østensdatter Granheia 30.04.1713.3)Kristen Davidsen(se anenr. 6 her).4)Ola Davidsen født ca 1690 og død 1766. Han var gift 2 ganger.5)Berith Davidsdatter nevnt i broren Pers skifte i 1739.16)Østen Eriksen Granheia født ca 1645-47. Etter skattemanntallene var han bruker i Granheia i perioden 1700-1709, men må ifølge bygdeboka ha vært i Granheia allerede i 1684. Han var da skyldig Albert Jensen i Åkvika for 2 kyr. Han var iallefall bruker i Granheia ved manntallet 1701. Dette er jo også min ane. Barn:a)Eli Østensdatter som ble født ca 1682, og er oppgitt å være 83 år da hun døde 30.11.1765. Hun ble gravlagt 15.12.1765 på Moe kirkegård. Eli var først gift med Ola Israelsen Skonseng og hadde 4 barn med han, og gift 2 med Jens Davidsen Plurheia(ca mellom 1675 og 1681-gravlagt 29.09.1739 på Moe kirkegård). Eli og David ble gift 30.04.1713 i Hemnes kirke, og de fikk 5 barn sammen.b)Erik Østensen Granheia(se anenr. 8 her).32)Erik Østensen som var bruker i Granheia fra ca 1661-ca 1690. Sønner i 1666:a)Østen Eriksen(se anenr. 16 her).b)Ole Østensen født ca 1649, og var 17 år ved manntallet 1666.c)Mikkel Eriksen Granheia født ca 1656.Noe av dette har jeg i slektsprogrammet og noe fra bygdeboka, dem jeg har datoer på angående etterkommere av søsken av mine aner er litt tilfeldig ut fra hva som har dukket opp i kirkeboka når jeg så etter mine aner. Derfor er det noen jeg har dåpsdato på i søskenflokker her, mens andre har jeg det ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er skifte på Maren Holgersdatter i Uldbækheien i 1796, og arving var da ektemannen Kristen Eriksen. Det er bare navnt at de hadde 4 sønner og 1 datter. Det er skifte på en Karen Eriksdatter i Fagerlia i 1754, og ektefelle var da Holger Johansen. Barn nevnt i skiftet: Johannes Holgersen 9 år, Erich Holgersen 5 år, Berit Holgersdatter 14 år, Anne Holgersdatter 2 1/2 år og Maren Holgersdatter 19 uker.Holger Johansens aner er å finne i bygdeboka, men jeg vil være sikker på at dette er de riktige før jeg skriver noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Anne Lise! Anene til Kristen har jeg også fra bygdeboka. Når det gjelder skiftet så er det vel etter 'Christen Erichsen Guldbecheien' du tenker på, eller? Her er det nevnt 5 barn(deres navn er ikke nevnt i skiftet) og enka Maren Holgersdatter. I skiftet står det at Christen 'i Raenens store elv bortkom' og at boet var falitt.Kan her nevne barna til Kristen og Maren: 1. Østen f. 1781, 2. Holger f. 1783 på Snasen, 3. Erik f. 1785 på Krokstranda, 4. Johannes f. 1787 på Selåmoen og 5. Anna f. 1791 på Grønnfjellnesset. som foreldre til Maren har jeg Holger Jonsen f. 1723 fra Villen og Anne Eriksdatter f. 1721 fra Brennasen.I FT 1801 finner jeg enka Maren i tjeneste hos søstra Beret og ektemannen på Nord-Nævernesset i Rana. På denne gården er det 2 i tjeneste som må være barn til Maren, Holger Christensen 17 år og Anna Christensdatter 10 år[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11833&gardpostnr=245&merk=245#ovre>Lenke.Har funnet ei Maren Holgersdatter død 1827 på Lien, Lurøy, 80 år gammel som må være den samme person som vi finner i 1801.Jeg har også på dette forumet skrevet tidligere innlegg som omhandler noen av disse personeneLenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei jeg mener Uldbeckheien, og det står på side 194. Det kan godt hende at det egentlig skal være Guldbeckheien. Jeg har ikke noe særlig om Karen, men har en del om hennes aner fordi hun er datter av Ane Gregusdatter som er søster av min ane Dordi. Her er det jeg har om Karen og anene:1)Karen Eriksdatter. Jeg har henne som født ca 1719, men har ikke skrevet kilde til dette. Foreldre:2)Erik Olsen Brennåsen født ca 1692, og det var skifte på han i 1752. Gift i 1716 med Ane Gregusdatter Jamtlia. Erik var rik og betalte 50 riksdaler i formueskatt i 1748 I 1747 ble han stevnet i retten for ulovlig handel med brennevin, og han hadde solgt brennevin til noen 'lapper'.3)Ane Gregusdatter Jamtlia som var født ca 1688, og gift med nr.2. Barn:a)Ola Eriksen Brennås født 1717, og gift med Barbro Olsdatter.b)Karen Eriksdatter Brennås født ca 1719c)Anne Eriksdatter Brennås født 1721d)Sacharias Eriksen Brennås døpt 3.Kongersdag 1724 i Moe kirke.e)Maren Eriksdatter Brennås født 1726f)Anders Eriksen Brennås døpt fastelavenssøndag 1728 i Moe kirkeg)Thomas Eriksen Brennås døpt i Moe kirke 1.påskedag 1730.h)Gregus Eriksen Brennås døpt Dom.7.p.trinit. 1732 i Moe kirke. Besteforeldre:4)Ola Eriksen født ca 1651, som var 50 år ved manntallet 1701. Sønner i 1701 fra tellingen på internett: Wigsen Olsen Brennås født ca 1689, Erik Olsen Brennås født ca 1692, Anders Olsen Brennås født ca 1693.6)Gregus Ørjansen Jamtlia født ca 1650. Han var bruker av Innigarden i Jamtlia fra 1696 til ca 17257)Ane Andersdatter født ca 1662, og etter å ha diskutert med andre har jeg en sterk teori om at hun er søster av Anders Andersen Berg, og dette på grunnlag av at flere av Anes og Gregus sin etterkommere var faddere på Anders Andersen mange barn og Anders selv var fadder på 2 av barna til Ane og Gregus sin datter Dorthe. Hennes far kan være Anders Steffensen Villen. Oldeforeldre: 12)Ørjan Gregussen født ca 1625, som kom fra Jamtland til Hattfjelldal og så videre til Rana.14)Anders Steffensen Villen(???).Dette har jeg fått fra noen andre angående mulige barn på Anders: Anders Andersen Berg, Steffen Andersen, Sacharias Andersen, Berit Andersdatter født ca 1659 og gift med Ole Ørjansen Jamtli, Ane Andersdatter(se anenr. 7) NB! Dette er ikke helt sikkert, og har kommet frem med at jeg utvekslet med en om faddere i disses etterslekt, og jeg har også Anders Andersen Berg som ane på 2 andre slektsgrener. Også de samme fornavn går igjen på noen av etterslekten på de nevnte her.Tippoldeforeldre:24)Gregorius Jonsen født ca 1600. Han var fra Jamtland, og i bygdeboka er det nevnt at en Gregorius var husmann i Jamtlia ca 1648-52, og at dette kan være far til den Ørjan Gregussen som kom fra Jamtland. Jeg har 3 sønner på han: Ørjan født ca 1625, Gregus Gregussen og Ole Gregussen.Tipptippoldeforeldre:48)Jon den gamle født ca 1550 . Jeg har ikke noe annet enn at han var fra Jamtland skrevet inn, Jon med sønn og sønnesønn her der det skrevet om i 'Våre Forfedre' som er et blad for dem som er medlem av Rana Slektshistorielag. Har bare Gregorius som sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Ja, jeg har anene til Holger Jonsen fra bygdeboka, har du tilleggsinfo utover det som står i bygdeboka så vil jeg gjerne at du skriver dem opp når du har tid. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det eneste jeg har som ikke står i bygdeboka er skifte etter Holgers mor Berete Hansdatter i Villen i 1732. Arvinger var ektefellen Jon Olsen, og deres barn:a)Peder Joensen 23 årb)David Joensen 20 årc)Hans Joensen 16 ård)Ole Joensen 13 åre)Jens Joensen 10 1/2 årf)Holger Joensen 8 1/2 årg)Joen Joensen 6 årh)Karen Joensdatter. Alder ikke oppgitti)Kirsten Joensdatter. Alder ikke oppgitt.Formynder for de umyndige var faren, med tilsyn av morbror Jens Hansen Sttenbeckhaugen. Det er en Jens Hansen i Stenbechaugen som er nevnt i skifte etter sin kone der i 1747, og det er skifte på han i 1749. Barn i 1747: Hans Jensen, Joen Jensen, Kirstie Jensdatter som var gift, Dordi Jensdatter som var enke. I 1749 er skiftet etter Jens Hansen skrevet 2 ganger, og på den andre gangen er det nevnt at alle 4 barna var gift.Siden du kanskje ikke har sett dette skiftet og kanskje ikke visste at Berets bror Jens var i Steinbekkahugen tar jeg med det som står på side 122 i bygdeboka: Jens Hansen var 30 år i 1701, og han døde i Juni 1749, og han var bruker i Steinbekkhaugen fra ca 1700 til 1747. Han var gift med Eva Jonsdatter(ca 1667-Juni 1747).Far til din ane Berethe Hansdatter og Jens Hansen blir da: Hans Jensen som brukte 1 pund av Midtgarden i Steinbekkhaugen i perioden ca 1682 til 1697. Høsten 1703 var han innstevnet av Maren i Bardalselva for gjeld på 2 1/2 riksdaler. Høsten 1704 hadde han enda ikke betalt, og fikk avslag til 2 riksdaler fordi han var fattig. Dette skulle han betale innen 2 år. Han og sønnen Jens var også innstevnet av Hans Persen Klæbo for gjeld i 1703.Berete står jo ikke som barn av Hans Jensen her, men siden Jens Hansen Steinbekkhaugen er Beretes barns morbror så blir hun jo selvfølgelig datter av Hans Jensen hun også. Det var det jeg hadde mulighet for å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Takk Anne Lise. Var på arkivet idag og sjekket skifte etter Christen Erichsen Guldbeckhejen den 29. november 1796 og fant en interessant opplysning: En Hans Holgersen Hulbæchkmoe? Er oppnevnt som verge til enka Maren. Etter søk i FT 1801Lenke og med hjelp av bygdeboka viser det seg at denne Hans Holgersen er Marens halvbror. Hans er f. 1758, og sønn av Holger Jonsens andre kone Ingeborg Hansdatter. Dette øker sjansen for at det er riktig familie. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Anne Lise, det skifte du nevner ovenfor på Maren Holgersdatter i 1796, står det i skifteprotokoll for Helgeland? Har sjekket protokollen men finner den ikke verken på den anngitte siden eller i registeret. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Beklager at jeg så litt for fort da jeg skrev om skiftet i 1796. Det er selvfølgelig skifte på Marens ektemann Kristen Eriksen ser jeg nå, og det står på side 194 i 'Skifter fra Hemnes/Moe 1780-1810' skrevet av Svein Edvardsen. Så her kan det være et helt annet sidetall en i den egentlige skifteprotokollen. Ser ellers at Svein Edvardsen iallefall når det gjelder noen skifter har ført skiftene på året de var sluttet, men skifter kan jo gå over flere år. Så det kan hende at skiftet etter Marens ektemann Kristen Eriksen står på et annet år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Ja, da snakker vi om det samme skifte, ble litt forvirret her:)Jeg har sjekket primærkilden og da er det ikke rart at det ble en helt annen henvisnig til den siden skiftet gjelder:). Det kan være i forbindelse med at Maren giftet seg opp igjen at det ble holdt skifte etter ektemannen(Maren giftet seg 2. gang i 1808).Kan legge til at det er Guldbeckheien og ikke Uldbeckheien som var Christens oppholdsted da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har heller aldri hørt om Uldbeckheien i Rana, men jeg måtte jo skrive det som sto. Det er mulig jeg også kommer til å se originale skifter på mikrofilm for Helgeland, men foreløbig har jeg prioritert å gjøre det for andre steder hvor det er dårligere med kirkebøker. Når det gjelder å tolke originale skifter så er jeg vel en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Kan her skrive ned hva jeg har funnet ut om Kristen og Maren og barna deres: Kristen Eriksen, sønn av Erik Østensen Fisktjønnmoen og Kirsten Kristensdatter Nævernes, ble født i 1758 i Storbekkmoen, Mo. Når Kristen døde er jeg ikke helt sikker på, men finner en ”Christen Erichsen Fagerjorden” jordfestet 17. søn. et. Trinit. 1796, med oppgitt alder på 32 år. Samme året er det skifte etter en ”Christen Erichsen Guldbeckheijen” datert 29. november. Her er nevnt enka Maren Holgersdatter og 4 sønner og ei datter. Vi får i skifte også det jeg selv tolker som hans dødsdato og dødsårsak, ”den 6 te junii i Raens Store Elv bort kom”.Kristen giftet seg med Maren Holgersdatter], datter av Holger Jonsen Strandjorda og Anne Eriksdatter Brennås, den 6. januar 1782 i Mo, Nordland. Maren ble født omkring 1754 på Brennåsen i Mo. Hun er i 1801 hos søstra Beret i tjeneste på Nord-Nævernesset. Maren Holgersdatter giftet seg på ny med Lars Mikkelsen Lien i Lurøy den 2. august 1807. Maren døde på nyåret 1828 på Lien, Lurøy, med en alder oppgitt på 80 år.Barn av Kristen og Maren: 1. Østen Kristensen ble født i oktober 1781 i Snasen, døpt den 30. desember s. å Østen er ikke å finne i FT 1801, men senere dette året er blir han konfirmert fra Fisktjønnmoen. I skifte 1807 etter Kirsten Kristensdatter er han nevnt som en av arvingene etter faren som nå er død og det opplyses at Østen er i tjeneste på gården Almlien hos Anders Hansen. I årene 1811-14 er han i tjeneste hos presten Theting på prestegården i Rødøy. I de militære rullene 1811-13 er Østen oppført som ”Er Frisk”. Østen giftet 1. gang med Marit Gabrielsdatter. Skonseng, datter av Gabriel Olsen Skonseng og Karen Pedersdatter , den 26. desember 1813 i Rødøy. Marit ble født i 1790, Skonseng. Marit omkom trolig på sjøen den 7. oktober 1827, med adresse Lien i Lurøy og oppgitt alder på 40 år gammel. Østen giftet seg deretter med Ane Maria Pedersdatter Granheia, født i 1797, datter av Peder Andersen Granheia og Dortea Israelsdatter Plurheia, den 2. august 1829 i Lurøy, Nordland.2.Holger Kristensen ble født i 1783 på Snasen i Mo, døpt den 27. juli s. å . I 1801 er han i tjeneste på Nord- Nævernesset, der også mora og søstera Anna er. Herfra ble han samme år konfirmert. I 1807 er han i tjeneste hos Gabriel Zackhariasen Langfjell. Holger giftet seg med Ane Katrina Kristensdtr. Tømmerdal, født 1790, datter av Kristen Kristensen Tømmerdal og Olava Størkersdatter, den 22. august 1813 i Rødøy, Nordland. I 1817 fikk han ei datter Maren Carolina, døpt den 17. august 1817 i Tromsø, Troms med pike Eva Olesdatter. Holger har i dåpen status som ”Gift Mand”. ”Fraskildt Æktemand” Holger Christensen fikk ved KGL. resolusjon av 27. november 1848 lov til å inngå ekteskap med Abigael Kirstine Johansdatter, datter av Johan Gottlieb Johansen Kreuzer og Gjertrud Susanne Ingebrigtsdatter, den 14. oktober 1849 i Lenvik, Troms. Abigael ble født den 30. mai 1823 i Talvik, Finnmark 41 og ble døpt den 22. juni s. å. I 1865 er Holger og Abigael på Rødberghavn i Lenvik, Troms der han har status som fattiglem. Holger døde her den 23. februar 1867.3.Erik Kristensen ble født den 7. mai 1785 i Krokstrand, Mo, Nordland, ble døpt den 26. jun 1785 s. å.J Jeg finner han ikke i FT 1801, men i 1807 er han i tjeneste på Langfjell i Mo. I ufredsåra like før 1814, var Erik utkomandert til sjøforsvaret. Erik giftet seg med Marit Jakobsdatter Forslandsdalen , født i 1797, datter av Jakob Pedersen Fiplingdal og Sakarina Johannesdatter Vedåga, den 2. januar 1820 i Mo, Nordland. Erik var 1823-28 brukere på Forslandsdalen i Leirfjorden, før familien flyttet etter Marits foreldre til Litl-Fiplingdalen og rydda gården kalt 'Kildhaugen' omkr. 1829/30. Faren til Marit, Jakob Pedersen, også kalt 'Gammel-Jakob' hadde bodd her noen år og var bruker på nabobruket 'Lia', Litl-Fiplingdalen. Erik satt med bygselretten til 1858, men i realiteten har han nok sluttet omkr. 1850-51. I FT 1865 er Erik enkemann og føderådsmann hos sønnen Kristen på Litl-Fiplingdalen i den gang Vefsen prestegjeld. Erik døde den 6. mars 1873 på Kildhaugen I Litl-Fiplingdalen, Grane, Nordland.4.Johannes Kristensen ble født i 1787 i Selåmoen, Mo, døpt den 11. november s. å. Johannes er muligens fostersønn på Raendalen i Nesna i 1801. Han er i 1817 i tjeneste på Herset, Nesna, senere på Husby i Nesna. Johannes giftet seg med Karen Thomina Iversdatter Nordbostad, født 1794, datter av Iver Hågensen Nordbostad og Sigrid Anna Hansdatter , den 31. august 1817 i Nesna, Nordland.17 Karen ble født i 1794. Senere ble Johannes bruker til Ås(Overstugugården) i Lurøy. I 1865 og 1875 har han føderåd på gården. Johannes døde her den 25. februar 1882. 5.Anne Kristensdatter ble født i 1791 i Grønnfjellnesset, Mo, døpt den 20. oktober s. å. I 1801 er hun sammen med mora og broren på Nord-Nævernesset og i 1807 er hun i tjeneste i Rødøy. Mer har jeg ikke om henne.Kildene jeg har brukt foruten folketellinger på nettet er kirkebøker(Hemnes, Rødøy, Lurøy), skifteprotokoller og ved noen tilfeller millitære ruller, alle statsarkivet i Trondheim. Rana bygdabok bn. 3, Mo prestegjeld, Vefsen bygdabok særbind 3, gårdshistorie for Grane og Lurøyboka 1990. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Berit, jeg er klar over denne Østen Eriksen. Denne Ole Eriksen er jo farbror til Østen Kristensen og stedet Ole Eriksen har kalles Fisktjønnmoen. Farsnavnet er feil, men både alder og oppholdsted passer jo så sannsynligheten er stor for at det er riktig person. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Vatne

Hei, interessant stoff om Østen Christensen født 1781 i Snasen og død i Vatne 13.10.1869. Jeg er forøvrig etterkommer etter denne Østen. Jeg har selv lett mye etter han i folketellingen 1801 uten å finne ham. Etter skifter og øvrige kilder ser vi at det har vært en fattig familie som har fartet mye fra gård til gård. Faren Christen hadde i følge skiftet en gjeld på 62 rd - 4 sh og 8 ort. Av eiendeler hadde han bare klær og noe verktøy. (jeg har skrevet av dette skiftet i sin helhet) På grunn av at Østen ikke har hatt fast bosted kan han rett og slett være uteglemt i tellingen.Jeg har også skiftet etter faren Erik Østensen (31.juli 1786) Han har drevet med gårdsbruk me bl.a. 8 kyr, 1 kvige, 4 voksne geiter, 5 voksne sauer, 3 jømmersauer.Er dere andre som har skrevet innlegg her også etterkommere etter Østen?Hilsen Geir Vatne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Geir, jeg er også etterkommer av Østen. Når det gjelder hvor han er i 1801, så er som jeg kan se enten uteglemt i tellinga eller så er det han som Berit henviser til. Hvilke av barna til Østen er det du er etterkommer av, Geir? Jeg er etterkommer av Østen og Marits førstefødte? Karen Maria f. 1815 gift 1846 med Jakob Kristian Hansen f. 1817 fra Bogen, Lurøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er ikke etterkommer av Christen Eriksen, men har noen felles aner med han og dere Geir og Rune Andre. Hvis dere ser på mitt innlegg(6) her, så er de yngste felles anene vi har nr. 12 og 13 David Persen og den mulige anen Kirsten Joensdatter. Jeg skal videre på deres sønn Jens Davidsen. Nr 16 Østen Eriksen født ca 1645 som var far til min ane Eli Østensdatter(ca 1682-30.11.1765) er også min ane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Vatne

Jeg er etterkommer etter Gidsken som var Østen og Marits siste datter før hun omkom på sjøen. Slekta etter Østen har vært bosatt her i Vatne helt siden Østen flytta hit først på 1830-tallet. En annen bror av Østen flytta til gården Aas som grenser til gården Vatne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.