Gå til innhold
Arkivverket

[#24753] Udstuen?/Rendalen-Hedemark


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Finnes der noen tro, som har kjennskap til Rendalen- muligens Øvre Rendalen, og om der har eksistert- eller eksisterer en gård ved navn Utstuen?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hvis du går inn på 1886-matrikkelen på www.rhd.uit.no, finner du Utstuen under flere gårder i Øvre Rendal. Utstu brukes, så vidt jeg husker Rendalsboka til Jacob B. Bull, som en del av bruksnavnet på linje med Øvre, Nedre, Østre, Vestre osv.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takker for hjelpen Rune, er på søk etter en Hans Larsen Utstuen, som døper et par barn i Christiansand rundt 1810, og som har giftet seg et år tidligere. Han nevnes som soldat. Boken skulle vel være mulig å låne? Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk for hjelpen, jeg har ikke andre opplysninger om denne soldat Hans Larsen, en at han gifter seg i Christiansand 17.juni 1809 med Ellen Torgiusdtr, muligens er hun født omkring 1780, uten at jeg har helt sikker på dette årstallet. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Mulig dette er totalt bom, men i FT1801 fant jeg en Hans Larsen som tjenestfolk på Andrå i Ytre Rendal (men har ikke funnet ham i bygdeboka for Ytre): [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10432&post_nr=97&vispostnr=1124#a0>LenkeOg ei Elen Torgiusdt (dem er det få av!!) i FT 1801 for Bjelland, Vest-Agder her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

På de Utstu-brukene Jacob B. Bull har med i sin Rendalsbok er Hans Larsen fraværende. Hans er faktisk et lite hyppig forekommende navn etter det jeg kan se, ihvertfall i Øvre Rendal.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk til dere begge to for hjelpen, kirkeboken for Kristiansand og vielsen i 1809 nevner ikke navn på brudeparet sin fader.Dermed er en på jakt etter den berømmelige 'nåla i høystakken' som mange ganger tidligere. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.