Gå til innhold
Arkivverket

[#24764] Er 'Kløne' et sted?


Gjest Jonas Ljunggreen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonas Ljunggreen

HejJeg har et spørgsmål, som google.com ikke har kunnet svare på...Er navnet Kløne et sted? Jeg har flere personer i mit slægtstræ med det navn, og en af dem (Hans Andersen Kløne) var ikke født med det... Hans fader havde ikke navnet, så jeg kan kun forestille mig at han er flyttet fra et sted, der så må hedde Kløne.....Jeg håber at nogen kan hjælpe mig...Mvh Jonas Ljunggreen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har prøvet i Ryghs gårdsnavn, men fant ingen gårder som heter det. Men det finnes f.eks Kløntorp i Eidsberg ØF. Finner ingen steder som heter det heller i NAFs veibok.Det hadde kanskje vært lettere å lete om du kunne si i hvilken del av Norge det gjelder og tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søkte på nettet og fikk opp: Borgernavn-j-aa. Tror den er laget av Jan Christensen.I lista står Kløne Tord, skipper, 1696, C45, fra Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Ljunggreen

HEJDen side du har fundet, har jeg også fundet. Hans Andersen Kløne er hans fætter. Tords far, Jørgen Kløne var gift med Gurj Tordsdatter, som var bror til Anders Tordsen - Hans Andersen Klønes far. Det er lidt svært at finde rundt i, og derfor undrer navnet mig mere og mere.......Jørgen Kløne var født omkring 1640 og død 1680 i Larvik. Hans Andersen Kløne er født i Larvik nok omkring 1665....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hans Kløne var sønn av Anders Torsson (d. ca. 1675) og Idde Reiersdatter i Larvik. I 1666 var han 2 år gammel, og altså født ca. 1664.Hvorfor han tok navnet, vet jeg ikke. Jeg kjenner ikke til at noen av hans søsken brukte navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Funnet:Porsgrunns historie, bd. 1, Statistiske tabeller, Tabell XXXII Handelsflåten 1696: Tord Jørgensen Kløne, Larvik, s. å. n. (= siste år den er nevn) 1713 [url="http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/porsgrunn-1957/b1/tabeller/tabell-32.html>LenkeFra det gamle Skien – J. A. Schneider, kap. 4 – her er skipper Tord Kløne (Larvik) nevnt (se Stjernen) http://www.slekt.org/books/schneider/4.htmlDette vet du vel allerede om: Digitalarkivet, Skifteregister for Larvik by 1672-1812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Funnet i FamilySearch – er en base med feil, så da er kanskje også dette helt feil:Idde Reiersdatter, Nordby, Vestfold: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=700003955564&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke, gift med Anders Tordsen LenkeEr denne Anders Tordsen identisk med denne? Anders Tordsen, sønn av Tord Aslaksen Åsrum og Live Ivarsdatter Åsrum LenkeTord Aslaksen, sønn av Aslak Ingebrigtsen Åsrum og Berta Jonsdatter Nordby? Lenke og Lenke, gift med Live Ivarsdatter Lenke.Er denne Tord Aslaksen identisk med: Koppskatten 1645 for Hedrum: ”Tord Aaßerom hans Kuinde” http://folk.uio.no/khunskaa/slekt/kop1645.htmlAslak Ingebrigtsen Åsrum Lenke og Berta Jonsdatter Nordby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett i FT 1660 her i DA under Brunlanes prosti og der fant jeg en Jørgen Hans. Kløve 26 år i Hedrum, gården het enten Gaarder eller så er det ingen gårdsnavn. Det sto en del hammersmeder på samme liste så kanskje det var en av jernverkstedene. Det sto riktignok ikke Kløne, men lurte på om det kunne være feil i avskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Til Grethes innlegg (hun har helt rett i at FS inneholder feil):Idde Reiersdatter på Nordby er riktig.At Anders Torsen var sønn av Tor Aslaksen Åserum og Live Iversdatter er riktignok tippet (av Lorens Berg), men så langt har jeg ikke sett fnugg av bevis for det. Tippingen må skyldes farsnavnet - et tynt argument når det ikke kan underbygges med annet.Bortsett fra det: Tor Aslaksen var sønn av Aslak Åserum, men han het ikke Ingebretsen, men Torsen. At han var gift med noen Berte Jonsdatter, finnes det ikke belegg for i kildene. Tor Aslaksen i koppskatten er samme mann.Uansett - Anders Torsen, far til Hans Andersen Kløne var neppe sønn av Tor Aslaksen, slik det har vært hevdet. Jeg vil faktisk si at det grenser til det usannsynlige, fordi Anders Torsen ikke kan sees å ha arvet noe jordegods etter Tor Aslaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden lenka i innlegg 6 ikke virker, ihvertfall ikke for meg, så finner du skifteregisteret for Larvik her i DA under 'Type'. Der står det blant annet at Jørgen også ble kalt KLYNE. Utover det så er det nevnt en del av familien og forholdet dem i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Ljunggreen

Hej alle sammen...Jeg takker meget for hjælpen. Jeg har fundet spor af en Klyne slægt i Danmark, men sporene taber jeg i slutningen af 1500'tallet......men mange takmvh Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Ljunggreen

Hejer det forrasten ikke rigtigt forstået, at Kløne er en form for bandeord på Norsk? Jeg synes at hvis man søger på det på google, så kommer der bla. en masse uddrag fra tilg, hvor det er omtalt som et bandeord....mvh Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Nei jeg har aldri forstått det som et banneord, men en 'klønete person' er ikke så fingernem. Han roter ofte til ting. Kanskje ikke alltid så praktisk anlagt. Kan også være at personen ikke er så flink til å ordlegge seg. Han var en kløne med ord f. eks. Det er altså et negativt ord om en persons væremåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Ljunggreen

HejDet vil jeg gå ud fra, da dødsår, navn og ægtefælle virker til at være ens - så ja det må være ham......Mvh Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Ljunggreen

HejDet er sjovt - jeg skriver også selv på det forum, men der havde jeg ikke søgt..... Men det kommer ud på et for hende havde jeg set et andet sted og jeg kan på ingen måde kæde den familie sammen med Kløne slægten..Men ellers mange tak og hilsen Joans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.