Gå til innhold
Arkivverket

[#24765] Ragna Nilsen, f. Christiania 1871, g. til Sørlibråten, Sørum


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Denne Ragna (eller Ragni/Ragne?)er min svigerinnes oldemor. Hennes bakgrunn/foreldre er dessverre foreløpig ukjent for min svigerinnes familie. Det man vet er at hun ble født utenfor ekteskap i Christiania i 1871 (Kilde: FT 1900). Hun giftet seg med Olaves Johansen på Sørlibråten i Sørum, Akershus, i 1890-årene en gang og bodde der. Muligens fant vielsen sted i Sørum, men det vet dessverre ingen med sikkerhet i dag.Ragna og Olaves fikk flere barn før og etter århundreskiftet. Hun er begravet på Sørum kirkegård. Om noen hadde anledning til å se etter hennes dåp i Christiania, og eventuelt hennes vielse i Sørum, ville flere være svært takknemlige for det!Jeg er klar over at det er mange kirkesogn i Christiania, så kanskje er dette en omfattende jobb. Imidlertid er det kanskje en ide å starte med kirkeboken for Fødselsstiftelsen, siden det er kjent at hun ble født utenfor ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Trolig den Ragna som er født 19.03.1871, døpt 26.03.1871 (Fødselstiftelsen), 'uekte' datter av handelsbetjent Niels Nielsen Thøring og Pige Marie Johannesen. (Faddere er Pigene Charlotte Knudsen og Mathea Knudsen, men de er høyst sannsynlig utenbetydning her) Rikshospitalet Mini 6.Jeg har ikke kirkebøker for Sørum - ekteskapet vil kunne bekrefte/avkrefte antagelsen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Skulle tro barnefaren er handelsfuldmægtig Niels M. Thøring i Prindsens Gade 12 i Christiania Adressebog 1871. Han finner du også i FT 1875 på samme adresse som Niels Mauritz, født 1846 i Christiania. Men denne Niels Mauritz ble født 18.03.1846, døpt i vor Frelsers Kirke, Christiania 26.07.1846, sønn av kjøpmann Lars Thøring i Pipervigen og dette passer ikke helt med Niels Nielsen.Derfor desto viktigere å finne konfirmasjon/vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sørum MINI F0008 s33b nr4 (kort 2/8 24.10.1895 begges første ekteskap Olaus Johansen, Dagarbeider fra Sørliløkken, f. 1872 konf. 2.10.1897 i Eidsvoll, far Johan OlsenRagna Alvilde Nilssen,, brudens fødested: ?aven i Eidsvoll, f. 1870, far Nils Severin Johannessen (arbeider).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk til dere begge, Geir og Laila.For meg ser det nå ut til at den Ragna Nilsen jeg søker, må være identisk med Ragna Alvilde Nilsen, som vies 24.10.1895. Hun skal i så fall være født på Eidsvoll 1870, noe som ikke stemmer med hva familien har trodd inntil nå.(Jeg skrev dessverre i mitt første innlegg at Ragna var min svigerinnes oldemor. Det rette er farmor. Beklager feilen).Men i FT 1900 angis altså fødestedet som Christiania og fødselsåret til 1871.Det er vel ikke mulig at den Ragna Nilsen, som Geir har funnet født og døpt i Christiania 1871, er IDENTISK med Ragna Alvilde Nilsen, angivelig født på Eidsvold 1870? Folk gjorde jo mye rart for å dekke over/skjule at deres barn var 'uekte'? Nei, det virker usannsynlig idet det jo er to forskjellige fedre i bildet her. Så hva skal man tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvilket barn er det som så er i slekt med din svigerinne, Hans? Det virker som det i tillegg er tvil om at dette er rett Ragna?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ah - vi går jo over bekken etter vann! Se her:Familysearch: RAGNA ALVILDE NILSEN Event(s): 18 SEP 1870 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Father: NILS SEVERIN JOHANNESSEN Mother: AMALIE LAURENTZE TRONDSEN Så vet vi 'det'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Laila: Min svigerinnes far er Sigurd Eugen Sørli, f. ca 1906, og altså sønn av Olaves Johansen og Ragna Nilsen.Fint at du fant Ragnas dåp i Familysearch! Det hadde jeg også forsøkt, men uten å lykkes. Tusen takk igjen for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står i Mini'en for vor Frelsers Kirke som Laila fant;Ragna Alvilde, 'Uegte' dater av 'Murarbejder Nils Severin Johannessen (29), Ungkarl (Grønland 18 hos Farver Nilsen og Pige Amalie Laurentze Trondsen (23) Fjerding 18.' Under står utydelig at det er hennes (eventuelt begges) 'andet Barn'. Så ta det siste med litt forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk også til Geir! Det varmer å erfare, gang på gang, at det er så mange hjelpsomme folk i dette forumet! Nå får endelig min svigerinne (og hennes søsken m.m.) vite hvem som var hennes farmors foreldre. Det vil glede mange.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.