Gå til innhold
Arkivverket

[#24772] Boel Jansdatter Linge, f.ca1695, Voss 1717


Gjest GretaStorm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest GretaStorm Ofteland

Boel Jansdatter Linge var gift med Abraham Wilkensen Højder, klokker i Naustdal i 1738.I 1717 fikk de sønnen Wilken, født på Voss.Er det noen som har kjennskap til Boel og Linge-navnet?Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er ihvertfall en Boel Jensdtr som er födt i Kvinnherad i 1711, og döpt 22 august 1711. Kan vaere en kandidat da Linga finnes her.Ellers ser jeg du har faatt info om mannen her : LenkeMvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Linga-gardane ligg i Strandebarm (no Kvam), ikkje Kvinnherad. Der var ingen Jan der i 1701. Derimot er der 2 Jan på Nedre Bolstad i Hålandsdalen (Fusa/Os), og dei hadde nært slektskap med folket på Linga. Kan denne Boel t.d. vera dotter av Jan Torkelsen (eller sonen Jan Jansen) på Bolstad - og send i teneste hjå slekta på Linga?Eg har ikkje tilgang på bygdebøkene frå Hålandsdalen eller Strandebarm her eg sit no. Men dette bør ein i alle høve sjå nærare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det en Boel jensdtr f. i Strandebarm i 1722, döpt 6/9 - 1722 Far er Jens Femstenvig.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda, jeg leste visst ikke godt nok! Trodde hun giftet seg i 1738.Da er det nok ihvertfall ikke denne damen.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GretaStorm Ofteland

Takk for alle innspillene. Jeg skal se å få sjekket både bygdebøker fra Voss og fra Hålandsdalen og Strandebarm. Når det gjelder Abraham Wilkensen Højder så skulle det være interessant å finne ut hvor han kommer fra. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Gardsnamnet Linge finst også i Valldal (Norddal kommune), der heiter det altså Linge (ikkje Linga), namnet blir også brukt som familinamn. Eg kan sjekke bygdebøkene for Norddal dersom du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GretaStorm Ofteland

Takk for svar. Jeg ville sette pris på om du kunne sjekke Linge i bygdebøkene for Norddal. Er ikke sikker på hvor denne kommunen er.Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den ligg innfor Storfjorden på Sunnmøre nær Valldal, og er, etter det eg veit, heimbygda til Martin Linge (Kompani Linge). Ei fager bygd, men eg er ikkje sikker på at din 'Linge(a)'-sjel kjem derifrå - men ein veit jo aldri ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Norodd Hagenson

Følgende kan ha interesse:Abraham og Boel hadde tre barn til dåpen på Voss.Elsebe Marie ble døpt 1 okt. 1711. Blant fadrene finnes en Else Jonsd.Elizabeth ble døpt 20. des. 1713. Blant fadrene finnes Mette Jonsd. LingeWilchen ble døpt 23. mai 1717.Boel står uten etternevnet Linge i 1711, ellers med. Jeg har tatt en titt på håndskrifta, og det står helt tydelig Linge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Etter prestemanntallet 1666 er Rasmus Pederson, 65, brukar på Linge i Norddal, oppført med sonen Jon Rasmusson, 16. Dette er vel samme mannen som er oppført i grunnboka. Jon Rasmussen/Jon Linge er ikkje funne i skattemanntallet for Bergen 1689.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Takk for all informasjon. Til Norodd, har du navn på flere faddere? Det skulle være interessant om noen av farens familie er nevnt hvor han kommer fra er også et mysterium. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Her er avskrift fra kirkebok for Voss, døpte 1711 - 21. Boka er ikke paginert, så jeg bruker min egen paginering. Postene er på fol 5 (1. okt. 1711), 27 (20. des. 1713) og 65 (23. mai 1717)af Wangs Sogn d = 1 octobr: Abraham Høyder och Boel Jons datter Linge deris datter Elsebe Marie, fadderne var Hr Niels Weinvich. Henrich Weinvich Mad: Studs, Mad: Arctanders och Else Jons datteraf Wangs Sogn d = 20 Decembr: Abraham høider och Boel Jons d Linge deris datter Elizabeth, fadderne vare Mons= Peder Bredal Mons= Gjert Weinvich, Mad: Margaretha a Møinichen Mad Margaretha Weinvich och Mette Jons datter Linge.d = 23 May ... af Wangs Sogn. Die eodem, Abraham Høider, og Boel Joens datter Linge, deris Søn Wilchen; Fadderne: Hr Niels Weinvich, Hr: Marcus Faye, Monsr Hendrich Miltzov, Madame Studs, og Johanne Margrete Weinvichs.For øvrig er hele kirkeboka 1711 - 1721 nå ferdig registrert, men den må gjennom korrektur og kontroll før den kan legges ut, så det vil ennå ta noe tid før den er tilgjengelig på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Litt om fadrene, basert på Vossaboki bind 1 samt Miltzow-ætti av Arnfinn Finne:Nils Weinvich, f. ca 1676, var sokneprest på Voss. Han var gift med Margaretha a Møinichen.Henrik Weinvich er gjestgiver og bror av Nils.Gjert Weinvich og Margreta Weinvich er bror og søster av Nils og Henrik.Henrik Miltzov er nok prestesønnen Henrik Gjertson Miltzov, ikke søskenbarnet Henrik Klaussson Miltzov.Mad. Studs er Kristense Gjertsdatter Miltzov, f. ca 1676, søster til Henrik. Kristenses farsøster Margreta var gift med Otto Hansen Schreuder, prest i Nykirken i Bergen. Hun var i følge Kindem mor til Karen Schreuder som var gift med Christen Weinvich og mor til Nils, Henrik, Otto, Gjert og Margreta Weinvich.Mad Arctanders kan være Judith, enken etter kapellan Peder Torbenson Arctander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Torodd. Tusen takk for alle opplysningene. Jeg holdt på lete etter slekstsammenheng da jeg oppdaget det nye innlegget. Navnet Abraham går igjen. Det kan jo bare være tilfeldigheter, men det ville nesten være merkelig om det ikke finnes en slektning blant fadderne. Ser at Abraham Nielsen Veinvig og Barbara Ryss fikk i 1702 sønnen Hindrich Nilssøn, Nykirken i Bergen. Rådmann Hans Nielsen Veinvig var en av fadderne. Prøver å få plassert Abraham Wilkensen Høyder inn, men hvor. Står det noe om hva Vilken Høyder har for profesjon. Håper det ikke er til mye bry for deg. Takk igjen! GretaGreta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

26/3-1721 holdes skifte etter Mette Hansdtr og Søren Hansen,skredder. Disse forloves 1667i Domk. HENNES arvinger er søsterens Else Hansdtr barn 1.Rasmus Jonsen myndig 2.Hans Jonsen myndig 2.Anna Jonsdtr i Amsterdam 4.Marta Jonsdtr i Nordfjord 5.Bodil Jonsdtr x Abraham Høyer, klokker i Nordfjord 6.Else Jonsdtr 23år. Dette må være Jon Rasmusen og Else Hansdatters barn.Disse vies i Nykirken 1673, hun oppgis da som Søren Skredders kvinnes søster, noe som stemmer helt med forlovelsen fra 1667. Jon+Else døper i hvert fall 4barn i NK fra 1673-1676 For øvrig er HANS arvinger hans søster Bodil Hansdatters barn, 1.sal.Hans Ingemorsens barn,(Hans begr.Nykirken 1697) a.Albert b.Ingemor 2.enken Ingeborg Ingemorsdtr Jon Rasmusen kan være den båtsmann som begraves 1700 i NK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Som du ser av andre innlegg ligg Norddal i Møre & Romsdal, tidlegare Nordalen eller Nordahlen og Dale skipreide. Omfattar bygdene Valldal med Linge, Tafjord/Fjøra, Dale og Eidsdal.Skal sjekke ætteboka for fleire spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.