Gå til innhold
Arkivverket

[#24773] Nytt søkesystem


Gjest Per Otto Morken
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Otto Morken

Finnes det 'bugs' i programmet fortsatt eller gjør jeg noen feil? Knappen 'Ta bort søkeresultatet' er vel ment å slette forrige søk for å starte på helt nytt søk. Den virker ikke alltid.Om jeg søker på et formavn først og så søker ett etternavn glemmer søkeprogrammet ofte fornavnet og fornavnet kommer opp blant mange andre fornavn. Da få du mye unødvendig å velge i.Så bruker du kansje 'Neste side' flere ganger for å finne fram til det riktige navnet. Før du kommer så langt kommer det ofte felmeldeng før du har gått gjennom alle personer som kom opp i søket opprinnelig.Om du skriver inn tull,f.eks. et navn som ikke finnes kommer det opp konsekvent 'Fann x..antall personer på x.. antall garder' Et program som dette burde være mere robust og kunne ta høyde for feil og si ifra om at den søkte variablen ikke finnes i datebasen eller at navnet ikke er finnes.Er det mulig å få en orientering om hvilke feil som er rettet og hva som kan forventes å virke. Den siste forandringen av nytt søkesystem har mange forbedringer,- og kan ikke si at jeg vil ha tilbake det gamle.For jeg 'vonar' også at dette vil gå seg til. Kan ane rekkevidden av arbeidsmengde som ligger bak et arbeid som dette,men det hadde nok vært lurt å 'debugge' mere før programmet legges ut til brukerne. Mener dette som konstruktiv kritikk så ikke misforstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Som eg har sagt tidlegare; programmet var i utgangspunktet debugga skikkeleg. Men så hadde eg gløymt ein vesentleg ting: programmet måtte handtera gamle lenker; lenker som var tatt vare på frå den forrige versjonen. For i heile tatt å kunna gjera det måtte heile lenkesystemet i det nye leggjast om. Og det har fått konsekvensar. Som de nok må leva med ei lita stund.Ei anna ska er at Digitalarkivet har så smått med ressursar at brukarane er nøydde å vera med å debugging. Om me skulle debugga til me var sikre på at alt virka som det skulle ville me knapt kunna presentera noko som helst program for brukarane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.