Gå til innhold
Arkivverket

[#24776] Hest, USA


Gjest Knut Skjånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skjånes

Kan noen hjelpe meg med oppslag i folketellingen for 1900 i USA? Spørsmålet gjelder en John Hest, født i 1899, og det ser ut for meg som at han er født i USA, sannsynligvis i Minnesota. Hans slekt kommer fra gården Hest i den daværende Kyrkjebø kommune i Sogn og Fjordane og jeg skulle gjerne visst hvem hans foreldre var. Jeg vil være takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det finnes ingen John Hest i 1900 f.ca.1899..Det finnes en f.1890 i USA. Det er heller ingen med etternavnet Hest i USA i 1900 tellinga som er født i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Jeg ser ikke vekk fra at det kan være feil i mine kilder, og at den John Hest som er født i 1890 kan være den personen jeg leter etter. Har du, Hans, flere opplysninger om ham? Du, Gisle, nevner en John Helmer Hest. Mine kilder forteller at John Hest, f. 1899, hadde to sønner. Dette var John Alfred Hest, f. 23.08.23 og Ralph Merton Hest, fødselsdato ukjent. Hvor har du funnet opplysninger om denne John Helmer Hest? Jeg ser ikke vekk fra at også disse opplysningene i mine kilder kan være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Knut!Dersom du ser på side 3 i det dokumentet eg har linka opp i innlegg (2) så er det både bilde av og tekst angåande denne John Hest som var f. i 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Hei Gisle. Jeg kjenner den nettsiden som du sendte, men jeg har dessverre oversett mellomnavnet Helmer. Jeg beklager feillesingen. Jeg er altså på jakt etter foreldrene til denne Johan Helmer Hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Eg prøver meg….Denne Jens Jensen Hestflaten, f. ca. 1858 (7 år i 1865) ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61415&gardpostnr=458&personpostnr=3422#a0>Lenke) drar til USA i 1878 (Lenke) (No skreven som Jens Jensen Hest, f. 1860 og ugift). Kanskje dette kan vere ein potensiell far til John Helmer Hest (f. 1894, ref. lenke i forrige innlegg)?Ved søk på Hest i http://people.mnhs.org/dci/ kjem så følgande opp:Hest, Jens J. (Date of Death: 01/29/1936 / County of Death: NORMAN) - CertID# 1936-MN-010547Han kan då sjølvsagt vere far tilHest, John (Date of Birth: 08/13/1894 / Place of Birth: MINNESOTA / Date of Death: 07/26/1982 / County of Death: NORMAN) - CertID# 1982-MN-020547Som var gift medHest, Alva (Date of Birth: 02/04/1901 / Place of Birth: MINNESOTA / Date of Death: 08/05/1990 / County of Death: NORMAN) - CertID# 1990-MN-021241(Norman County Marriage Record Index: Hest, John & Letness, Alva - Dec 24 1921) Ifølge http://people.mnhs.org/dci/ er John Hest sin ’Mother Maiden Name: BJORDAHL’.Og søker ein med ’Bjordahl’ på http://people.mnhs.org/dci/ får ein også opp fleire treff.Bl.a. nevnt ein Hans H. Bjordal, kan det vere denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God formiddag!Jeg vet ikke om det fungerer å lage lenker til betalingstjenester, så jeg nøyer meg med et lite utdrag av folketellingen for Lee Township i Norman County, Minnesota 1900:Vi finner her farmeren Jens J. Hest, født juli 1859 i Norge av norske foreldre. Han kom til U.S.A. i 1878. Jens er enkemann og bosatt som 'boarder' hos Louis ..... (f. november 1851 i Norge) og konen Nellie (f. juni 1861 i Norge). Disse kom til U.S.A. henholdsvis 1871 og 1884. Jeg klarer ikke å lese etternavnet, men tror det står 'Alecek', 'Alrcek' eller liknende???John Hest (f. august 1894 i Minnesota av norske foreldre) og Clara Hest (f. desember 1892 i Minnesota av norske foreldre) finner vi som 'boarder' hos familien Hans Bjordahl (født august 1874 i Norge av norske foreldre) og konen Bertina (født oktober 1876 i Iowa av norske foreldre). De er farmere. Hans kom til U.S.A. i 1892. De har også en egen datter og en svigerinne boende hos seg.Spørsmålet nå blir vel ikke om dette er den John Hest vi finner igjen i andre amerikanske kilder, men heller om dette er den samme personen som det søkes etter?Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

I 1910 finnes i Lee Township, Norman County, Minnesota den 50-årige James J. Hest (eventuelt 'Jamie', men står indeksert som 'James' hos www.genealogy.com) bosatt sammen med barna Clara B. på 17 og Johnnie H. på 15. Faren er født i Norge av norske foreldre og kom til U.S.A: 1878, barna er født i Minnesota av norske foreldre. De er farmere på egen gård, men har gjeld.MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

I 1920 fant jeg dem ikke indeksert som 'Hest' hos www.genealogy.com Satte meg derfor til å bla igjennom Lee Township i Norman County, Minnesota. Fant da som familie nr. 23 den 60-årige farmeren James Hest (andre opplysninger som før med det tillegg at han ble naturalisert i 1888) med barna Clara B. på 27 og John H. på 25 samt datteren Inga Teigen på 14, født i Nord Dakota av norske foreldre. Hvor bokstavelig vi skal tolke 'datter' hos Inga kan jeg ikke uttale meg om!For øvrig tror jeg navnet jeg ikke skjønte i 1900 kanskje kan være 'Alrick' eller liknende. Ser det bor noen slike i Lee Township i 1920, så det kan jo kanskje passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Og til sist i 1930: familie 86 i Lee Township, Norman County, Minnesota:Hovedperson er farmeren John Hest på 35, gift første gang da han var 27, født i Minnesota av norske foreldre.Konen Alva på 29, gift første gang da hun var 21 (med andre ord er dette begges første ekteskap), også født i Minnesota av norske foreldre.Barn er John på 6 og Ralph på 2 6/12, begge født i Minnesota.Gårdsarbeider er Godtfred Orre på 18, født i Norge av norske foreldre og ankommet U.S.A. i 1929.Far er pensjonert farmer James J. Hest. Enkemann på 70 år, født i Norge av norske foreldre. Kom til U.S.A. 1878. Gift første gang da han var 31.Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Også vil jeg vel tro at dette er 'vår' Clara B. Hest, født i Minnesota i desember 1892?Søkte på http://people.mnhs.org/dci/ og fant: JACOBSON, MRS. GEORGE (CLARA BERGITTA) CertID# 1967-MN-019500 Date of Birth: 12/31/1892 Place of Birth: MINNESOTA Mother Maiden Name: BJORDAHL Date of Death: 08/08/1967 County of Death: CLAY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Du har nok funne den rette familien etter det eg kan sjå, det meste stemmer etter det eg kan sjå. Ei lita oppstilling:1. John Alfred Hest(b. 08/23/1923 Perley, Minnesota, d. 12/27/2002 Minnesota)John married Beverley Jean Tehven on May 7, 1949. John is survived by his wife, five children and their families, and one brother.Ein son? Peter Wendell Hest, b. 10/16/1955, d. 10/17/1955 8 Mother Maiden Name: TEHREN) 2. John Helmer Hest / 3. Alma (Letness) Hestb. 08/13/1894, d. 07/26/1982 / b. 02/04/1901, d. 08/05/1990(Norman County Marriage Record Index: Hest, John & Letness, Alva - Dec 24 1921)i. John Alfred Hest, b. 23.08.1923ii. Ralph Merton Hest, b. ca. 1927Kan dei to ’Baby Girl’ Hest som dør hhv. 10/11/1922 og 12/12/1925 være John og Alma sine? 4. James J. Hest / Jens J. Hest / 5. NN Bjordahlb. juli 1859, d. 01/29/1936 / b. ?, d. before 1900James J. married ca. 1891i. Clara Bergitta Hest, b. 12/31/1892, d. 08/08/1967 (married George Jacobsen)ii. John Helmer Hest, b. 08/13/1894, d. 07/26/1982 8. Jens Nielss. (Hestflaten), b. ca. 1825 / 9. Ragnhilde Tostensd. (Hestflaten), b. ca. 1822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Ja, det er vel mye som tyder på det.Ser forresten at John A. Hest er oppført med en annen fødselsdato i SSDI, men samme dødsdato som nevnte mann i artikkelen. I artikkelen stemmer dog fødselsdatoen overens med den du hadde fra før. Hva som er riktig/galt her er ikke lett å avgjøre, men det er i alle fall samme mann!På denne lenken http://www.rootsweb.com/~mnnorman/ finner du også vielsene til Clara og Inga i tillegg til de du allerede har, samt at du finner en Guri N. Bjordal gift den 19. januar 1888 med Gunder L. Alrick. Kanskje ikke så dumt det heller...Ser det refereres til en slektsbok hos noen av de personene som har lagt ut informasjon om Hest via Rootsweb (og som vel er din kilde?)Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Jeg mener at Jens Hest og James Hest må være den samme personen. Han har nok skiftet navn da han kom til USA. Jeg har dermed funnet frem til den personen jeg lette etter, og jeg vil si en hjertelig takk til alle som har hjulpet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.