Gå til innhold
Arkivverket

[#24778] Ellen Larsdatter, Kleive i M. og R.


Gjest Omar Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Omar Øverland

Ellen Larsdatter f. 1828 i Bolsøy kommune ved Molde, gifta seg 5/6 1853 med Kittil Nilsen f. 8/11 1823 på Rabbestølen i Hol kommune (Hall,dal). Kittel blei med foreldrene til Fræna i Romsdal. (Agerø prestegjeld). I klokkerbok for Kleive 1843-69 står det at Kittil Nilsen og Ellen Larsdatter er innflytta fra Agerø prestegjeld. De fikk seg en plass under gården Røsberg, Kleive. Finner de begge nevn i 1865 tellingen. I 1900 tellingen er Ellen nevnt som Husmandsenke. Problemet mitt er at jeg ikke kan finne faren Lars til min tippoldermor, Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Kva med denne Lars Ols. på Øverland i 1801? LenkeHan trenger jo nødvendigvis ikkje vere f. i 1801 heller, men siden etternavnet ditt er Øverland.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Omar Øverland

Hei. Lite trolig da jeg har Øverland navnet etter min far. Han har det igjen etter sin farfar Peder Gjert Andersen Øverland. Han var et såkalt uekte barn av en Ander Sivertsen Øverås og Gjertrud Pedersdatter Sølvik. Peder vokste opp på Øverland hos onkelen Hans Pedersen Sølvik. Han kom til gården ved å gfte seg med enka Mari Arnesdatter. Kona til forrige eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Kittil Nilsen bygslet plassen Røsberghagen i 1840-åra. Bestfaren kom fra Hallingdal og var bosatt på Kolberg i Fræna. Sønnen Nils Kittilsen ble gift med Berit Olsatter Årø. De hadde to barn. Kittil f ca 1818 g med Ele Larsdatter Røsberg, og Randi g med P. Eidseterhaug. Kittil var skredder og hadde bare ei ku og noen sauer, men dyrket opp mer jord, særlig mellpm veien og sjøen. Kittil og Elen hadde 6 barn. I 1875 fygslet sønnen Nils halve plassen, den ovenfor veien, mens Kittil beholdt delen nedenfor veien. Nils ble g med Maria pedersdatter Groven (ætter fra Øverli over Sagli og har en vidgreint ætt) 'Nils-Maria', som hun ble kalt er født i 1854 og døde 1950.Dette fra en kopi jeg har om husmannsplasser i Bolsøy. Det løser jo ikke problemet ditt, hvem faren til Elen er, men det står at Kittel gifter seg med Elen Larsdatter RØSBERG. Det tyder jo på at hun er fra Røsberg, og de får jo også plass under Røsberg. Ser du på FT 1865 er det to Larsdøtre på Røsberggårdene kanskje søstre, også en Larsen forresten, men ingen Lars i FT 1801. Han kan ha kommet inn etter (giftet seg inn) etter 1801 og er død i 1865.Jeg tok en titt i Bolsøyboka II også. Den sier at i matrikkelen for 1838 er en av oppsitterne er Lars Larsen, mon tro om ikke det er faren til Elen. Andreas Larsen er er selveier i 1865, broren?Der finner jeg også navnene til flere av barna til Kittel og Elen: Nils 14, Lars 12, Berit A. 9, Peder 7, Ole 3, alle f i Bolsøy.Da tror jeg det står igjen å finne en Lars Larsen i FT 1801 og se om han havner på Røsberg.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Omar Øverland

Når det gjelder Bolsøyboka III bind I side 512 så er det endel feil. Far og ikke bestefar til Kittil var Nils Knutsen Rabbestø g.m. Birgit Sandersdatter Veslegård Hol i Hall.dal som holdt til på Kolberg i Malmefjorden,Fræna. Han hadde ingen sønn Nils Kittilsen gift med Berit Olsdatter Årø. Dette er en feil som jeg ikke kan begripe har oppstått. Har også den mistanke om at Lars Larsen Røsberg er far til Ellen Larsdatter, nevnt Bolsøyboka annen del side 588.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjell Ove Hattrem

Ad (1): Ifølge Arne Hattrems manuskript ''Slekta fra Rabbestølen'' ble Elen født 19.5.1830 og døpt 10. juli i Kleive sogn. Hennes foreldre var plassfolk Lars Trondsson og Serianna Jo(ha)nsdotter i Røsberghagen. Sistnevnte var kårkone der i 1865; da nevnt som født i Bolsøy, men ifølge slektslister etter Bjarne Bakken var hun fra Bolga.''Bolsøyboka''s omtale av Kittils familieforhold er helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Omar Øverland

Takk for oplysningene Kjell Ove. Jeg har sett Serianna Johansdattert i 1865 tellingen. jeg visste ikke den gang hva ei føderådskone var. Hadde selv noen slektslister fra Bjarne Bakken som er forsvunnet. Så hvemm som var foreldre og deres opphav til Lars Trondsen og Serianna Jahannsdatter er føreløbig ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei OmarJeg har sjekket litt på disse og har funnet at ungkar Lars Thronsen Røsberghagen 31 år og pige Siriana Jonsdatter Røsberg giftet seg 12. nov 1826 og forlovere var Lars ... og Ole Kleve.Elen ble født 19. mai 1830 og døpt 11 juli. Faddere var: Lars Røsberg, Niels Næs, Peder Røsberghagen, Beret Røsberghagen, Anne Røsberghagen og Anne S. Røsberg.Jeg har også funnet en sønn, Tron Larsen døpt 14. juni, født 14. mai 1835. Faddere her var Andreas Næsh og hustru, Ole Pedersen Næs, Søren Knudsen S...Ane Næsh og Ane Jonsdatter Røsberg. Det finnes også en sønn til iflg. FS IGI ved navn Johan f 26. sept 1832.Jeg har funnet en Lars Tronsen i FT 1801 for Agerøe som bodde sammen med sin far enkemann Tron Tronsen. De bodde hos sønnen til Tron ved navn Asmund som var bonde på Malmedal gård i Vaagøe Sogn. Lars var 5 år i 1801 og dette passer med alderen ved giftemålet. Tron hadde vært gift med Elen Ingebrigtsdatter.Men om det er riktig Lars Tronsen som flyttet til Røsberg gjenstår å se. Kan han muligens stå som utflyttet i kirkeboken?Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Omar Øverland

Hei BendicteTakk for ny viten. Når det gjelder Foreldrene til Lars Trondsen, så har også jeg kommet til Malmefjorden, men som du også sa er det ikke ikke fulstendig dekning for at det er riktig. Søkt etter Serianna(Sirianha) både i Kvernes og Bolsøy uten resultat.mvh omar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei OmarEn siste innspurt i slektsforskningen før jul, og jeg har nå funnet dåpen til Niels Kittelsen i Fræna (Vågøy - Ytre Fræna) 26. desember 1852. Han var uekte og foreldre: Ungkar Kittel Nilsen og pigen Elen Larsdatter Ukkelberg. Alle fadderne hadde Ukkelberg som sistenavn. Er dette til noen hjelp slik at vi kan klare å finne foreldrene hennes? Jeg er ikke så lokalkjent, og har heller ikke bygdebøker for området, men kanskje du kan finne ut noe.Så den Elen Larsdatter som er født i 1830 som datter av Lars Trondsen er kanskje ikke rette Elen. Her har vi en liten julenøtt å tygge på!Julehilsen fra Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Når man først begynner å lete, så er det ikke så godt å la det ligge selvom det er jul. Her er konfirmasjonen hennes i Fræna Lenke. Hun står som nr 7 nederst på siden. Moren er Eli Olsdatter, og faren står som Christopher Johannesen. Kan dette være morens andre mann?mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Benedicte Hauge Kulø3

Det har jeg også funnet ut nå. Det var husbonden og konen på gården Ukkelberg hvor hun tjente som sto som foresatte ved konfirmasjonen. De sto også som foresatte for en annen tjenestejente. Jeg har funnet at Lars Tronsen og Siriane Jonsdatter, gift 12 nov 1826 i Kleive, er foreldrene hennes. Hun ble født 19 mai og døpt 19 juli 1830 i Kleive. Men hvem er Siriane Jonsdatter?Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Omar Øverland

Takk Benedicte,nytt for meg. Alt jeg vet om Serianne er at ifølge folketellingen 1865 så bodde hun som 65 år gammel føderådskone på Røsbergshagen hos Kittil og Elen.mvh Omar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.