Gå til innhold
Arkivverket

[#24784] Vebjørn Svendsen - et merkelig navnevalg ?


Gjest Marit Ådlandsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Ådlandsvik

Et helt 'normalt' navn i dag - og det er også noen som heter det. Likevel sitter jeg og lurer på hvorfor min tippoldemor valgte nettopp dette navnet på sin yngste sønn - og om det er noen der ute på nettet som kan hjelpe meg med å finne det ut - mer enn 100 år etterpå…..Historien er som følger : I januar 1881 dør tippoldefaren min, Ole Johan Jansen i Bergen. Min tippoldemor, Oline Larsine Jansen, sitter alene igjen med 6 barn i alderen 11 - 3 år og er høygravid med nr.7. Ikke noe spesielt i det, den gangen, men så er det altså det navnet hun gir sønnen hun føder 10 dager etter mannens dødsfall.De seks eldste har doble fornavn, de fire første navn som er godt forankret i slekten. Så ser de ut til å ha valgt fritt på de to neste, Harald Nikolaus og Oskar Bernhard, om ikke de vanligste, så i hvert fall ikke uvanlige navn i Bergen på denne tiden.Men så var det altså sistemann som får navnet Ve(d)bjørn Svendsen Stokman Jansen ! Stokman er et familienavn fra farsslekten, Jansen er slektsnavnet alle de andre brukte, så ikke noe merkelig med det. Men så var det resten … Svendsen virker på en måte brukt som et fornavn, det har i alle fall ingen tilknytning til slekten i det hele tatt. Ve(d)bjørn er han den eneste i Bergen som blir døpt i tidsrommet 1816 - 1894. Ingen i Bergen eller Hordaland ellers bærer dette navnet i 1865-folketellingen eller 1900-folketellingen. Selv dør han bare to år gammel.Den eneste løsningen på navnevalget synes for meg at han må være oppkalt etter en som hette Vebjørn Svendsen. En som var 'kjendis' på den tiden ? En som hadde hjulpet min tippoldemor i den vanskelige tiden hun opplevde ? En som bodde i Bergen akkurat da ?Jeg har leitet på nettet og funnet ut at det er en Vebjørn Svendsens gate i Ørsta. Ved henvendelse til Ørsta kommune fikk jeg snakket med en som mente at denne Vebjørn Svendsen kom fra Østlandet til Ørsta på 1830-tallet.( Han var litt usikker akkurat på tidspunktet.) Han startet garverivirksomhet og skal ha vært en aktiv Haugianer. Men så kjent at han ble oppkalt i Bergen 50 år senere ? - det tviler jeg vel egentlig på, men ...Noen som har innspill eller kan hjelpe med svar på 'gåten' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Det kan jeg ikke utelukke, men 'inspirasjonen' til akkurat dette navnet må hun i så fall ha hentet utenfor fylkesgrensene og det forklarer ikke det ekstra etternavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Haugianaren Webjørn Svendsen (1753-1824/25)kom fra Hallingdal til borgarsetet Vik i Ørsta 1805. Sønene hans overtok mange av dei eldgamle borgarseta på Sunnmøre, og fleire av dei hadde søner som heitte Webjørn Svendsen. Dette var sunnmørske magnatar midt på 1800-tallet, og det er ikkje urimelig at dei blei oppkalte både her og der. Det er ellers minst éin Webjørn Svendsen av denne slekta i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Webjørn Erikson Svenden (1834-99) i Vik i Ørsta var gift med Laura Johnsen eller Jahnsen (1836-92) fra Bergen; far hennar var slaktar J Johnsen eller Jansen; det er vel sannsynlig at det var slektsskap mellom Laura og familien Jansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Svein Olson Raunsgard f. 1724 på Geilo og kona Birgit Tolleivsdtr. Hallsteinsgard f. 1727 s.s. hadde en sønn som het Vebjørn Sveinson Raunsgard f. 1753. Han ble gift med Kari Eiriksdtr. Rue fra Hovet.Denne familien var aktive Haugianere og reiste til til Ørsta på Sunnmøre der han kjøpte Vik gård (Ørstavik gods). Han er ættefar til en forholdsvis kjent slekt Svendsen på Nordvestlandet som har spredd seg ut over det ganske land. Dette var en familie med intereseer i handel, næringsliv og gårdsbruk.Vebjørn-navnet kan føres tilbake til Vebjørn Syverson Kleppo i Hovet født. ca. 1570.Om dette er en oppkalling eller inngifting er vanskelig å si. Slekta kom også til Bergen. Jeg har god oversikt over etterslekten, men kan ikke finne noen koblinger til den Jansen-familien det skrives om her.Hvis du kunne oppgitt noe mer om forfedrene til disse barna, kanskje jeg kan finne noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Tusen takk for hjelpen ! Så var det ikke så merkelig likevel ... Laura er barnets tante - søster av faren Ole Johan Jansen. Jeg har ganske god oversikt over slekten bakover, men ikke hvor alle søsken ble av. Har du vielsen til Laura og Webjørn ? Jeg har ikke funnet den i Bergen. Var Webjørn sønnesønn av den Webjørn som kom fra Hallingdal ?Kan det være mulig at Laura har kommet til Bergen i forbindelse med brorens dødsfall og eventuelt svigerinnenes vanskelige situasjon ??Er det andre som har vært borti oppkalling med både fornavn og etternavn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Jeg har ingen informasjon om Vebjørn, men jeg har flere eksempler på oppkalling med både for- og etternavn. En av mine formødre ble i 1794 oppkalt etter mormoren, både fornavnet og mormorens pikenavn. Antagelig er også barnemoren oppkalt på den måten, jeg har bare ikke klart å finne hennes mormor. Denne slekten fortsetter å gjøre det samme i kvinnelinjen, døtrene får ofte både for- og etternavn etter en formor. Den siste var min oldemor som ble kalt opp etter oldemoren født 1794 (eller hennes mormor). Jeg har også sett det hos mannlige forfedre, men da ikke så konsekvent og ikke nødvendigvis med et navn hentet fra familien. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Her er slektskapet:Direct Descendants of Vebjørn Sveinson Raunsgard 1 Vebjørn Sveinson Raunsgard b: 1753 in Geilo, Buskerud d: 04.12.1829 in Grytten, Møre og Romsdal.. +Kari Eiriksdtr. Rue b: 02.09.1757 in Hovet, Buskerud d: 07.11.1824 in Grytten, Møre og Romsdal 2 Erik Vebjørnson Raunsgard b: 1793 in Geilo, Buskerud d: 1871 in Ørsta, Møre og Romsdal.... +Ragnhild Margrethe Sjursdtr. Vinjevoll b: in Ørsta, Møre og Romsdal .. 3 Vebjørn Erikson Svendsen b: 14.09.1834 in Ørsta, Møre og Romsdal d: 17.04.1899 in Ørsta, Møre og Romsdal gift Laura Jansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Til Wenche. Gjelder dette -sen-navn ? Hvis det er et annet navn er det jo ikke så rart. Faren min hadde sin farmors pikenavn til mellomnavn. Og jeg finner det ikke rart at Vebjørn het Stokman - det var hans oldemors pikenavn, og et navn som ble brukt av flere i slekten. Men på denne tiden er vi vel omtrent i overgangen mellom -sen-navn brukt som farsnavn og familienavn. Ole Johan Jansen het Jansen fordi faren hans het Jan til fornavn. Barna til Ole bruker Jansen som familienavn, fordi det var deres fars etternavn. I stor utstrekning bruker Oline også Jansen som etternavn fordi hun var gift med en Jansen. Men at en gutt blir døpt Svendsen når det ikke finnes noen Svend blant hans forfedre, det finner jeg ganske spesielt. Og det er i hvert fall første gangen jeg har kommet borti et slikt tilfelle.Til Anders. Takk for oppklaring av forbindelsen mellom Webjørn og Webjørn. Du skriver i innlegg nr.6 at du har god oversikt over etterslekten. Som du ser av innleggene her, har ikke jeg noen opplysninger om Laura og Webjørns eventuelle etterslekt. Har du det ? Men jeg har altså opplysninger om hennes forfedre, så si ifra hvis det er av interesse for deg.Til Bjørn. Som du ser har Anders svart på det ene spørsmålet jeg stilte i innlegg nr.8. Men jeg er interessert i eventuelle opplysninger du måtte ha om vielsen deres og eventuell etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg bare lurer på om det er Eirik Olsson sørRue som det var skifte på i 1772 og Gunnvor Ivarsdatter Seim som Karis foreldre? Jeg har skrevet inn en del etterkommere av søsken i mitt slektsprogram, og ville bare vite om jeg kunne føye til Kari her. Jeg har ingen barn på Eirk Olson søre Rue og Gunnvor Ivarsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Min kones tipp-oldefar ble i 1865 døpt Abel Christian Karlsen Greiner. Han var sønn av handelsmann Johan Erik Greiner, og jeg kunne ikke forstå hvor dette 'Karlsen' kom inn i bildet. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg imidlertid at lensmannen i kommunen på den tiden het Abel Christian Karlsen, og at han hadde omkommet på sjøen noen måneder før Abel ble født. Så forklaringen var nok så enkel at lensmannen tilhørte Johan Eriks nærmeste omgangskrets, og at Johan Erik oppkalte sønnen sin etter lensmannen da denne omkom så tragisk. I dette tilfellet altså hele navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Eg kan sitera frå 'Folk og fortid i Hol', bind VII,av Lars og Sigurd S. Reinton: 'Vebjørn Erikson Svendsen f i Ørsta 14/9 1834 d 17/4 1899, g 1858 med Laura Johnsen, Bergen, f. 1737, d. 1892. Overtok i 1865 etter faren heile godset Ørstavik, Byrja større handelsverksemd frå ca. 1860, dreiv store forretningar på Nordland med fisk, tran, rogn, sild, selfangst på Grønland og kvitfiskfangst på Svalbard, pioner på desse områda, skipsreiar med 7 seglskip, kjøpmann som eksporterte eigne varer i Nordland og Finnmark og til Østersjøhamnene, Russland og Spania. Han bygde i Ørstavik den store sjøbua med to heiser (sjå bil). I krisetida etter den fransk-tyske krigen 1870-71 vart det krise og store vanskar, og i 1883 gjekk han konkurs. I 1890-åra tok han til med hotelldrift. Han tok også opp tradisjonen etter bestefaren såleis at han var ihuga med i kristeleg arbeid. 2 døtre og ein pleieson. (Pleie-sonen, Olaf Kjelsberg, vart overrettssakf. i Drammen, g. m. Betzy Enger, den seinare kjende Betzy Kjelsberg).'Elles er Raunsgard næraste garden til staden der eg er fødd og vaks opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Kari's foreldre er:Eirik Jakobson Rue f. 1721 og Ågot Sandersdtr. Ovavoll f. 1736Til Bjørn Davidsen: Jeg er interessert i det du har om Jansen i Florø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Takk til Odd Villy for et eksempel på oppkalling med helt navn. Uansett tror jeg denne måten å kalle opp på må ha vært relativt sjelden.Takk til Ottar for utfyllende opplysninger om Vebjørn Svendsen.Og så til Anders - De 5 av søsknene til Vebjørn som fikk etterslekt holdt alle til i Bergen. Søsteren Henrikke emigrerte til Amerika og døde uten etterkommere der. Som du sikkert har forstått har jeg få opplysninger om etterslekt for søsken av min tippoldefar Ole Johan. Dermed vet jeg ikke noe om slekt i Florø/Kinn, men kan heller ikke utelukke det. Jan og Henriche hadde 10 barn sammen. Her er listen, så kan du selv se om det er noen sammenfall med det du har.1. 1823 Aug 13 Aug 31 Catharina Margaretha sjouer Jahn Jahnsen 24-80 Henriche Olsdtr. Korskirken2. 1825 Jan 31 Feb 13 Margaretha Dorothea slagter Jan Jansen 24-80 Henriche Olsdtr. Korskirken3. 1827 Mar 25 Apr 12 Ole Johan slagter Jan Ingebricht Jansen 24-80 Henriche Olsdatter Korskirken4. 1829 Feb 22 Mar 15 Otto Ludvig slagter Jahn Jahnsen 24-73 Hendriche Olsdtr. Korskirken5. 1831 Feb 12 Mar 13 Henriette Jandine sjouer Jan Jansen 24-86 Henriche Olsen Korskirken6. 1833 Mar 28 Apr 28 Elisa slagter Jan Jansen 24-86 Henrikke Jansen f. Olsdtr. Korskirken7. 1835 Jan 27 Mar 01 Edvard slagter Jan Jansen 24-86 Henrikke Jansen Korskirken8. 1837 Apr 18 Mai 21 Laura Slagter Jahn Jahnsen 24-86 Henrikke Jansen fød Olsdtr Korskirken9. 1838 Aug 15 Nov 04 Leonardine Slagterborger Jan Jansen 24-80 Hendriche Jansen Korskirken10. 1842 Mai 05 Jun 26 Jan Ludvig Slagterborger Jan Jansen 24-80 Henrikke Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.