Gå til innhold
Arkivverket

[#24787] Nytt søkesystem II


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Har etter fattig evne forsøkt å sette meg inn i dette nye søkesystemet. Men er en gammel mann uten noe særlig kunnskap om data. Hadde jeg hatt denne viten, mulig jeg ville likt omleggingen.Etter omleggingen benytter jeg helst RDH sin base. Den forstår til og med jeg.Kanskje en ny bruksanvisning i Digitalarkivet ville få meg og flere, til å nyttiggjøre oss av dette nye systemet.mvh Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Ulsberg

Jeg må bare si meg enig i Leifs kritikk, og jeg kan til og med kanskje gå så langt som å si meg enig i måten han kritiserer på -- for dette er helt himmelveltende ille. Jeg tror faktisk aldri jeg har sett så dårlig HTML-kode i mitt liv, i hvert fall ikke på et offentlig nettsted som dette. Hjelpe og trøste.Tør jeg anbefale et enkelt HTML-kurs? http://www.blankspot.org/prosjekt/kurs/Typiske feil som er begått i koden er uavsluttede elementer, manglende anførselstegn rundt attributt-verdier, manglende attributt-verdier, 'id'-verdier som ikke er unike, en ekstremt overdreven bruk av JavaScript, uenkodede ampersand-tegn i URL-er, manglende DOCTYPE, manglende angivelse av script-type, og en hel del ting til.Hvis Jan har lyst på konstruktiv kritikk må den bli at han lærer seg HTML, for dét er det helt åpenbart at han ikke kan. Det tar tid, og man lærer seg ikke HTML ved å prøve og feile på hvordan ting ser ut i Internet Explorer. Man lærer seg HTML ved å følge standarden, og da kan man til og med være ganske sikker på at ting faktisk vil fungere i absolutt alle nettlesere på jordens overflate -- ikke bare i nettleseren man tester i.Initiativet til Jan er sikkert edelt og bra nok, men det holder ikke når kompetansen så helt åpenbart skorter så til de grader som den gjør her. Jeg beklager å måtte si det så krasst og direkte, men det er bare sannheten. Stort mer konstruktiv enn dette går det ikke an å bli på et så forferdelig dårlig utgangspunkt.Hvordan skal man kunne gi konstruktiv kritikk på et hus bygget av vispet krem og pappmasjé? «Øh, dere kunne kanskje brukt litt tykkere fløte i den kremen der...»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Jeg er helt enig i Leifs kritikk. Det nye systemet gjør at jeg må ty til Internet Explorer, og det liker jeg ikke! Sidene ser også generelt 'rotete' ut. Jeg regner med at det blir utbedret, men i mellomtiden holder jeg meg til RHD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mitt innlegg er ikke laget for å kritisere noen, men jeg tror at Dere som har lagt inn de siste innlegg har fått frem Deres poeng. Det går an å legge frem kritikk på en konstruktiv måte, istedenfor der man i enkelte innlegg direkte høvler over enkeltpersoner, i dette tilfelle Jan Oldervoll.Jan Oldervoll som har laget det nye konsept, har i følge ett annet innlegg på disse sider, tatt seg en frihelg i utlandet. Synes at Dere bør gi han en mulighet til å komme tilbake med svar på de spørsmål Dere har stilt, etter helgen. Husk på at Digitalarkivet drives av krefter som gjør et arbeide som går langt utover det de er betalt for, nettopp med bakgrunn i at de har samme interesse som oss andre, samt at vi alle på en enkel måte skal kunne finne frem i ulike kirkebøker etc.Jeg mener derfor det nå er på tide å moderere språkbruket og heller i stedet sette fingen direkte på det som er problemstillingen. Ingen er feilfrie, om så er, så synes jeg denne person skal overta oppgaven som Jan Oldervoll har begynt med. Jeg har tro på at etter en tid med feiling og oppretting, så vil det nye system vil fungere til beste for oss alle, men vi må alle smøre oss litt med tålmodighet.Med vennlig hilsen Oddvar Søreide,En av mange brukere av det nye system, som også har oppdaga noen feil, men som vil gi Jan tid til å utbedre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Som eit heilt nøytralt forslag vil eg gå inn for at denne debatten blir utsett til Jan Oldervoll er tilbake og kan svare for kva han har gjort og ikkje gjort. Denne helga er han (for ein gongs skuld?) ikkje til stades.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg har overhodet ikke peiling på HTML, men forstår at det kan skape irritasjon når ting ikke er like blankpolert som det burde være. Men noen av innleggene her er på grensen til hysteri - det virker som om riktig koding er viktigere enn innholdet på Digitalarkivet.Man må vel innse at DA har knappe resursser, og det er tross alt bedre med et tilbud med slett koding enn å ikke ha noe tilbud i det hele tatt. For den jevne bruker vil jeg påstå at det ikke spiller så stor rolle i hvilken rekkefølge alt står, så lenge systemet er funksjonelt, og det virker som om Digitalarkivet gjør sitt beste for at systemet kan være funksjonelt og brukervennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Et av de store problememe er jo at man ikke kan benytte annet enn Internet Explorer nå i DA (kanskje Opera - men den har ikke jeg) På grunn av feil i koding blir det da ikke funksjonelt for andre enn de som bruker IE. Dette har ikke noe med 'blankpolert' å gjøre, men at det faktisk ikke går an å bruke DA slik det er nå.Jeg bruker Mozilla - og ønsker å fortsette med det.JanO har lovet å se på dette når han kommer hjem, så vi venter med lengsel og smerte :)Vi trenger imidlertid ikke slike usaklige ord og uttrykk som har kommet fram i denne tråden - det hjelper ikke Jan til å gjøre systemet bedre!Konstruktiv kritikk - og tips om hva som kan gjøres bedre - det må jo være veien å gå!?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Uansett, Ketil, så virker det ikke i Netscape eller Mozilla nå - bare i IE... så... og det er ikke bare jeg som har problemer med dette :) :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Ulsberg

Tipset for å gjøre absolutt alt mye, mye bedre, er veldig enkelt, og har kommet opptil flere ganger: Følg HTML-standarden. Når HTML-validatoren hoster opp nesten 1.500 feil er det mer enn nok å ta tak i, og å avfeie disse feilene på noen som helst måte er alt annet enn konstruktivt.Man kan påpeke dette på alle mulige måter, og uansett hvor krass eller mild man er vil fakta være det samme: HTML-koden er ikke bra, og det er nettopp dette som er grunnen til at ting ikke fungerer. Når koden blir bedre vil ting også fungere bedre. At koden ikke fungerer godt i utgangspunktet er fordi den ikke er kodet etter standarden, men etter hvordan ting ser ut i Internet Explorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg synest debatten no er lagt på eit nivå der eg ikkje ønskjer å delta. Konkrete meldingar om feil er eg framleis glad for og dei skal bli retta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Warberg

Leif og Asbjørn. Den WC3-tenesta melder om masse skrivefeil som ikkje står i HTMLkoden. Eg ville ikkje bruke den som facit!Å vera oppdatert med nettlesar er litt av eit mas, eg har ingen problem med Opera 7 og IE men foretrekk den fyrste mht Digitalarkivet.Eg har brukt ein del nettbaserte databaser, mi meining er at DA står i særklasse både med omsyn til innhald og system. HTML-lærebok er vel og bra, men den siste kritikken høyrer ingen stad heime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mine innlegg vedrørende feil er av en eller annen grunn forsvunne, men innleggene har du nok registrert Jan. Eg har no testa det ut og dette fungerer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anita Jansson

Har brukt digitalarkivet mye, men mistet den lenken jeg hadde til 'innflytta svenskar til Østfold 1812-1920' å nå finner jeg den ikke igjen. Hvordan finner jeg ditt igjen da? Med mange hilsen fra Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.